trilling in de aandrijflijn opgelost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2013 19:57 #1097897 door V700 register
trilling in de aandrijflijn opgelost is gemaakt door V700 register
Hallo, Ik heb een vraag over een trilling in de aandrijflijn.
Al een tijdje heb ik last van een trilling in  de aandrijflijn. Ik heb met een paar ringen het tussenaslager al wat lager gehangen, en dat helpt iets, maar de trilling blijft. Vooral rond de 50 een trilling en tussen 80 en 100 een zware brom. Afgelopen weekend de auto op bokjes gezet, en de achterwielen en remschijven verwijderd. Dat veranderde niets, dus daarmee zijn de voortrein, kromme schijven achter of onbalans in de velgen/wielen volgens mij uitgesloten als oorzaak. Tussenaslager is een jaar of vier geleden vervangen, volgens mij is daarna de trilling begonnen en langzaam erger geworden. Komende sleuteldag in Elburg wil ik de tussenas omwisselen met een exemplaar van Gerben. Ik hoop dat daarmee het probeleem is opgelost. Maar wat ik wil weten, of er misschien meer oorzaken kunnen zijn voor de trilling. Wie heeft daar ideeen over.
Gaat om een 745 uit 89, b230f handgeschakeld
Alvast bedankt voor het meedenken
Groeten, Lennert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2013 21:00 #1388877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekende oorzaken
Dag Lennert,

Bekende oorzaken zijn:
Tussenaslager (kan weer aan vervanging toe zijn als deze het zwaar heeft gehad qua trillen)
Motorsteunen + bakrubber
'Iets' mis met de aandrijfas (hardyschijf, kruiskoppeling speling of te zwaar, aandrijfas iets uit balans...
Er is al veel over geschreven op het forum,
Een quote van <a title="Gebruikersprofiel bekijken." href="/user/2259">guyhorn</a>
"
Ik heb precies dezelfde klacht gehad, dus zal ik het niet herhalen. Eerst heb ik een ruilas geplaatst. Hiermee was de trilling gedempt tot acceptabel niveau. Daarna heb ik mijn eigen as uit laten balanceren in veendam bij <a href=" www.technotransbv.nl/ "> www.technotransbv.nl/ . Kosten 95 euro. Hierdoor was de trilling nog minder geworden. Daarna heb ik de bouten van de tussenaslager en de houderplaat (verbindt de tussenaslagerhouder met de chasis van de auto) vervangd met rubberen trillingsdempers. 6 stuks voor 17,5 bij Perdok. Dit heeft een grote verbetering gebracht. Nu kan ik de trilling nog voelen wannere ik op let, maar ik moet het 'zoeken'.
Verder heb ik de artikel hieronder gevolgd. Het zegt zoveel als: verhoog de tussenaslagerpositie met max 12 mm. De mijne staat al op een verhoging van 5 mm af fabriek. Ik heb het nogmaals verhoogd mer twee ringen per bout. ongeveer 3 mm. In totaal staat het nu op +8 mm.
"

Succes
Rutger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2013 20:21 #1389919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
Gisteren bij Timen langsgeweest. Hij had nog een aandrijfas liggen van een sloper. mijn oude er onderweg, nieuwe er onder en een testritje gemaakt. Probleem is opgelost! voelde het direct al zo rond de 50 km/h, en ook bij hogere snelheden geen getril en gebrom meer! Daarna op de snelweg naar huis, en wat een verschil in geluid.
Eindelijk ben ik van die herrie af
Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2013 21:18 #1389920 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat

leonardus schreef : Gisteren bij Timen langsgeweest. Hij had nog een aandrijfas liggen van een sloper. mijn oude er onderweg, nieuwe er onder en een testritje gemaakt. Probleem is opgelost! voelde het direct al zo rond de 50 km/h, en ook bij hogere snelheden geen getril en gebrom meer! Daarna op de snelweg naar huis, en wat een verschil in geluid.
Eindelijk ben ik van die herrie af

Lennert

je oude laten balanceren... heb je een reserve...Jammer dat Gerben toen die van hem niet gemarkeerd had...

en ik geniet nog elke dag van mijn ab!

groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2013 21:51 #1389923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kosten
Heb begrepen dat het laten balanceren van de as duurder is dan de 2e handse die er nu onder zit....
en ik ga er van uit dat deze er nog wel een tijdje onder blijft zitten.

En rudiger, waar heb je die afstandbediening aangeschaft? lijkt mij ook wel wat. heb al centrale vergrendeling, dus is alleen het kastje er tussen plaatsen. scheelt weer 5 paar handen aan de deur ;)

Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2013 23:35 #1389933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic via
forumlid Baseman

groet Rudiger

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2013 00:05 #1389936 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kosten ?
Dat kan nog welles meevallen............
Ik heb een jaar of wat geleden, toen ik een ander type motor/bak in m'n MB Camper heb geknutseld, m'n cardan-as in laten korten &amp; reviseren/balanceren.<h5>Kosten € 116,00</h5>Ik kreeg hem als nieuw terug.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2013 00:09 #1389937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

struis schreef : Dat kan nog welles meevallen............
Ik heb een jaar of wat geleden, toen ik een ander type motor/bak in m'n MB Camper heb geknutseld, m'n cardan-as in laten korten &amp; reviseren/balanceren.<h5>Kosten € 116,00</h5>Ik kreeg hem als nieuw terug.

Wil je het bedrijf met ons delen?Altijd interessant.Thnx...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2013 09:01 #1389948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kosten
Ik was goedkoper uit ;) maar €116,- is wel een stuk goedkoper dan ik dacht. Ben ook wel benieuwd naar het bedrijf waar je dat hebt laten doen.
Lennert

Moderators: Jerry Stam