Handrem geblokkeerd bij achteruit rijden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 20:55 #1097297 door V700 register
Handrem geblokkeerd bij achteruit rijden is gemaakt door V700 register
Hallo,
vandaag weer wat nieuws bij de hand: De achterrem (ik denk de handrem) blokkeerde toen ik achteruit de garage uit wilde rijden. Gelukkig nu en niet afgelopen zaterdag, toen had ik het echt niet kunnen gebruiken. Maar goed, ik kon ongeveer 1.5m achteruit rijden voordat de achterkant wat omhoog kwam en de rem blokkeerde. Diezelfde 1.5m naar voren lukte ook en toen leek de boel weer los te komen. Bij een tweede poging achteruit sloeg de boel toch weer vast. De auto inmiddels opgekrikt, op de assteunen gezet en beide achterwielen er al af gehaald. Het lijkt in het linker achterwiel te zitten. Als ik dat met de hand (met de handrem los) "achteruit" ronddraai blokkeert het wiel na een paar omwentelingen. Rechter achterwiel kan ik blijven draaien. Handrem staat er niet op en ik kan de kabels bewegen, deze staan dus niet strak. Ik heb het vermoeden dat het probleem in de trommel zit en de remklauw/schijf eraf moeten. Ik heb gezocht op de site maar kon niet veel informatie zitten. Klopt het dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in de trommel van de handrem zal zitten? Eerst de remblokken eruit halen, dan de klauw eraf en dan de schijf eraf zoals ik het in Haynes lees?Zijn er nog aandachtspunten, behalve de klauw weer monteren met nieuwe bouten, een nieuwe anti-ratel veer en niet met een schroevendraaier op de schijf de blokken weer terug de klauw in proberen te drukken? Ik kan de blokken ook wat uit elkaar krijgen met een waterpomptang op het blok/de klauw?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2013 21:33 #1385217 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja
Ja schijf eraf en even koekeloeren wat er loos is.

Misschien dat een van de blokjes los ligt?

Heb het ook ooit wel eens gehad.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 21:34 #1385218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijmklem
Apart, heb het nog nooit bij de hand gehad, maar misschien is er een remschoen van de handrem losgeraakt o.i.d.?

henk 940LPT schreef : Ik kan de blokken ook wat uit elkaar krijgen met een waterpomptang op het blok/de klauw?

Ik vind een lijmklem prettiger werken hiervoor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 21:38 #1385221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die heb ik ook. Inderdaad hebben die wat minder ribbels op de bekken :)Alvast bedankt voor de tips!Eindelijk toch een excuus om een momentsleutel te kopen (lenen van familieleden kan ook, maar blijft toch een gedoe).

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 22:36 #1385240 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic remvoering los
Bestel meteen nieuwe schoenen, wanneer je aan de gang gaat. Remvoering los gebeurt wel vaker. Afgelopen winter had ik geen handrem meer. In februari voor apk schoenen vervangen. Aan een kant was van twee schoenen de voering compleet verdwenen en aan de andere kant kon ik de voering zo van de segmenten afplukken.
Vorige week bij bandenwissel, winter zomer, zag ik een segment voering vóór heen en weer schieten, bij vooruit, achteruit draaien van een vooras. Zaterdag er maar een ander blokje ingezet. Klonk, klonk geluid weg bij remmen, rare trilling weg, dat hoorde ik al een tijdje, maar ja  .... het was nog koud.
Eigenlijk levensgevaarlijk, wanneer het onderweg vast komt te zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 23:22 #1385244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk ook
dat de remvoering los zit.
Was bij mij ook het geval.
John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 22:12 #1385302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De goede kant (die niet vast zit) inmiddels los gekregen, die remschoenen vervang ik maar preventief. Bij de andere kant (die blokkeert) heb ik de remschijf nog niet van de naaf gekregen. Morgen nog maar wat meer hameren, dat wil ik de buren vanavond niet meer aandoen. De onderste bout waar de remklauw mee vast zit, zit echt op een stomme plek. Men schrijft een moment voor maar je kunt er geen momentsleutel op vast zetten. Wel zo'n momentding waar je een "halve steeksleutel" in kunt zetten, maar ik heb een gewone momentsleutel in bestelling staan. Maar eens kijken of ik daar iets kan verzinnen, anders de bovenste maar op moment en de onderste op gevoel.
Aan de ene kant waren de bouten van de remklauw geborgd met een soort rode vloeibare borging die uithardt. Aan de andere kant waren de bouten ingesmeerd met kopervet. Is borging met van dat vloeibare spul noodzakelijk of alleen aanbevelenswaardig? Of beter geen borging, wel kopervet en gewoon goed strak aanhalen?Zal wel even fotootje plaatsen van de "slechte" kant, als ik de schijf eraf heb.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 23:11 #1385309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schijf los tikken met een
Schijf los tikken met een stevige moker.
Met een gewone hamer wil niet altijd.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 10:05 #1385323 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vast zetten

henk 940LPT schreef : Aan de ene kant waren de bouten van de remklauw geborgd met een soort rode vloeibare borging die uithardt. Aan de andere kant waren de bouten ingesmeerd met kopervet. Is borging met van dat vloeibare spul noodzakelijk of alleen aanbevelenswaardig? Of beter geen borging, wel kopervet en gewoon goed strak aanhalen?

Ik zou geen loctite of iets dergelijks gebruiken. De garage had mijn schijven achter vervangen bij een apk een paar jaar terug. Die gingen heel moeilijk los afgelopen winter. Er zat inderdaad zo'n rode ronde vlek op. Bij vervanging van de schoenen moest er een dop afgeslepen worden om nog kracht over te kunnen brengen. Gewoon goed vast zetten met een niet al te lange sleutel, max 30 cm. Voor algemeen werk gebruik ik bijna nooit een moment sleutel. Gewoon een sleutel pakken met een lengte die bij de moer of bout past, vast is vast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2013 20:45 #1385764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vlekken
Het rode spul dat ook bij mij op de "oude" bouten heeft gezeten is bedoeld als borging denk ik. De nieuwe bouten hadden een blauwe vlek. Ook wel logisch dan dat je bij montage altijd nieuwe bouten moet gebruiken. Donderdagavond de remschijf die vast zat los kunnen krijgen, met 2 vuistjes (1.5 kg per stuk) gelijktijdig aan beide kanten van de naaf kloppen, nav de tips in <a href="/node/42183" target="_blank">deze </a>discussie. Toen de schijf er af kwam vielen de twee remvoeringen van de schoenen op de grond. Weinig aan te zien dus verder, ook niet meer na te gaan of ze allebei los hebben gezeten of dat eentje loszat en de andere is losgekomen met al het gedraai en gehamer om de schijf eraf te krijgen. Op een van de voeringen was wat verkleuring van roest te zien op een klein gedeelte. Donderdagavond de nieuwe remschoenen weer gemonteerd op de kant waar de voeringen van de oude schoenen los waren gekomen. Klein beetje kopervet op de omtrek van de naaf (waar de remschijf op centreert) om opnieuw vastroesten te voorkomen. Vrijdagavond de goede kant voorzien van nieuwe remschoenen. Hele avond bezig geweest maar het lukte niet om de schijf over de voeringen te krijgen. Uiteindelijk de boel maar weer gedemonteerd om zaterdag weer "fris vanaf nul" te kunnen beginnen. Zaterdagochtend het mechanisme dat de remschoenen naar buiten duwt goed opgevouwen, schoenen erop en de schijf paste er in één keer overheen. Remschijf etc weer gemonteerd, wielen erop en ik kon zaterdag weer rijden. Proefgeremd op een helling (in beide richtingen), handrem hield m goed op zn plek. Aansluitend 15km op de snelweg gereden en naderhand gevoeld of de boel heet is geworden. Ook dit leek allemaal goed, reparatie geslaagd dus.

Moderators: Jerry Stam