Koelvloestof verlies en kouwe kachel: Koppakking lek?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2013 22:48 #1097155
door V700 register
Koelvloestof verlies en kouwe kachel: Koppakking lek? is gemaakt door V700 register
Hoi!
Ik heb al een tijdje een kouwe kachel in de 740 B230K en verlies zoveel KVS dat er per 300km een liter koelvliestof in gaat. Nivo is dan al zover heen dat ik de roze niet meer zie in het gaatje.
Alles 'op zicht' langsgelopen en niks kunnen zien/voelen van nattigheid.
Geeft me kopzorg over de Koppakking:
- dus warm gelopen en dop expansie eraf. Even flink gassen en loslaten. Toeren maken. Geen borrelende KVS in expansievaatje.
- dop expansie erop en alle KVS slangen navoelen op drukopbouw. Geen harde slangen.
Mijn conclusie: zal Koppakking niet zijn. Toch?
Met goed gevuld KVS is de verwarming redelijk warm, maar na het dagelijks ritje Zeewolde <-> Den Bosch, is ie weer lauw. Hoe warm ik em ook zet.
Onlangs is distributie en waterpomp vervangen.
Kan ik al een conclusie trekken, of wat anders zou het volgende checkpunt moeten worden?
Ik heb al een tijdje een kouwe kachel in de 740 B230K en verlies zoveel KVS dat er per 300km een liter koelvliestof in gaat. Nivo is dan al zover heen dat ik de roze niet meer zie in het gaatje.
Alles 'op zicht' langsgelopen en niks kunnen zien/voelen van nattigheid.
Geeft me kopzorg over de Koppakking:
- dus warm gelopen en dop expansie eraf. Even flink gassen en loslaten. Toeren maken. Geen borrelende KVS in expansievaatje.
- dop expansie erop en alle KVS slangen navoelen op drukopbouw. Geen harde slangen.
Mijn conclusie: zal Koppakking niet zijn. Toch?
Met goed gevuld KVS is de verwarming redelijk warm, maar na het dagelijks ritje Zeewolde <-> Den Bosch, is ie weer lauw. Hoe warm ik em ook zet.
Onlangs is distributie en waterpomp vervangen.
Kan ik al een conclusie trekken, of wat anders zou het volgende checkpunt moeten worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2013 22:59 #1384401
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Checks
Heb je onder de vloermatten gevoeld?
heb je naar de olie gekeken?
Piet
heb je naar de olie gekeken?
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 04:37 #1384416
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachel stuk?
Hallo Henk-Jan,
zoals de vorige reactie al aangaf: Kijk eens of je vloerbedekking nat is. Vreemd luchtje in de auto? Beslaan je ramen erg vaak?
Ik denk dat je kachel radiator lekt, en je daarom vloeistof kwijtraakt en je kachel het niet erg goed doet.
De vloerbedekking en het onder-tapijt nemen heel veel vloeistof op, dus voordat je een plas ziet, zitten er al vele liters onder je voeten.
Success, Erik
zoals de vorige reactie al aangaf: Kijk eens of je vloerbedekking nat is. Vreemd luchtje in de auto? Beslaan je ramen erg vaak?
Ik denk dat je kachel radiator lekt, en je daarom vloeistof kwijtraakt en je kachel het niet erg goed doet.
De vloerbedekking en het onder-tapijt nemen heel veel vloeistof op, dus voordat je een plas ziet, zitten er al vele liters onder je voeten.
Success, Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 08:04 #1384417
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen natte vloer
Hoi!
Vloer is kurkdroog.
Is het dat als je expansievaatje niet borrelt en de slangen niet hard worden, dat je een lekke koppakking kan uitsluiten?
Groetjes!
Vloer is kurkdroog.
Is het dat als je expansievaatje niet borrelt en de slangen niet hard worden, dat je een lekke koppakking kan uitsluiten?
Groetjes!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 08:22 #1384418
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste
Beste manier om de koppakking uit te sluiten is natuurlijk het lek te vinden. Een lekke koppakking komt niet altijd met precies dezelfde symptomen. Ik had bij mijn beginnend lekke koppakking vooral last van olielekkage naar buiten. Pakking inmiddels vervangen.Bij de waterpomp ook de juiste rubber ring gebruikt voor het pijpje achterin de pomp? Bij de waterpomp kit worden rubber ringen meegeleverd, de ring die voor het pijpje LIJKT te zijn is echter niet van de juiste maat. De juiste ring moet je apart bestellen. Lauwe kachel klopt, als het peil zover gezakt is dat het water niet meer over het hoge punt in het schutbord de kachelradiateur in komt wordt het interieur niet verwarmd.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 10:21 #1384423
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lekkage van 1 liter
Het koelvloeistof vaatje kan dan een scheurtje hebben.
Vaak bij het tuitje waar de slang op aangesloten zit.
Het gebeurt dat bij flink warme motor en opgebouwde druk de vloeistof er dan daar uitgespoten worden zonder dat je er iets van terug ziet. Bind er een eens doek om en kijk of die vochtig wordt.
Vaak bij het tuitje waar de slang op aangesloten zit.
Het gebeurt dat bij flink warme motor en opgebouwde druk de vloeistof er dan daar uitgespoten worden zonder dat je er iets van terug ziet. Bind er een eens doek om en kijk of die vochtig wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 10:54 #1384427
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afpersen Koelsysteem
Allen bedankt!
Zo te zien kan je niks uitsluiten en is de best check het afpersen van het koelsysteem en rustig wachten tot de druppels ergens uitlopen.
Bedankt voor de tip met het ringetje bij de waterpomp! Ga ik ff nakijken.
Als het een nieuwe Koppakking wordt ga ik dat maar eens mooi samen met Timen doen. Lijkt me een mooi leerproject (en een iets minder lege rekening deze maand). Ook veel gezelliger dan een gewone garage (.....)
Wordt vervolgt.
Zo te zien kan je niks uitsluiten en is de best check het afpersen van het koelsysteem en rustig wachten tot de druppels ergens uitlopen.
Bedankt voor de tip met het ringetje bij de waterpomp! Ga ik ff nakijken.
Als het een nieuwe Koppakking wordt ga ik dat maar eens mooi samen met Timen doen. Lijkt me een mooi leerproject (en een iets minder lege rekening deze maand). Ook veel gezelliger dan een gewone garage (.....)
Wordt vervolgt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 12:42 #1384429
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik woon in Lelystad en heb
Ik woon in Lelystad en heb een drukpompje voor het koelsysteem. Je mag wel langskomen dan pers ik hem even voor je af. Met zoveel lekkage moet het lek zo boven komen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 14:04 #1384431
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Paul: Ik ga vanmiddag al
@Paul: Ik ga vanmiddag al langs bij iemand die af kan persen. Bedankt voor je aanbod. Wel handig de contacten in de regio een beetje bij de hand te hebben!Mooi autopark heb je overigens (.....). Ik mis de volvo's een beetje
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2013 14:33 #1384436
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met Google Chrome kan je de
Met Google Chrome kan je de ondertekst niet wijzigen in dit forum.......
Inmiddels is de Mercedes weg en staat er weer een Volvo op het pad, een 740 sedan uit 1990
Inmiddels is de Mercedes weg en staat er weer een Volvo op het pad, een 740 sedan uit 1990
Moderators: Jerry Stam