Verschil tussen cruise control carburateur en injectiemotoren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 17:29 #1096960 door V700 register
Hoi Allemaal,

Laats was ik op een sloperij op zoek naar een cruisecrontrol om in mijn 740 GL in te bouwen.Volgens de eigenaar zou een standaard originele cruisecontrol alleen werken als deze uit een donor met carburateur zou komen.Hij vertelde me dat de cruisecontrols uit de injectiemotoren door puls worden aangestuurd en dat de carbarateurversies vacuumgestuurd zijn.Klopt dit?Ik heb zelf een B230K met een Pieburg 2B7 in mijn waggie liggen en zou dolgraag het comfort van mijn automaat uitbreiden met cruisecontrol.Kan iemand mij vertellen welk type cruisecontrol ik dan moet zien te krijgen?
Alvast hartelijk bedankt.
Hartelijke groeten Dirke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 17:52 #1383353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen ros
Volgens mij maakt het geen ros uit. Mijn cc komt uit een diesel en is ingebouwd in een 940LPT. Nou is dat allebei wel injectie, maar toch niet zoals jij bedoeld.
De CC bestaat uit een kabeltje dat net als je gaskabel de gasklep opentrekt. De kabel wordt door een balg bediend, en die balg krijgt weer onderdruk van een electrisch vacuumpompje. Dat vacuumpompje wordt door een regeleenheid aangestuurd, die alleen een snelheidssignaal nodig heeft van de snelheidsmeter. Alleen als er een verschil zou zijn tussen die snelheidssignalen van een carburateur en injectieversie zou dat verhaal kloppen. Ik geloof er niets van.
Alleen de bevestigingssteunen zullen afwijken natuurlijk, maar met een beetje handigheid is veel te doen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2013 18:46 #1383356 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic it geen
Het enige verschil zit in de Gasrol. Verder EXACT hetzelfde. Allemaal uitwisselbaar (let wel op 9 en 14 polige computers en kabelbomen)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 22:13 #1383394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al een stapje verder
Kijk...daar schiet ik wat me op! Dankjulliewel!
Ik vond het zelf ook al een vergezocht verhaal. Volgens mij bestaat een CC in principe uit een pulsenteller voor de snelheid, een regelaar voor het gas en een regelunit om ze aan elkaar te koppelen, maar goed.Naar verwachting zal er dan alleen een verschil zitten tussen CC's die werken op een driepolige, of op een vierpolige stekker vanaf de cardanklok, of zit ik er naast?
Alvast bedankt.

Hartelijke groeten Dirke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 23:02 #1383396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, de CC krijgt het signaal voor de snelheid via een eenpolige stekker achterop de tellerunit, op aansluiting E.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2013 17:06 #1383429 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekker "E" ?
Hoi Henk,
Ik heb even gezocht in m'n Haynes, maar kan even niet zo snel een stekker "E" vinden.
Heb je misschien een afbeelding of iets dergelijks?
Alvast hartelijk bedankt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 19:19 #1383499 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vanzelf
Hallo Dirk
De "E" vind je vanzelf als je achter op de tellerunit kijkt.  Meestal is het een koperkleurig "U"-tje.  Al dan niet met een "E" ernaast op de print gedrukt.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 20:21 #1383509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En nu de onderdelen
Hmmm...het lijkt onderhand allemaal helder te worden.Balg en gasrol moeten wel van een carb. afkomen, maar verder moet het werkend te krijgen te zijn.
Wie, o wie heeft nu alleen een dergelijke unit voor me liggen?

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2013 18:15 #1383674 door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic gasrol
Volgens mij is de balg ook hetzelfde zoals gerben schreef. Alleen gasrol is anders, ik heb de gasrol borig jaar gewoon jkg via de dealer kunnen krijgen, koste me de kop niet.

Moderators: Jerry Stam