automaat wiselen vraag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2013 16:08 #1096544 door V700 register
automaat wiselen vraag is gemaakt door V700 register
van een 760 uit 86 schakeld de automaat slecht zo dra hij van de eerste naar de 2e versnellig gaat dan klapt hij er in. het gaat niet echt soepel de rest van de versnellingen gaan redelijk soepel.
vandaag hebben we de automaat ge spoelt met nieuwe olie om te kijken of dat nog kon helpen. hij schakeld nu ietsje beter maar je krijgt nog steeds een flinke klap in je rug bij het overschakelen. Ik denk dat de automaat overleden. of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen. Nu heb ik nog een automatenbak liggen van mijn 760 alleen is het motor type iets anders dit is volgens mij een B280 met electronice injectie en ander inlaatspruidstuk en zo. Ik had een B28 met mechanice injectie iets andere motor dus, de vraag is zijn deze bakken uitwisselbaar of moet ik het bakhuis gaan overzetten.
alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2013 19:23 #1381181 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Afwachten
Een slecht schakelende bak, na spoelen/verversen kan het wel een paar keer warm rijden duren voordat er echt resultaat te merken is.
Een paar keer goed warm rijden, hierna nog es verversen, zou ik zeggen.
NB staat je kick-down kabel goed, is de aandrijf lijn in orde?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2013 19:36 #1381184 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En de rest?
hoe zag jouw oude olie eruit? Was die brandschoon en helder? Als het antwoord daarop nee is, zal alleen een keertje spoelen je niet helpen. Dan moet die bak toch écht uit elkaar. Daar begin je niet zomaar aan, maar het is een nog redelijk rechttoe rechtaan bak en er zijn wel handouts te vinden.
Als de olie zwart was of zelfs zwevend stof zichtbaar, dan moet ie ook nog eens gereviseerd worden. (maar dan zie je er nu ook nog stof in zitten)
De opmerking van André mag je ook niet zomaar overslaan, als de kickdown niet goed staat afgesteld krijg je dat gedrag ook. Zit er cruisecontrol op? Dan ook deze eerst loshalen, KD afstellen, CC er weer op en zoals het hoort afstellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2013 20:01 #1381188 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties
Bedankt voor de reacties alvast. De kickdown kabel heeft best veel speling ik kan hem makelijk een cm om hoog halen en omlaag dus 2 cm speling.
De olie die er uit kwam was wel bruin maar niet heel erg donker.

Is het verstandig om de kabel nog slapper te zetten bij mij eigen auto staat hij zelfs strakker en die schakeld goed

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2013 20:06 #1381190 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Los
Zet de kabel helemaal los, om te beginnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2013 20:30 #1381192 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oke mocht dat niet werkene.
oke mocht dat niet werkene. er eventueel tog een bak wissel moet plaats vinden gaat dan die bak die ik heb liggen passen? weet iemand dat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2013 22:45 #1381376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juist weinig speling
Ik zag dit draadje voorbij komen en móest even reageren.
Toen ik dit namelijk las, twijfelde ik of een bokkig schakelende automaat mogelijk wordt verzoorzaakt door een te strakke, of nou juist door een te slappe KD-kabel.Volgens mij was het namelijk precies andersom. Hoe slapper de kabel, hoe bokkiger en hoe strakker, hoe soepeler.Even gecheckt in Haynes en jawel: Speling in KD-kabel is met gas los tussen de 0,25 en 1,00 mm. Nagenoeg niets dus.
Advies: handboek er bij en KD-kabel juist afstellen. Niet meteen bak loshalen. Deze zijn nagenoeg onverslijtbaar. Het zit bijna altijd in externe factoren en met loshalen weet je zeker dat je een hoop gelazer op je hals haalt.Btw: een officële spoelbeurt doet vaak wonderen. Mijn wilde ook wel eens bokken van 1 naar 2, en schakelt nu boterzacht.
Iig succes.
Hartelijke groeten Dirke 

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2013 22:48 #1381377 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nee
Nee, de bak van een V6 past niet op een 4 cilinder RedBlock.
Nee, de bellhousing is ook Niet om te zetten.
Controleer eerst eens de rubbers van je motorsteunen en het rubber van de baksteun.
Controleer het rubber van de aandrijfas e.d.
Dat zijn factoren die vaak zorgen voor een "klap" bij schakelen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2013 23:20 #1381379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat er om of eventueel
Het gaat er om of eventueel de bak past van een B28 zonder injectie en een B280 die in de latere types is geleverd met electronisch injectie. Volgens mij is het onderblok gewoon het zelfde maar wil het toch ff zeker weten

Ik zal ook nog even de KD kabel proberen goed af te stellen en even kijken hoe het met de rubbers is.

Het enige wat ik heb kunnen ontdekken tot nun toe is dat het rubber van het tussen lager wat los zit maar dat maakt niet dat geluid volgens mij

Het geluid is ook beetje hoorbaar als de auto op de brug staat en je zet hem in D of R als je er dan on der kijkt dan hoor je het geluid uit het einde van de bak komen. De kruis koppelingen hebben ook geen speling. Het is dus echt als je in z'n D zet dan hoor je en voel je een lichte bonk en als hij overschakeld naar 2 dan krijg je echt een klap. En bij 3 gaat het soepel en de 4e de OD die werkt niet altijd. Er zit volens mij het een en ander ook niet goed in het elektrice systeem. De km teller doet het namelijk ook niet. Ik weet niet of deze bakken nog electronisch gestuurd worden door een snelhijds signaal of zo.

Alvast weer bedankt voor het mee denken

Nogmaals het gaat niet om mijn auto maar om die van een kennis

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 05:16 #1381389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aw 71
als het allebei aw 71 bakken zijn past dat altijd misschien moet je de staartstukken overzetten ivm de telleraandrijving
die zit bij de latere types in de cardan dacht ik wanneer de teller weigert wil een tik op het dashboard ook wel eens helpen wel tijdelijk overigens
even opletten de koppelomvormer past maar op 1 manier in de bak

Moderators: Jerry Stam