airco inbouwen in 740 (1986) - is dat enigszins mogelijk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 23:31 #1096088
door V700 register
airco inbouwen in 740 (1986) - is dat enigszins mogelijk? is gemaakt door V700 register
700 kenners,
Airco inbouwen in 740 (1986) - is dat enigszins mogelijk?
Onder de motorkap: plaatsen van condenser, pomp, slangen.
Dashboard: plaatsen verdamper, en regeleenheden.
Is dit doenbaar?
Dank, Groeten,
Michiel Seevinck
Airco inbouwen in 740 (1986) - is dat enigszins mogelijk?
Onder de motorkap: plaatsen van condenser, pomp, slangen.
Dashboard: plaatsen verdamper, en regeleenheden.
Is dit doenbaar?
Dank, Groeten,
Michiel Seevinck
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 23:34 #1377960
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja
Als je een sloper koopt met Airco is het makkelijker.
Complete kachelunit overzetten, electronica overzetten. Spul onder de kap omzetten en vullen maar.
Groeten,Gerben
Complete kachelunit overzetten, electronica overzetten. Spul onder de kap omzetten en vullen maar.
Groeten,Gerben
- Vincent van der Spek
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-01-2013 23:41 #1377961
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Lego
Ik heb bij mijn 86 er een Deltamil ingebouwd. Deze kwam werkend uit een sloper. De o ringetjes en de droger vervangen en de rest past als lego. Oftewel het is prima te doen. Deze Deltamil is handbediend en kan alleen aan of uit. Het was deze zomer prima toeven in de oude volvo in Zuid Frankrijk.
groeten
Vincent
groeten
Vincent
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 00:15 #1377963
door G.J.M. Molenaar (GAST)
@Vincent,
Ik heb een lopende sloper 760 uit `86 staan met airco. Deze airco kan dus zonder veel moeite in eenzelfde 740 uit `86 overgezet worden? Wat denk je hoeveel arbeidsuurtjes erin gan zitten? (uit & inbouw, uitgevoerd door een kenner.) Lijkt me ook wel wat....
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic klinkt goed.
@Vincent,
Ik heb een lopende sloper 760 uit `86 staan met airco. Deze airco kan dus zonder veel moeite in eenzelfde 740 uit `86 overgezet worden? Wat denk je hoeveel arbeidsuurtjes erin gan zitten? (uit & inbouw, uitgevoerd door een kenner.) Lijkt me ook wel wat....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 07:50 #1377967
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wordt
Zorg dat de donor hetzelfde blok heeft als de auto waar het in moet. Dan is de kans groter dat bijv de steun van de compressor en alle leidingen passen. Als je verschillende blokken hebt kan het zijn dat het erg veel werk gaat worden, bekijk dan goed wat je allemaal moet doen voor je begint.
Van 760 naar 740... zou ik alleen proberen als blokken hetzelfde zijn, diesel of B230. Als de 760 het hoge dashboard heeft zou ik ook uitzoeken of de verdamper/kachelunit in de 740 passen.
Van 760 naar 740... zou ik alleen proberen als blokken hetzelfde zijn, diesel of B230. Als de 760 het hoge dashboard heeft zou ik ook uitzoeken of de verdamper/kachelunit in de 740 passen.
- Vincent van der Spek
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 09:08 #1377969
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Deltamil?
Daarnaast vermoed ik dat er in de 760 geen Deltamil zit, maar een originele van Volvo. Dat is wel mooi, maar ik denk dat deze vaak (al of niet met climate control) met de rest van de auto verweven zijn. Een Deltamil staat vrijwel los van de rest van de auto.
Een Deltamil heb er zo in, tenminste als je weet hoe het in de sloper zat. In grote lijnen: Compressor op de beugel onder de dynamo monteren. Condensor+(nieuwe)droger voor de radiateur hangen. De gaatjes voor de ophanging zitter er al. Op het binnenspatbord rechts twee relaistjes vastschroever. Paravent verwijderen en de kachelmotor(huis) loshalen. Achter het dashbordkastje de originele kachelmotor op het juiste punt van de rest van het systeem afzagen. De Deltamil kachelmotor+verdamper daarvoor in de plaats hangen. Knopje bij je stuur plaatsen. Let wel even op hoe daar achterop de stekkers moeten zitten, want het zijn er nogal wat. Verder alle andere stekkertjes weer plaatsen waar ze horen. Slangen monteren met nieuwe o ringen. Afpersen en afvullen. Vergeet niet de afwatering van de verdamper door het schutbord heen te voeren. En u heeft airco én een recirculatie stand. Dat heb er wel in een dagje in, hoef je niet te stressen.
Succes
Vincent
Een Deltamil heb er zo in, tenminste als je weet hoe het in de sloper zat. In grote lijnen: Compressor op de beugel onder de dynamo monteren. Condensor+(nieuwe)droger voor de radiateur hangen. De gaatjes voor de ophanging zitter er al. Op het binnenspatbord rechts twee relaistjes vastschroever. Paravent verwijderen en de kachelmotor(huis) loshalen. Achter het dashbordkastje de originele kachelmotor op het juiste punt van de rest van het systeem afzagen. De Deltamil kachelmotor+verdamper daarvoor in de plaats hangen. Knopje bij je stuur plaatsen. Let wel even op hoe daar achterop de stekkers moeten zitten, want het zijn er nogal wat. Verder alle andere stekkertjes weer plaatsen waar ze horen. Slangen monteren met nieuwe o ringen. Afpersen en afvullen. Vergeet niet de afwatering van de verdamper door het schutbord heen te voeren. En u heeft airco én een recirculatie stand. Dat heb er wel in een dagje in, hoef je niet te stressen.
Succes
Vincent
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 09:10 #1377970
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speciaal
Gebruik hiervoor airco bestendige O-ringen, de normale zwarte "rubberen" ringen zijn niet geschikt.Tampert81 schreef : Slangen monteren met nieuwe o ringen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 12:05 #1377980
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic delta mil
10 jaar geleden een delta mil uit een 740 sloper gehaald en in mijn d24 ingebouwd.
donor was een benzine versie, toerental scheelt nou ook niet zoveel.
Zelfde verhaal als Vincent, koste wat meer uitzoek werk, want documentatie en ervaring met airco's was indertijd niet zogoed voorhanden.
delta mil is een aftermarket inbouwset en afgestemd op inbouw in een non-airo versie kachel unit
bij inbouw nieuwe slangen en droger
later nog een keer nieuwe condensor en droger
systeem doet het nog steeds prima
plaats zowiezo een nieuwe droger en bij enige twijfel een nieuwe condensor
dat scheelt je een hoop kosten wanneer de onderdelen later bezwijken
donor was een benzine versie, toerental scheelt nou ook niet zoveel.
Zelfde verhaal als Vincent, koste wat meer uitzoek werk, want documentatie en ervaring met airco's was indertijd niet zogoed voorhanden.
delta mil is een aftermarket inbouwset en afgestemd op inbouw in een non-airo versie kachel unit
bij inbouw nieuwe slangen en droger
later nog een keer nieuwe condensor en droger
systeem doet het nog steeds prima
plaats zowiezo een nieuwe droger en bij enige twijfel een nieuwe condensor
dat scheelt je een hoop kosten wanneer de onderdelen later bezwijken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 21:08 #1378032
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij jou om de hoek..
en haal die droger en de slangen bij een airco vuller bij jou in de buurt, dan heb je in ieder geval voor hem de juiste droger met de aansluiting waar hij het liefste mee werkt en geen gezeur met/over vocht in het systeem. Met een praatje erbij, weet je meteen of hij niet moeilijk gaat doen. En voor de prijs hoef je het waarschijnlijk niet zelf te doen.
En dop alles meteen af als je het uit de sloper haalt. Bouw het systeem op de grond weer in elkaar, zodat er zo min mogelijk vochtige lucht en rommel in komt, dat is het simpelste, want je bouwt het syteem niet uit de sloper en meteen weer in de nieuwe auto. (waarschijnlijk) Als je een Deltamill gaat gebruiken (is inderdaad het gemakkelijkste) dan moet je ook nog een deel van je kachelhuis afzagen enzo. Is wel lekker als je daar geen haast mee hoeft te hebben, zoals in het vorige antwoord al geopperd...
En dop alles meteen af als je het uit de sloper haalt. Bouw het systeem op de grond weer in elkaar, zodat er zo min mogelijk vochtige lucht en rommel in komt, dat is het simpelste, want je bouwt het syteem niet uit de sloper en meteen weer in de nieuwe auto. (waarschijnlijk) Als je een Deltamill gaat gebruiken (is inderdaad het gemakkelijkste) dan moet je ook nog een deel van je kachelhuis afzagen enzo. Is wel lekker als je daar geen haast mee hoeft te hebben, zoals in het vorige antwoord al geopperd...
Moderators: Jerry Stam