Vraag Volvo 940 - V70

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 15:14 #1096059 door V700 register
Vraag Volvo 940 - V70 is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik heb me hier op dit forum aangemeld omdat ik informatie zoek over, uiteraard, de Volvo 940.
We staan voor de keus om een Volvo 940 2.3 Polar uit 1997 met 282.000 km aan te schaffen of een
Volvo V70 comfort line uit 1999 met 304.000km.
We twijfelen heel erg tussen beide auto's en ik weet onderhand ook niet meer, wat nu de beste keus is,
qua betrouwbaarheid en degelijkheid. Beide auto's zijn goed onderhouden.
Ik hoop dat er iemand is met ervaring die ons wat wijzer kan maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 15:24 #1377777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op een 7/900 forum?
Vermoedelijk dat de mensen hier zullen zeggen 940, maar stel je de vraag op een ander forum zullen ze mogelijk voor die andere gaan.
Voordeel van 9 serie is, minder electronica die stuk kan gaan en als je zelf handig bent, of wilt worden je er meer zelf aan kan doen.
Verder, tja, aanschaf prijs en onderhoudsstatus mee nemen in je besluit.
wellicht dat een 940 meer laadruimte heeft.
Leeftijd en km stand wijken niet serieus veel af om op basis van deze info een tip te geven.

Tja ik zou voor de 940 gaan, maar zoals gezegd, ik zit niet voor niks op dit forum.

Denk dat onderhoud bij een V70 duurder zal zijn dan bij een 940 als je het laat doen.

Weet je zo wat voor motor type beide hebben?
Alleen op benzine of op gas? of misschien wel Diesel?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 15:24 #1377778 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dit is echt een geval van
Dit is echt een geval van voorkeur. Uit ervaring kan ik je melden dat een V70 heerlijk rijdt. Het is gewoon een stuk nieuwer allemaal, alleen qua ontwerp en ontwikkeling al.
Wat ik je ook kan zeggen is dat een 940 veel degelijker techniek heeft. Die 5-cilinders uit de V70 zijn heerlijk, maar de redblocks uit de 940 zijn beter. Degelijker, eenvoudiger, simpeler, meer uithoudingsvermogen. En goedkoper.
Mocht je een caravan hebben zou ik voor de 940 gaan. Die heeft achterwielaandrijving en dat rijdt veel fijner als je een caravan erachter hebt.
Als conclusie: een 940 is goedkoper, "simpeler" en degelijker. Maar een V70 heeft een betere wegligging en rijdt op hogere snelheden (boven 120 km/h) wat fijner. Ik heb het nu over standaardauto's, uiteraard kun je je 940 helemaal aanpassen maar daar ga ik maar niet vanuit.
Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat het oude auto's zijn (zowel de V70 als de 940) met behoorlijk wat kilometers. Dat ze doorgaans tot de 5 ton doorgaan biedt geen garantie dat de wagens die jij op het oog hebt dat ook kunnen. Koop met je verstand, laat een kenner er naar kijken. Een 940 met 500.000 km kan beter zijn dan een met 300.000 km, laten we maar zeggen.
Ohja, laatste opmerking; de V70 gaat sneller olie verbruiken dan de 940. Die vijfcilinders hebben wat meer problemen met de carterontluchting, wat voor lekkages gaat zorgen. De klepsteelrubbers gaan ook wat eerder stuk, zo lijkt het, waardoor ze vaker olie verbruiken dan een 940.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 15:26 #1377779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat vind je belangrijk en wat is de volgorde van de zaken die je belangrijk vindt. Als je dat weet kun je bepalen wat de beste keuze is, en dat nog is dat natuurlijk geheel persoonlijk natuurlijk. DE beste keuze bestaat niet, en als we niet weten wat voor jou belangrijk is kunnen we lastig goed advies geven. Waarom twijfel je, wat spreekt voor de een of de ander, en wat zie je als nadelen van beide opties?
Beide auto's kunnen lang mee (mits goed onderhouden, in het verleden en in de toekomst). Bij de 900 serie kun je wat meer zelf doen, maar is wel wat ouderwetser qua gevoel en (met name) onderstel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 15:32 #1377783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De motor van de V70 is een
De motor van de V70 is een B5252S en de 940 een B230FK.
Beide zijn benzinemotoren.
Ik begreep van hier het forum doorlezen dat de B230 motor 1 van de beste motoren is die er zijn.
Over de andere motor kan ik niet zo heel veel vinden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 15:45 #1377784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De B230FK
De B230 is een ouderwetse en robuuste motor. De B230FK, in de volksmond de LPT (low pressure turbo), die in de latere modeljaren geleverd is is ver doorontwikkeld. Voordeel is het hoge koppel bij weinig toeren, nadeel is de kleinere turbo (die je dat koppelt bezorgt) thermisch zwaar belast wordt en hierdoor het huis bij de waste gate kan scheuren. Niet een groot probleem, maar het kan je een paar honderd euro kosten. Die andere motor, uit de V70, is niet in de 900 serie geleverd en daar zul je dus weinig over vinden. Het grotere broertje is wel in de 960 en S/V90 geleverd, maar daar enkel met 4 kleppen per cilinder (en de B5252S heeft denk ik 2 kleppen per cilinder). Deze blokken zijn inderdaad gevoeliger voor carterventilatie, maar dat hoort mi bij onderhoud.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 16:20 #1377786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 740 rijden is geen keus, het is een mentaliteit.
De 10 V 5 cylinders van de V70 zijn erg sterk, veel sterker nog dan de 4 cylinders uit een 9, zeker op gas.
En de 9 was een doorontwikkeling van een auto uit de jaren 70. terwijl het basisontwerp van de V70 uit de jaren 90 stamt.
Maar....
als 850 rijder heb ik niet zo veel met dat .. dat dat DING, Die A naar B vervoerder. En allemaal net niet Volvorijders er in (gordel niet om, blauwe xenon er in, alleen stadlampies aan tijdens het rijden, lilleke spoilers ,aandrijving aan de verkeerde kant, dat soort dingen )
In een 7 of een goede 9 word ik pas echt gelukkig, ondanks al zijn gebreken of tekortkomingen.
Maar dat moet je wel in je hebben.
Enne. dat 850 ding is intussen wel een erg GOED ding gebleken. nooit gezeik, altijd het doen. Weinig kosten. maar ik kan 'm bij 5 ton zonder hartepijn weer verkopen.
Terwijl ik mijn 740 alleen na waterboarding, of vierendeling of de chinese druppelmethode zal verkopen.
Het is dus puur emotie. Heb- of wil jij die emotie?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2013 16:29 #1377787 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hm
De 4 Cilinder RedBlock in de 7 en 9 serie is gewoon een trouw ijzer blok, stabiel, ruig en "rauw". De 5 Cilinder in de 850/V70 is een stuk nieuwer, heeft een leuke Roffel en trekt als een beer. Ook goed betrouwbaar. Zoals hierboven vermeld, hebben ze alleen veel last van "olieverrbruik" en dichtgeslibte carterventilatie.
Nu heeft de 4 Cilinder natuurlijk ook wel zijn dingetjes, maar is gewoon een "plezierige trekker".
Ik heb beiden gereden, ik voel me beter thuis in een 7 en 9 dan in een 8.
De 9 heeft ook achterwielaandrijving en de 8/V70 heeft voorwielaandrijving.De 9 heeft een kortere draai-cirkel dan een 8/V70.
Natuurlijk zit je hier wel op een 7 en 9 forum, dus we zijn allemaal wat "be-vooroordeeld".
Succes met de keuze! :) (doe een proefritje in beide!)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 17:01 #1377793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als het even kan; neem beide.
Qua rijden, zitten en emotie; geef mij maar een 850/ V70. Qua kosten en betrouwbaarheid; dan liever een 940-960.
Heb zowel een 850 alsmede een S70 versleten, en sinds enkele maanden weer een V70 Classic uit '99 (nu 75.000 km. op de teller) in gebruik. We kunnen gewoon niet zonder dit type Volvo. Helaas al bijna €3000,- aan (on)kosten gehad. En hoewel de V70 om de 3000-5000 kilometer naar de dealer ging voor een onderhoudsbeurt, hebben we intussen al heel veel achterstallig onderhoud zelf moeten oplossen. Maar goed, misschien zijn wij wel heel erg kritisch.
Staat er achterop de klep 2.4, dan schijnt dit type wat minder goed tegen het gebruik van LPG te kunnen. Dit type klinkt trouwens als een Japanner en niet meer als een echte Roffel. Is echt een duidelijk verschil. Let bovendien op welk gaskleptype, is die reeds vervangen?, je hebt. Die van Magnetti Marelli gaf standaard problemen. Witte of gele sticker? Wees ook bedacht op problemen met de, zwakke, 5bakautomaat. Het betrouwbaarst schijnt een 10V te zijn. De 2.0 liter (126 pk.) heeft, volgens kenners, het mooiste geluid. Klopt ook! Maar is niet vooruit te branden. Voor een beetje lol, neem dan een type met minstens 140/144 pk's.
Ga beslist met beide auto's rijden en bedenk wat je het meest zoekt in/ met een auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 18:37 #1377810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic terug naar 940
Een maand geleden heb ik weer een stap terug gedaan naar een 945, of een stap vooruit zoals sommigen hier zeggen.
Ik heb mijn V70 diesel verkocht, de APK kwam eraan en met 900€ aan kosten dacht ik dat het beter zou zijn om weer naar m'n oude liefde terug te keren.
Het moment dat ik weer plaatsnam in die machtige 945 zetel is met geen pen te beschrijven: luie stoel, loungebank, schommelstoel van Oma, je eigen toilet. Kortom, je bent weer thuis en je hoeft geen V70 met alles erop en eraan. Je wilt genieten van ontspannen rijden. Overigens, is hij ook nog goedkoper in onderhoud, hetgeen in deze barre tijden ook de moeite waard is.

Succes met de keuze!

groet,

Jacow

Moderators: Jerry Stam