benzinestandmeter en temp.meter werken niet

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-01-2013 09:42 #1096011 door Mathieu van den Bosch
benzinestandmeter en temp.meter werken niet is gemaakt door Mathieu van den Bosch
Goedemorgen,
Ik heb me net even aangemeld aangezien ik weinig ervaring heb met de 740 en mijn broertje net zo'n auto uit 1985 gekocht heeft. Zelf heb ik veel ervaring met de 140/240 serie en je kunt toch merken dat de 740 al een stuk morderner is dan die andere modelen.
Toen mijn broertje de 740 kocht mankeerde er nogal wat kleine dingetjes aan, 1 deur wou niet meer open, binnen- en dashboard verlichting werkte niet maar dat is allemaal al opgelost.
Nu is er een ander probleempje, zowel de benzinestand- als de temperatuurmeter geven niets aan. Voordat ik nu het wiel weer ga uitvinden, hebben deze 2 meters net als in de 140/240 serie een gezamelijke regelaar? Of zijn het echt 2 geheel gescheiden systemen?

Groet,
Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2013 14:17 #1377530 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Dashboards, tellerunits,
Dashboards, tellerunits, zijn vaak een zwakke schakel.
Bij mij door kortsluiting pas de hele printplaat en diverse meters gesmolten.
Vaak is de storing te zoeken in het niet goed geplaatst zijn van de stekkers, ook storing in de spanningsregelaar geeft onverwachtte effecten.
Tankflotters van onze bakstenen staan er ook om bekend een eigen leven te kunnen leiden.
Stap voor stap elimineren is de beste oplossing.
Succes Fred

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-01-2013 14:25 #1377531 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Sensoren.
De solderingen op de printjes van beide meters zijn zwak, na-solderen helpt vaak.
Massa controleren ook.
Wat ook vaak gebeurt, iniedergeval vaker dan het falen van de temp-meter, is het falen van de temp-sensor in het blok.
Wat voor motor ligt in die 740? Afhankelijk daarvan, zitten er 1 of 2 temperatuursensoren in de kop onder het inlaatspruitstuk.
Sta je voor de wagen met de motorkap open, dan is bij het schutbord, cilinder 4, en bij de koelvin, cilinder 1, bij de inlaat van cilinder 1 (inlaatspruitstuk) zit hieronder in de kop, de temperatuur sensor in de kop. Deze is voor de meter in het dashboard.
Als je de stekker erafhaalt en de 2 draadjes die erin zitten met elkaar doorverbindt, zou de meter half of vol moeten uitslaan. Doe ie dat, dan is je meter goed, maar de sensor stuk.
Vaak vertoont ook de vlotter in de brandstoftank kuren, na 20 jaren ronddobberen in Benzine/Diesel is het allemaal aangetast.
Kabeltjes "verrot", leidingen "verrot", of de weerstandsspoel "verrot".
Nieuwe kabeltjes de tank in trekken naar de vlotter toe en een goede massa maken, willen nog wel eens helpen.
Groeten,Gerbebn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2013 01:34 #1377625 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toeval...
Das toevallig, ik heb hier een laat model 940 staan met exact hetzelfde probleem..

Als ik er uit ben zal ik het eens posten.

Moderators: Jerry Stam