Koeling / ontluchten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 08:34 #1095955 door V700 register
Koeling / ontluchten is gemaakt door V700 register
Heren ik heb nog een vraag over het ontluchten van het koelsysteem.

Ik heb n.a.v. een defect heb ik het verwarmingssyteem vervangen. Daarbij heb ik dus de kachel radiator los gehad. Bij het aansluiten van de nieuwe radiator heb ik de bovenste slang los er op gehouden, motor laten lopen, even gewacht tot er kvs uit kwam en dan de slang er weerop.
Nou valt mij op dat ik nu(weet niet hoe het voor de reparatie was omdat de auto toen niet liep) op de snelweg de temp zie zakken naar een kwart(i.p.v. in het midden) als ik rustig rijd of stilstaat zie ik de temp weer na het midden gaan.
De vraag is, zijn er voor de motoren van volvo speciale procedures voor het ontluchten? Zou er nog lucht in het systeem kunnen zitten of moet ik denken aan een defecte thermostaat?
GR tonnie
740 2.0T 1988

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 12:12 #1377206 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt als..
..een thermostaat die niet meer doet wat ie moet doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 13:05 #1377208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon
Volgens mij hoeft kachelslang niet los. Als het blok leeg is gewoon heel rustig de KVS erin gieten. Rustig om de lucht de kans te geven uit de holtes te gaan. Bijvullen tot max streeptje, motor warm laten worden en weer bijvullen. Ik gebruik hier een maatbeker van een liter voor, wat gemakkelijk om daarmee rustig te gieten dan een vaatje van 5 liter. Weet je ook beter hoeveel je er weer in giet. Als je ook gemeten hebt hoeveel eruit is gekomen gaat dat ook wel een indicatie of er genoeg in zit of nog niet.Of heb je toevallig een groot gat in de thermostaat geboord om de lucht te laten ontsnappen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 13:37 #1377214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic haha
Een gat geboord... ja in het thermostaathuis, en dan zoon verwarmings ontluchtings nippel er in... 
ik vermoet dat idd de thermostaat defect is. Nou heb ik net even zitten googlen op onze site en ik zie dat dat er verschillende types zijn:
82 87 92 graden geloof ik. Ik heb ook gelezen dat standaard die van 87 graden wordt gemonteerd door volvo.
iemand nog advies welk merk. Ik zie op diverse onderdelen sites dat deze +/- 20 euro kosten.
zal straks de dealer eens bellen om te vragen vat ze daar kosten.

gr tonnie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 13:57 #1377216 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten
Kosten bij de dealer hetzelfde denk ik, zou gewoon Volvo nemen.
Misschien blokkeert de nippel de thermostaat? Ging het huis er gemakkelijk op, of heb je de moeren moeten gebruiken ?Niveau van de KVS is nog wel OK?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2013 14:36 #1377217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kvs niveau is ok
misschien kan ik wel zoon automatische ontluchter op zetten heeft m'n CV ketel ook. Moet ik wellicht wel ff een gaatje in de motorkap boren zodat de ontluchter er door heen past....

zal straks ff bellen met de dealert hoopelijk is hij op voorraad
bedankt voor de tips en info.

gr tonnie

Moderators: Jerry Stam