hoeveel liter koelvloeistof in een 960, 1995, 2.5 liter 24v ( B6254S)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 13:34 #1095928 door V700 register
Kenners:

Hoeveel liter koelvloeistof in een 960, 1995, 2.5 liter 24v (B6254S)?
Dank!

Michiel Seevinck

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 14:41 #1377036 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic 10.7 liter
10.7 liter volgens het Volvo Pocket Data Booklet voor de 700/900  serie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 19:29 #1377071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchting en reserve mee op eerste rit!?
Hoi Michiel,
De hoeveelheid weet je al van Hein, tip voor het vullen: draai bij vullen de aftapkraan links van het blok pas dicht als er nieuwe vloeistof uitkomt. Zo voorkom je te veel lucht in het systeem.Het is mij overigens nog nooit gelukt om er, na volledig aftappen, 10,7 liter nieuwe vloeistof in te krijgen; er blijft in het kachelgedeelte altijd nog wat achter, zelfs als je de slangen die naar 'binnen' gaan, losdraait en aftapt.
En neem op je eerste ritten nog wat reservevloeistof mee, voor als er toch nog ergens luchtbellen inzaten die er tijdens je eerste rit uit komen  .
Succes!

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2015 14:20 #1422463 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Koelvloeistof wisselen / Meer aftap punten ?
Dag heren,
ik wil graag koelvloeistof vervangen voor een 2.5 motor. Het is vieze donkergele vloeistof. Volgens de specificaties gaat daar idd 10 liter in maar ik krijg er zeker niet meer dan 6 liter uit. En dat is inclusief knoeien !!

De aftapkraan onderaan de radiator -passagierskant- doet eigenlijk al het werk. Ik hoef niet eens de onderste grote slang los te halen. Ook de slangen naar de olie koeler heb ik leeg gemaakt. Is er nog een aftappunt??. Er wordt wel van gerept maar ik kan het niet vinden. Ik heb het thermostaat tijdelijk weggehaald. -ik zal het niet vergeten-!! De ingaande leiding naar het blok is dan ook leeg. Rara?? De kachel kraan leiding lijken ook leeg . Wie kan uitleggen waar een aftap punt zit.?

Moet ik nu toch gaan bijvullen ? Het is zo meer mengen dan vullen!! De vloeistof van de Volvo garage is tegenwoordig voor-gemengd....

Ik hoor het graag ,
JPaul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2015 15:25 #1422490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Linker zijkant
Hallo JPaul,

Als je voor de auto staat, zit er aan de voor-/zijkant van het motorblok een verticale metalen leiding met een metalen aftapplug, bijna op de hoek en halverwege de hoogte van het blok. Volgens mij staat deze ook afgebeeld in de 'owners manual' maar misschien heb je die niet. Die plug is, naast de aftapplug onderaan de radiateur, volgens mij het enige officiële aftappunt. Die je bij vullen natuurlijk open laat totdat de vloeistof er uitloopt. Met doorblazen van alle leidingen, ook die van de kachelradiateur, kreeg ik er maximaal 8 liter schone vloeistof in, terwijl ik dus alles had leeggeblazen...

Overigens zou ik minimaal alles met leidingwater spoelen en eventueel, maar geheel op eigen risico, een koelsysteem-schoonmaakmiddel erdoorheen draaien. Je zult verbaasd zijn hoe smerig het water is, zelfs ook als je geen schoonmaker gebruikt.
En dan dus vullen, rustig in het expansievat gieten zodat ook daar de bellen uit kunnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2015 16:48 #1422493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke kleur koelvloeistof
welke kleur koelvloeistof moet er eigenlijk in een 2.5/3.0?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2015 16:55 #1422497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Niet de blauw-groene dacht, ik maar de rode voor aluminium blokken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2015 16:59 #1422499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus in de 940 de blauwe en in
dus in de 940 de blauwe en in de 960-II de roze?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2015 17:14 #1422500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meningen
Tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Her en der vind je waarschuwingen om absoluut niets anders dan de originele Volvo-koelvloeistof te gebruiken (groen?), zéker niet in de aluminium blokken. Ikzelf heb er van alles in gehad, van blauw via geel (iets met milieu) en groen naar roze, bijna allemaal van de bouwmarkten. Ik rij nu al jaren op de roze G12+ van de Action en ondervind er geen enkel probleem mee...

Moderators: Jerry Stam