Koelvloeistofsysteem afpersen: welke druk?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 15:46 #1095351
door Piet van der Plas
Koelvloeistofsysteem afpersen: welke druk? is gemaakt door Piet van der Plas
Ik heb hier een 6-cyclinder waar om de 500 km een halve liter koelvloeistof bij moet.
Nergens lakkage te zien, olie is schoon en motor loopt prima
Dop expansievat is verwisseld en kachel is overbrugd.
Ik zou nu even het systeem willen afpersen en ik heb perslucht bij de hand.
Is afpersen te doen door een perslucht-aansluiting op een expansievat-dop te maken en het overdruk ventiel in de dop te blokkeren?
Tot welke druk wordt er meestal afgeperst?
Piet
Nergens lakkage te zien, olie is schoon en motor loopt prima
Dop expansievat is verwisseld en kachel is overbrugd.
Ik zou nu even het systeem willen afpersen en ik heb perslucht bij de hand.
Is afpersen te doen door een perslucht-aansluiting op een expansievat-dop te maken en het overdruk ventiel in de dop te blokkeren?
Tot welke druk wordt er meestal afgeperst?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 18:04 #1373091
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Op de dop
Op de KVS dop staat de druk vermeld.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 18:10 #1373092
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Google Volvo 480
Via Google vond ik dat ze een Volvo 480 op max 4 bar af persen.
Lijkt mij vrij veel.
Lijkt mij vrij veel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 20:07 #1373101
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bar
gewoon op 1 1/2 bar doen dan weet je voldoende.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 21:25 #1373106
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic wat ook kan
Bij een collega met een PRV motor liep de KVS rechtstreeks in de motorcarter (koppaking helemaal aan gort); hij had ongeveer hetzelfde verbruik.....ook de vuldop zat regelmatig onder de troep. Er waren dan ook geen sporen te zien van KVS verlies. Hij heeft hem helemaal moeten reviseren.
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 22:30 #1373111
door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic 1 bar
Piet,
Ik heb vrijwel hetzelfde gehad bij mijn V90. Door een oude vuldop te modificeren voor een perslucht aansluiting, kun je er een druk van ca 1 bar opzetten. Meer is niet nodig en maakt eventueel alleen dingen kapot. Laat hem dan maar eens een minuut of 10 staan en voel dan maar een rond de motor ter hoogte van de koppakking. Bij mij lekte deze naar buiten, aan de achterzijde van de motor. Tussen motor en schutbord was daar heel weinig ruimte om te onderzoeken waar het lek exact zit.
De koelvloeistof drupte bij mij op de uitlaat waar hij grotendeels verdampte en ik dus op de grond in het begin niet kon vinden. Toen na verloop van tijd het verbruik was opgelopen tot een tankje per 2 a 3 dagen, heb ik de koppakking maar laten vevangen. Door de leeftijd bleek de pakking vergaan te zijn. Op een aantal plaatsen (voornamelijk in het midden, tussen cylinder en buitenkant blok) bleek de pakking geheel weg te zijn.
Bij jou zou dus hetzelfde aan de hand kunnen zijn. Voordat ik uiteindelijk de pakking heb laten verwijderen ben ik overigens wel een hele tijd bezig geweest om eventuele andere oorzaken uit te sluiten, helaas was er uiteindelijk geen andere mogelijkheid en moest de kop er dus vanaf.
Ik heb vrijwel hetzelfde gehad bij mijn V90. Door een oude vuldop te modificeren voor een perslucht aansluiting, kun je er een druk van ca 1 bar opzetten. Meer is niet nodig en maakt eventueel alleen dingen kapot. Laat hem dan maar eens een minuut of 10 staan en voel dan maar een rond de motor ter hoogte van de koppakking. Bij mij lekte deze naar buiten, aan de achterzijde van de motor. Tussen motor en schutbord was daar heel weinig ruimte om te onderzoeken waar het lek exact zit.
De koelvloeistof drupte bij mij op de uitlaat waar hij grotendeels verdampte en ik dus op de grond in het begin niet kon vinden. Toen na verloop van tijd het verbruik was opgelopen tot een tankje per 2 a 3 dagen, heb ik de koppakking maar laten vevangen. Door de leeftijd bleek de pakking vergaan te zijn. Op een aantal plaatsen (voornamelijk in het midden, tussen cylinder en buitenkant blok) bleek de pakking geheel weg te zijn.
Bij jou zou dus hetzelfde aan de hand kunnen zijn. Voordat ik uiteindelijk de pakking heb laten verwijderen ben ik overigens wel een hele tijd bezig geweest om eventuele andere oorzaken uit te sluiten, helaas was er uiteindelijk geen andere mogelijkheid en moest de kop er dus vanaf.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2012 10:20 #1373127
door V700 register
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#CoolantLossHowtoDiagnose "> www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#CoolantLossHowtoDiagnose
Hier hebben ze het over waarden voor de redblocks van 65 tot 150 kpascal. Dat is 0,65 tot 1,5 bar.
Voor de 6 cylinder staat het helaas niet genoemd. Ik heb het zelf een keer met 0,65 gedaan en dat was genoeg. Er lag zo maar een plas op de garage vloer.
Rob
Beantwoord door V700 register in topic 900 faq
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#CoolantLossHowtoDiagnose "> www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#CoolantLossHowtoDiagnose
Hier hebben ze het over waarden voor de redblocks van 65 tot 150 kpascal. Dat is 0,65 tot 1,5 bar.
Voor de 6 cylinder staat het helaas niet genoemd. Ik heb het zelf een keer met 0,65 gedaan en dat was genoeg. Er lag zo maar een plas op de garage vloer.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2012 12:15 #1373133
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overdruk
Overdruk die de dop toestaat is 0.3 bar dacht ik, daarboven zou hij open gaan. Misschien het dubbele, of hooguit 1 bar voor afpersen?
4 bar zou ik niet zonder meer doen, met het risico om van alles stuk te maken omdat het daar niet voor gemaakt is.Bovendien, als de normale dop op het reservoir OK is, gaat hij toch al open op 0.3 bar. Van een lek op een andere plaats die pas begint te lekken op 3.5 bar heb je normaal gesproken toch geen last. Afpersen op een veel hogere druk heeft weinig als je een lek wilt vinden dat bij normale omstandigheden voor verlies zorgt.
4 bar zou ik niet zonder meer doen, met het risico om van alles stuk te maken omdat het daar niet voor gemaakt is.Bovendien, als de normale dop op het reservoir OK is, gaat hij toch al open op 0.3 bar. Van een lek op een andere plaats die pas begint te lekken op 3.5 bar heb je normaal gesproken toch geen last. Afpersen op een veel hogere druk heeft weinig als je een lek wilt vinden dat bij normale omstandigheden voor verlies zorgt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2012 20:11 #1373156
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overdruk van de doppen:
nog maar eens de 900faq
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#ReservoirCap "> www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#ReservoirCap
ergens tussen 0.75 en 1.5 bar afhankelijk van de dop. Mooie redenatie van Henk: meer druk dan de dop doorlaat heeft denk ik inderdaad geen zin, dan zet je er meer druk op dan het systeem normaal meemaakt.
Rob
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#ReservoirCap "> www.volvoclub.org.uk/faq/Cooling.html#ReservoirCap
ergens tussen 0.75 en 1.5 bar afhankelijk van de dop. Mooie redenatie van Henk: meer druk dan de dop doorlaat heeft denk ik inderdaad geen zin, dan zet je er meer druk op dan het systeem normaal meemaakt.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2012 21:06 #1373159
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb me blijkbaar vergist in de druk, bedankt Rob.
Moderators: Jerry Stam