Verschillen in lengte van cardanas? (antwoord = ja)

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 19:52 #1095284 door Daniel Wessels (GAST)
Verschillen in lengte van cardanas? (antwoord = ja) is gemaakt door Daniel Wessels (GAST)
Na het vervangen van het tussenlager met lagerkooi had ik alleen nog maar een hoop trillingen in de auto tussen de 60- en de 100 km/h. Daarbij ook nog een vreemd geluid. Dit alles was voorheen niet aanwezig.Ik heb op de sloop een andere cardanas gehaald waar het tussenlager met grondplaat nog aan vast zat. Rubber van de lagerkooi is nog in zeer goede staat met hoegenaamd geen speling.Deze vandaag gemonteerd. Het viel mij op dat deze as +/- een cm langer is dan de orginele onder mijn auto. Kreeg hem er maar net met moeite onder. Moet er wel bij vermelden dan de as onder een sedan vandaan komt en ik heb een estate. Ik ging er vanuit dat hier bij onze volvo's geen verschil in zat maar nu twijfel ik toch wel.Het belangrijkste is dat alle bijgeluiden en trillingen helemaal verdwenen zijn. Ik wil er alleen zeker van zijn dat niet mijn baklagers en/of diff lagers kapot gedrukt worden tijdens het inveren van de auto.Weet iemand hier of er verschil in de cardanassen zit?Mijn auto is een 940 estate B230FK AW03-71L van november 1995 (model 96 volgens dealer). De as komt uit een sedan B230FT AW03-71L van 1997.Overigens kan ik niemand het orginele lagerkooi van volvo aanbevelen, Dit schijnt nu een iets ander soort te zijn. Zeer slecht afgewerkt en het lager zit nooit vast in het huis. Ik heb er inmiddels 2 gehad met problemen terwijl ik 10 jaar geleden nooit problemen heb ondervonden met het wisselen van dit lager met kooi.Lager bij SKF kost nog geen 15 euro dus scheeld ook nog bijna 20 euro.Grtz, Daniel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 14:14 #1372647 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic modeljaar
Model jaar begint na de zomer vakantie, dus november 95 is modeljaar 96.
Helaas kan ik je met die as niet helpen.
Maar moet door iemand met vadis toch uit te zoeken zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 20:25 #1372681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cm
Als er maar een centimeter verschil in zit zou ik me niet al te druk maken. Het "inschuifgedeelte" van de aansluiting is dusdanig groot/lang dat dit imho het verschil wel op kan vangen.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-11-2012 20:28 #1372682 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Of hij was in/verschoven toen ie gemeten werd
Dan is het verschil dus slechts optisch.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 00:50 #1372710 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Vandaag de as weer
Vandaag de as weer losgenomen. Dit moest met 2 man omdat er teveel spanning op zat, as kon niet ingeschoven worden.De as maximaal in elkaar geschoven en gemeten. Uiteraard hetzelfde ook gedaan met de orginele die er eerst onder zat.Het verschil was meer dan 2 cm. Het grootste verschil zat in het achterste stuk.Nu heb ik het "nieuwe" voorste stuk met lager geplaatst met het orginele achterste stuk. Dit was zonder problemen te monteren. Geen spanning meer.Ik heb er nog niet hader mee gereden dan 95 km/h maar tot nu toe geen geluiden en trillingen.Wat ik wel ontdekte bij de nieuwe as is dat het voor- en achterstuk met 90 graden verschil in elkaar schuift. Dit was de enige methode. Dus niet het hondenbotje princiepe zoals in andere topics genoemd wordt. Zo is de as ook aan mij geleverd en dit was ook de enige manier met mijn orginele achterstuk. Met mijn orginele complete as was het wel het hondenbotje princiepe.Volgens mij maaktdit ook helemaal niets uit, dit is alleen van belang bij het laatste stuk en bj het laatste stuk is het zoizo een geheel. Kruiskoppeling tegenover kruiskoppeling (per paar), waarbij er een knik in zit is dit van zeer groot belang.Echter de kruiskoppeling aan de bak is een enkele, zonder een tweede die de wisselingen compenseert. Waarschijnlijk is dit ook de rede waarom de uitlijning van het eerste stuk van de as zo belangrijk is volgens volvo (het shimmen, dus hoger of lager plaatse van de tussenlagerkooi) en goede bak + motorsteunen. Deze kruiskoppeling dient volgens mij alleen voor het kortstondig opvangen van lichte veranderingen t.o.v. de utgelijnde stand. Vandaar ook zo snel een onbalans vanneer deze uitlijnig niet correct is.Een schakelbak heeft immers ook een hardyschijf.De Volvo's met automaat zijn ook de enige die ik ben tegen gekomen met een 3e kruiskoppeling. In het verleden heb ik veel aan auto's gesleuteld en er zat bij andere merken altijd een hardy schijf (mercedes e.d.).Mocht er nog een ander rede zijn waarom het hierbovenstaande niet correct is dan hoor ik dit graag.Ik heb vandaag ook een tel nummer gekregen van iemand die jaren lang bij terberg heeft gewerkt (inmiddels gepensoneers). Als ik deze persoon gesproken heb zal ik zijn info ook op de site vermelden.Maar het antwoord op de hoofdvraag is dus: JA, er zit verschil in de cardanassen onder onze volvo's. Waarom? Geen idee. Auto van bijna dezelfde leeftijd en zelfde bak (met kogellager in staartstuk, geen lagerbus).Grtz, Daniel

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 02:01 #1372717 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Knik
Als de kruis koppelingen in de juiste stand staan, is het goed.
Een te lange cardan-as kan in een klein ritje grote schade aanrichten.

Moderators: Jerry Stam