Brommend geluid

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 12:14 #1094990 door Joost Ruizendaal
Brommend geluid is gemaakt door Joost Ruizendaal
Beste Volvorijders,

2 weken geleden heb ik een 740 2.3i uit 1989 gekocht. Fantastische auto en hij bevalt goed. Echter zo nu en dan komt er een zwaar brommend geluid uit de motorruimte vandaan.
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, of je ver gereden hebt of niet, snelheid maakt niet uit, toerental ook niet. Van achter het stuur gezien komt het brommende geluid rechtsvoor vandaan. Het is echt totaal willekeurig wanneer het "probleem" optreedt. Als het er eenmaal is, gaat het na een aantal seconden vanzelf weer over. Gasgeven, sturen, remmen e.d. tijdens het geluid maakt niet uit, het brommen wordt er niet minder om. Ik kan het ook voelen aan het stuur en de auto dat er iets aan het trillen is.
Wat kan dit zijn? De airco, stuurbekrachtiging, iets anders misschien..?

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 12:28 #1370833 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Lastig
Lastig zo vast te stellen wat er is. Kan een wiellager zijn maar bv ook stabi stangetjes die gaar zijn. Stuurbekrachtiging lijkt me niet direct tenzij je het alleen hoort bij het draaien van het stuur maar meestal is dat een hoog piepend geluid. Rij anders even langs de dealer voor diagnose. Hoor je het ook als de airco/fan uit staat?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 13:31 #1370835 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Er zit ACC op (origineel)
Er zit ACC op (origineel) maar deze is leeg en werkt dus niet. De condensator is lek. Ik geef niks om airco (ik draai wel een raampje open), maar ik kan de airco dus niet uitschakelen. Volgens de garage geen probleem, want er zit een magneetkoppeling op de pomp dus als de druk te laag wordt zou die vanzelf uitschakelen.
De fan draait altijd mee, als de motor warm is nog harder (want de visco-koppeling werkt nog).
Een wiellager lijkt me stug, er zit geen speling op en ik heb in bochten nergens last van. Ik 'voel' het wiellager ook niet als ik het wiel draai.
De rubbers van de wielophanging, daar zou je een punt kunnen hebben. Ze zijn behoorlijk uitgedroogd, maar ook op zeer lage snelheid (kruipen) hoor ik die zware brom. Het lijkt net een compressor.
Heeft de airco niet ergens een compressor zitten die zo af en toe eens aanslaat?
Groeten uit de Achterhoek(en bedankt voor je reactie trouwens!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 14:11 #1370836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brandstof pomp ?
de pomp

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 16:19 #1370846 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Airco compressor
Het is AC of ECC (dus handbediend of electronisch gestuurd) en ik vermoed dat er geen koudemiddel meer aanwezig is in het systeem en dat de compressor zonder smering gewoon droogloopt ? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 18:08 #1370858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Riem eraf
Als je de airco toch niet gebruikt en het niet van plan bent ook kun je gewoon de V-riem van de compressor eraf halen en dan eens kijken (luisteren eigenlijk) of de brom weg is.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2012 19:01 #1370865 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Toch wel ACC
Heren, bedankt voor jullie snelle reacties!
Op het bedieningspaneel staat 'Automatic Climate Control', afgekort ACC. Het ziet er ook echt heel anders uit dan het latere ECC-systeem. Maar inderdaad, het systeem is leeg. Daarom werkt de ACC ook niet meer.
Als je voor de motorruimte staat, zie je linksvoor een of ander systeem zitten (tussen de accu en koelvloeistofreservoir in, zeg maar). Dit lijkt van de airco te zijn. Wat is dit voor iets? Het 'voelt' alsof het geluid daar vandaan komt.
Als ik de snaar van de aircopomp eraf haal, is dan het hele aircosysteem uitgeschakeld of komt het er dan op neer dat alleen de pomp niet meer meedraait?
Edit: helaas kan ik het geluid niet op commando naar voren toveren, het is echt compleet willekeurig en daarom is het lokaliseren ook zo moeilijk.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2012 07:36 #1370894 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Sleuteldagje
Lastig zo. Even snel lid worden en dan naar een sleuteldagje komen?
Weer wat geleerd over ACC, nooit geweten dat het vroeger Automatic ipv Eletronic was. Haal die snaar er maar eens af en misschien is het geluid weg. 

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2012 11:50 #1370903 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Zeker weten dat ik lid word,
Zeker weten dat ik lid word, maar ik wilde eigenlijk nog even wachten tot 1 januari. Die laatste 2 maanden van 2012...
Ik rijd niet veel, en heb de 740 gekocht zodat ik mijn klassieker de pekel kan besparen. Dus zoveel heeft 'ie niet te lijden. Die 5.000 km per jaar...
Bedankt voor de reacties iig. Ik ga die snaar er eens afhalen en dan zien of het geluid dan wegblijft.
Mochten er in de tussentijd nog andere suggesties zijn, hoor ik die graag!

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2012 12:14 #1370906 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ja
ACC bestaat, MCC bestaat, AC bestaat en ECC bestaat.
Enkele tussencombinaties waarschijnlijk ook nog wel.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam