achtervering estate 740 versus 940: verschillen?

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-10-2012 15:06 #1094897 door G. Los
Af en toe rijd ik met mijn 740 estate over een slecht onderhouden klinkerweg en dan heb ik het gevoel dat mijn achteras/vering het allemaal niet meer bijhoud.
Ik moet dan voorzichtig zijn omdat de achterkant van de auto zomaar 10 a 15 cm zijdelings kan gaan.  Is dit normaal voor een estate's?
Nu is het wel zo dat ik hulpveren heb gemonteerd ivm doorzakken en lpg-tank.
Eergisteren in een zeer comfortabele 940 estate(1998) gereden en had het idee dat deze auto veel beter geveerd is.
Zit er verschil in achterveren tussen de 940 en de 740?  En nieuwe dempers zou dat veel uitmaken? Of is het "dribbelen"van de achteras iets dat bij de contructie van de starre as hoort? 

Iemand wijze woorden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2012 15:55 #1370306 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Stabilisatorstang?
De oudere 940´s hebben dikwijls geen stabilisatorstang achter zoals de latere wel. Is geloof ik vanaf 1992/1993 veranderd en daarna wel standaard. Die stang is wel te monteren op oudere estates/sedans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2012 16:14 #1370307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dempers
De schokbrekers / schokdempers worden nogal eens vergeten hoewel dit naar mijn mening een "slijtonderdeel" is.
Ze worden zelden op tijd vervangen. De achteruitgang van de dempers gaat geleidelijk. Na vervangen merk je het verschil!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2012 16:21 #1370308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulpveren
Zou zomaar door de hulpvereren kunnen komen. Een stabi zou dribbelen juist moeten verergen trouwens.

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-10-2012 12:53 #1370360 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic terug naar basis

Michael Oud schreef : Zou zomaar door de hulpvereren kunnen komen. Een stabi zou dribbelen juist moeten verergen trouwens.

Hmm, dan zou ik dus geen stab.stang moeten plaatsen en de hulpveren moeten verwijderen. Maar dan hangt ie behoorlijk in z'n kont.
Wat hebben de lpg rijders hier  aan gedaan om dit probleem op te lossen?  Ervaringen?..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2012 13:01 #1370361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn bevindingen
Mijn auto is een 944 '92 met een lpg tank achter de achterbank over de volle breedte.
Ik had veren met hulpveren.
Enorme dweilbak was het, amerikaans geveerd zeg maar.
Ivm apk de voordempers moeten laten vervangen en zelf de achterveren en dempers vervangen.
De veren zijn versterkte veren achter nu trouwens
Het deinen is absoluut weg!
Was wel even wennen aan het "stuiteren" in het begin maar na 20 jaar zijn dempers echt wel op en veren ook wel volgens mij.
Hij gaat nu een heel stuk harder door de bocht, moest net nog even in Giethoorn zijn en als ik dan merk hoe hard ik nu de landweggetjes door kom. Dat wilde eerder echt niet.
Ik weet niet precies waar je woont, maar als je in de buurt van Steenwijk of Zwolle woont zou ik zeggen, rij er eens mee.

VOlgens mij zijn versterkte veren niet perse duurder dan hulpveren, sterker nog, ik was 50 euro per veer kwijt. Want ook al plaats je hulpveren bij, je blijft dat je oude hoofdveren gebruiken. Het is een klusje van een uurtje om beide kanten te vervangen.
Als je dan meteen je dempers vervangt ben je in 1,5 uur kwijt. Gewoon op straat (als dat mag) of in je tuin te doen. Ik had wel 2 garage krikken er onder zodat hij aan beide kanten los was.
Ik heb er ook een standaard stabi onder, maar nu opzoek naar een versterkte.

Echt mensen, een demper is een slijtage artikel!!!

Trouwens, veren en dempers achter was 218 euro ook niet zo schokkend wat mij betreft!
Merk veren weet ik niet, dempers is monroe.

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-10-2012 13:02 #1370359 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic testen

Ceska schreef : De schokbrekers / schokdempers worden nogal eens vergeten hoewel dit naar mijn mening een "slijtonderdeel" is.
Ze worden zelden op tijd vervangen. De achteruitgang van de dempers gaat geleidelijk. Na vervangen merk je het verschil!

Ik test ze altijd door de auto aan een hoek in te veren.  Als hij naar 2 a 3 X deinen stil staat is het denk ik wel goed.
Ik heb nog een set dempers liggen van een 1998-er 940. Die zou ik kunnen  monteren. Is de werking van de dempers te controleren als ze niet meer op/in de auto zitten? 

En de veren zelf, zijn die ook onderhevig aan bv metaalmoeheid of zoiets? Ze zijn toch al 26 jaar oud en ik vraag me af of ze nog net zo werken als bv 25 jaar geleden..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2012 14:01 #1370362 door V700 register
2 a 3 keer nadeinen is te veel. Als je bij een goede demper de auto induwt, veert ie naar beneden, komt ie weer omhoog, klaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2012 15:28 #1370363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee eens.   Dat is het
Mee eens.

Dat is het verschil tussen hoe het was en hoe het nu is!
Hij springt nu terug naar uitgangs positief en is dan klaar(staat stil)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2012 16:58 #1370383 door V700 register

Gydomatra schreef :

Ceska schreef : De schokbrekers / schokdempers worden nogal eens vergeten hoewel dit naar mijn mening een "slijtonderdeel" is.

Ik test ze altijd door de auto aan een hoek in te veren.  Als hij naar 2 a 3 X deinen stil staat is het denk ik wel goed.
Ik heb nog een set dempers liggen van een 1998-er 940. Die zou ik kunnen  monteren. Is de werking van de dempers te controleren als ze niet meer op/in de auto zitten?

En de veren zelf, zijn die ook onderhevig aan bv metaalmoeheid of zoiets? Ze zijn toch al 26 jaar oud en ik vraag me af of ze nog net zo werken als bv 25 jaar geleden..

Deinen = versleten. Zoals hier al beschreven moet de auto na "indrukken" direct terugkomen in zijn uitgangspositie. Dus indrukken, terug naar boven en klaar.
Weet niet of je dempers zo los echt kan testen maar een redelijke indicatie is wel te krijgen. Als je de demper met de hand indrukt moet dit geleidelijk gaan en met een redelijke weerstand. Je moet dus kracht zetten om de demper in te kunnen drukken. Na indrukken mag je de demper niet zo weer de andere kant op uit kunnen trekken. Ook dit moet gaan met uitoefenen van een beetje kracht. Wanneer je de demper indrukt en niet zelf uittrekt moet de demper langzaam aan vanzelf weer "uitrekken".
Persoonlijk vindt ik hulpveren niet zo'n mooie oplossing en ook niet fijn rijden. Je moet ze secuur monteren en het blijft een veer in een veer. De kans dat ze elkaar (na verloop van tijd) raken is aanwezig en dat is niet goed natuurlijk. Ik heb ze al vaker zien zitten met tyraps, slangenklemmen e.d. om ze in het midden te kunnen houden.
Sinds kort heb ik er verstevigde (13 mm) veren onderzitten met nieuwe gasdempers. Er ligt een LPG tank in de kofferbak en ik ben over het rijgedrag zeer tevreden. Het is een groot verschil met de hulpveren en de versleten dempers die er eerst onder zaten.
Als je nieuwe veren en dempers plaatst lijkt het mischien dat de auto (te) stevig veert maar het is gewoon even wennen. Zoals je gewend was geraakt aan een comfortbale zwevende / deinende auto. Terwijl dat laatste juist het resutaat is van oude en slechtwerkende dempers .......

Moderators: Jerry Stam