Koppeling versleten?

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2012 09:55 #1094334 door Coen de Voogd
Koppeling versleten? is gemaakt door Coen de Voogd
Beste mede-Volvo liefhebbers,
vanmorgen viel het mij op dat ik kon schakelen waarbij in nauwelijks het koppelingspedaal hoefde in te trappen (minder dan 1 centimeter). Had soms ook het gevoel dat tie wat doorslipte direct na het schakelen.Hoor(de) sinds enige tijd ook wel eens een "piepend" geluid wanneer ik de koppeling liet opkomen in de eerste en tweede versnelling. Betekent dit dat mijn koppelingsplaten en/of drukgroep zo wat versleten zijn?  Graag jullie mening en advies. Het gaat hier om een Volvo 940 estate uit 1998 met, naar ik denk, een reguliere M90 bak en bijna 400.000 km op de teller.
Groet,
Coen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2012 10:05 #1367162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw
Wat versleten is moet gewoon vervangen worden.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2012 10:35 #1367168 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Eens, maar alleen wanneer nodig
Beste Henk (en anderen),
dank voor je bericht. Uiteraard wil ik wat versleten is (laten) vervangen, maar dan moet ik alleen wel zeker weten/ zijn dat het aan vervanging toe is. Vandaar mijn vraag: "Wanneer en hoe kan ik vaststellen dat mijn koppeling / drukgroep versleten is?"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2012 11:07 #1367172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Makkelijke en eigenlijk
de beste test is gewoon op een rustig weggetje de bak in zijn 4 (of 5) zetten en volgas te geven.  Hoor je de motor toeren maken maar kom je nauwelijks vooruit dan ben je aan de beurt om je koppeling compleet te vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2012 11:19 #1367175 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terwijl je rijdt, koppeling
Terwijl je rijdt, koppeling in en een beetje toeren laten maken, dan de koppeling op laten komen(als in laten schieten).
Blijft ie lang slippen is ie aan de beurt, valt ie direct terug in toeren kan ie nog even mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2012 12:18 #1367181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic   Als je al een tijdje met

Als je al een tijdje met je pedaal bovenin aan het koppelen bent, is je drukgroep/plaat hoogstwaarschijnlijk versleten. Zit je daarentegen al een tijdje onderin te koppelen, dan zou ik <a href="/node/32483">hier</a> even naar kijken.
De geijkte manier is nog steeds:
Handrem er op,
Je gaspedaal bedienen tot iets boven stationair toerental,
Koppeling met ingeschakelde bak (1 of 2) rustig op laten komen.
Blijft de motor lopen en slipt de koppeling hoorbaar, dan is het einde verhaal, slaat de motor meteen of vrijwel direct af, dan ligt het ergens anders aan.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2012 12:26 #1367182 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ehm
Alrijdend schakelen kan ook zonder de koppeling te gebruiken!
De reden waarom je kan schakelen met maar beperkte ingedrukte koppeling komt omdat de synchro ringen van je versnellingsbak de koppelingsplaat wel trager kunnen laten draaien en dan plopt ie zomaar erin.

(Trouwens niet gezond voor je bak en synchros)
No problem, terug schakelen is wat moeilijker. Dan moet de plaat versneld worden namelijk.
Probeer eens terug te schakelen met bijna niet ingedrukte koppeling (zoals je ook opschakelt)
Lukt dat ook?
Groeten,Gerben

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2012 12:52 #1367185 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Dank voor alle tips!
@ allen: Dank voor alle tips. Ga het dit weekend maar eens uitproberen. Wil voorkomen dat de Volvo ergens stil staat als gevolg van een koppelingsprobleem....
@Gerben, eens dat je ook zo kan schakelen, maar dat kost je (op langere termijn) inderdaad je synchromesh ringen. Niet de bedoeling dus. Het kunnen koppelen zonder nauwelijks het koppelingspedaal in te trappen kan zowel bij het opschakelen als bij het terugschakelen..... Wat zou dat qua probleem in kunnen houden??
P.S. Heb de link uit posting van Boy nog niet gelezen. Dus mogelijk vraag ik je iets wat daar beschreven staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2012 06:44 #1367230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry
ben ik niet helemaal met je eens......
Een koppeling heb je alleen nodig om vanuit stilstand weg te komen.  Een beetje chauffeur kan door iedere versnelling heen gaan rijdend, zonder koppeling en zonder kraken van de bak.  Dit zowel bij op- als terugschakelen.  Je moet alleen weten hoe dit te doen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2012 14:27 #1367238 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kan ook
Bij m'n Enduro motor staat het zelfs in het boekje dat je niet per sé hoeft te ontkoppelen.
Gaat ook prima zonder herrie/gekraak. (en enig gevoel)
Als ik er de olie uit laat lopen, zit er wel meer ijzergruis aan het magneetje als wanneer ik wel ontkoppel........

Moderators: Jerry Stam