Heelhuids terug van vakantie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Op de terugreis uit Slovenie deed na het tanken de startmotor het niet meer. Ik heb de oude truc door met een hamertje op de startmotor te tikken gedaan en toen startte hij weer. Vanaf dat moment is het nog 1x gebeurd. Verder wel altijd goed starten. Accu is ok.
Is de startmotor nou versleten of zijn het alleen de koolstofborstels? Of nog een andere oorzaak? Kun je eenvoudig aan een gereviseerde startmotor komen of is reviseren zelf goed te doen?
Verder ben ik weer errug tevreden over verbruik en prestaties met de Viking ecomax chips, boost op 0,8 en dikke rvs uitlaat. Het is me opgevallen dat de 940 veel liever Duitse euro 95 lustte dan Sloveense 100 oktaan. (Die had ik getankt om het eens uit te proberen i.c.m. de verhoogde turbodruk en chips)
Groet, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Gewoon wegbrengen bij een Bosch service centrum.Ad van Houdt schreef : Is de startmotor nou versleten of zijn het alleen de koolstofborstels? Of nog een andere oorzaak? Kun je eenvoudig aan een gereviseerde startmotor komen of is reviseren zelf goed te doen?
Zelf doen; ik weet niet hoe handig je bent. Ik heb alle gereedschappen ervoor bij de hand, maar breng een startmotor of dynamo gewoon weg.
Voor die paar tientjes arbeid ga ik niet liggen tobben. En je hebt nog garantie ook.
NB ondanks de vakantie bagage kon je wel makkelijk bij de hamer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er een relais tussen gezet en op deze manier krijgt de startmotor zijn "stuurstoom"rechtstreeks van de accu.
Vrij simpele oplossing die tot op heden nog steeds werkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is de zgn. "stuurstroom" Als je dat kabeltje van de startmotor haalt en deze op nr.86 van het relais zet,en op nr.85 zet je de massa.Dan "klikt"het relais als jij een "startopdracht "geeft via het contaktslot.
Op nr.30 sluit je de plus aan van de accu en op nr.87 sluit je de draad aan die weer naar de startmotor gaat<div><a href=" www.volvo700vereniging.nl/# " onclick="imceFinitor(imceVar.activeRow); return false;">
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf doen is heel leerzaam maar een goeie 2dehandse heb je voor weinig en is in een krap uurtje gewisseld en dan kun je weer gewoon starten!
Een gereviseerde is ook leuk maar reken op 150 euro ex (tenminste dat is mijn ervaring).
Tom.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Voor die 150 euro ben je dan wel zeker dat ie het doet. En da's met een tweedehandje altijd afwachten. Een bendix zit trouwens al lang niet meer in/op een startmotor.
groetjes
Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als je startmotor het niet (goed) doet, wordt het tijd om het ding te vervangen of te reviseren. Extra relaistjes lossen het probleem niet op, maar omzeilen het. Tijdelijk.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor n €25 ongeveer weet je wel meteen of het aan je startmotor licht of ergens anders aan, als je die 150 uitgeeft en het licht niet aan je startmotor ben je er ook erg zuur van.
Waar ik nu trouwens aan denk: maak de massa aansluitingen goed en roest vrij, dat hielp bij mijn startmotor tenminste ook(maja die is van 1984!)
Tom.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt.Mathy schreef : Een bendix zit trouwens al lang niet meer in/op een startmotor.
Meestal is het de solenoid die de bendix in beweging zet en contact doorlust naar de startmotor, die zijn werk niet doet.
Hoor je geen tik komt de solenoid niet in beweging. Hoor je wel een tik en gaat de startmotor niet draaien dan wordt de dikke verbinding vanaf de accu niet goed doorgelust of de koolborstels maken geen contact meer.