B23E doet het plots niet meer
- Dennis Vervliet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2012 15:26 #1094209
door Dennis Vervliet
B23E doet het plots niet meer is gemaakt door Dennis Vervliet
Collega liefhebbers
Ik rij zo'n 3 jaar rallycross met mijn 740 van 1988,met wisselend succes.
Na een race in arendonk (waar de wagen perfect functioneerde) heb ik haar in de garage geparkeerd.Het weekend erna heb ik haar een beetje uitgedeukten de K&N luchtfilter gereinigd.Het weekend daarna moest ik gaan rijden in Maasmechelen.Ik start, ze draait mooi, rijdt naar buiten en valt stil.
Ze kreeg geen ontsteking,dus we hebben de delcokap, rotor, bougiekabels, bobijn en de eindtrap (dat blokje op het spatbord) vervangen, zonder succes.Nu heb ik ondertussen de Hall-gever vervangen en start ze nog steeds nietmaar ik heb wel een vonk. Ze heeft ook geen enkele neiging om aan te slaan.De kleppen tuimelen op het BDP dus de timing zou ook nog moeten kloppenen ik heb een retour in de brandstoftank dus ze krijgt eten (bougies worden trouwens nat).
Nu heb ik 2 vragen: hoe stel ik die delco met geïntegreerde Hall-gever afen klopt het dat de bougiekabels 1-2-4-3 volgen?Dus als je voor de motor staat en je kijkt naar de delco achterop de motorgaat de linker aansluiting naar de eerste bougie, de tweede naar de tweede bougie, de derde naar de vierde bougie en de rechter (4e) aansluiting naar de derde bougie.Zo is het op mijn 740 met B234F van 1989 (dus een 16 klepper van een generatie later)en die draait.
Als er nog een andere verdachte bij jullie opkomt hoor ik het natuurlijk ook graag.
Ik rij zo'n 3 jaar rallycross met mijn 740 van 1988,met wisselend succes.
Na een race in arendonk (waar de wagen perfect functioneerde) heb ik haar in de garage geparkeerd.Het weekend erna heb ik haar een beetje uitgedeukten de K&N luchtfilter gereinigd.Het weekend daarna moest ik gaan rijden in Maasmechelen.Ik start, ze draait mooi, rijdt naar buiten en valt stil.
Ze kreeg geen ontsteking,dus we hebben de delcokap, rotor, bougiekabels, bobijn en de eindtrap (dat blokje op het spatbord) vervangen, zonder succes.Nu heb ik ondertussen de Hall-gever vervangen en start ze nog steeds nietmaar ik heb wel een vonk. Ze heeft ook geen enkele neiging om aan te slaan.De kleppen tuimelen op het BDP dus de timing zou ook nog moeten kloppenen ik heb een retour in de brandstoftank dus ze krijgt eten (bougies worden trouwens nat).
Nu heb ik 2 vragen: hoe stel ik die delco met geïntegreerde Hall-gever afen klopt het dat de bougiekabels 1-2-4-3 volgen?Dus als je voor de motor staat en je kijkt naar de delco achterop de motorgaat de linker aansluiting naar de eerste bougie, de tweede naar de tweede bougie, de derde naar de vierde bougie en de rechter (4e) aansluiting naar de derde bougie.Zo is het op mijn 740 met B234F van 1989 (dus een 16 klepper van een generatie later)en die draait.
Als er nog een andere verdachte bij jullie opkomt hoor ik het natuurlijk ook graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2012 18:22 #1366538
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
mij zegt TS precies hetzelfde Timen, alleen gooit hij de 1e en 4e cilinder door elkaar heen. De 1e cilinder is distributiezijde zoals Timen juist zegt en de 4e cilinder is de achterste. Ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2012 20:11 #1366536
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nu heb ik 2 vragen: hoe stel
Nu heb ik 2 vragen: hoe stel ik die delco met geïntegreerde Hall-gever af en klopt het dat de bougiekabels 1-2-4-3 volgen? Dus als je voor de motor staat en je kijkt naar de delco achterop de motor gaat de linker aansluiting naar de eerste bougie, de tweede naar de tweede bougie, de derde naar de vierde bougie en de rechter (4e) aansluiting naar de derde bougie. Zo is het op mijn 740 met B234F van 1989 (dus een 16 klepper van een generatie later) en die draait. Als er nog een andere verdachte bij jullie opkomt hoor ik het natuurlijk ook graag.
Als je voor de auto staat met je gezicht naar de voorruit!
De linker aansluiting is voor cilinder vier (de achterste)
de tweede van links moet naar cilinder 3
de derde van links naar cilinder 1
de vierde van links is natuurlijk voor cilinder 2
Om het ontstekingsmoment te controleren zou je de stroboscoop ter hand moeten nemen. De " Delco" met Hall-sensor is verdraaibaar.
Als je voor de auto staat met je gezicht naar de voorruit!
De linker aansluiting is voor cilinder vier (de achterste)
de tweede van links moet naar cilinder 3
de derde van links naar cilinder 1
de vierde van links is natuurlijk voor cilinder 2
Om het ontstekingsmoment te controleren zou je de stroboscoop ter hand moeten nemen. De " Delco" met Hall-sensor is verdraaibaar.
- Dennis Vervliet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2012 12:38 #1366585
door Dennis Vervliet
Beantwoord door Dennis Vervliet in topic ontstekingsvolgorde
Ik heb de volgorde nagekeken en die stond juist(heb inderdaad in mijn uitleg de volgorde omgedraait).Wel zo handig dat die gewoon op de delcokap geschreven staat...
Ik heb een stroboscoop en op een draaiende motor is dit een eitjemaar hoe kijk ik dit tijdstip na als de wagen niet eens probeert te starten?
In elk geval bedankt om mee te denken.
Ik heb een stroboscoop en op een draaiende motor is dit een eitjemaar hoe kijk ik dit tijdstip na als de wagen niet eens probeert te starten?
In elk geval bedankt om mee te denken.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2012 13:03 #1366588
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Starten
Ook als je de motor start en niet aanslaat maar je hebt wel vonk dan kun je met de stroboscoop het ontstekingmoment controleren. Wel handig als iemand anders tracht te starten. De stroboscoop aansluiten op cilinder1!DennisV schreef : Ik heb een stroboscoop en op een draaiende motor is dit een eitjemaar hoe kijk ik dit tijdstip na als de wagen niet eens probeert te starten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2012 14:29 #1366590
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic iets anders ?
bobine en of kabel ?
onstekings unit (binnenkant spatbord)
rotor
relais
zekering
houd de bobinekabel even bij het blok en kijk of je daar een vonk hebt ect. ect.
groet en succes will
onstekings unit (binnenkant spatbord)
rotor
relais
zekering
houd de bobinekabel even bij het blok en kijk of je daar een vonk hebt ect. ect.
groet en succes will
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2022 16:37 #1470584
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic of..
Meet even op,aansluiting 1 van de bobine (ook aangeduid met de min. Met een electronische ontsteking moet je daar dan tussen de ca 2 en 5 volt wisselspanning meten.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-04-2022 17:53 #1470588
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 10 jaar later............
Maar het is algemene info die iedereen kan gebruiken en soms vinden.
Moderators: Jerry Stam