Siping

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2012 09:43 #1094056 door V700 register
Siping is gemaakt door V700 register
Jullie kennen het natuurlijk al lang maar voor mij is het nieuw!
www.sipers.nl/siping.php?id=0
Is dit een slimme oplossing om de levensduur van je winterbanden te verlengen? Als er nog zo'n 4 mm profiel op zit?(Heb nu nog 7 dus ik overwinter wel, maar voor daarna?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2012 20:04 #1365807 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Te kakke....
Hiermee zetten ze och elk banden lab. te kakke............ of moet je erin geloven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2012 00:29 #1366002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Levensduur
Er staat niks over levensduur.. dus DAAROP zou ik niet rekenen.
Ik denk dat het zelfs korter wordt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2012 01:12 #1366051 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic R&D, weg ermee
Hallo JohnPeter
Ik zou er m'n banden niet voor willen opofferen.  Alle grote bandenfabrikanten steken miljoenen in de ontwikkeling van banden.  Iedere groef en iedere kubieke milimeter rubber wordt tot in de treuren bekeken, doorgerekend, etc.  En dan zouden een paar extra groeven, die ze er gewoon willekeurig in snijden, ineens veel toevoegen?  Ik denk het niet.  Zoals Jeroen al zegt, de banden zullen waarschijnlijk sneller slijten.  En als je pech hebt, gaat je grip ook merkbaar achteruit.  Want het resultaat van al die miljoenen ontwikkelingsgeld, die zet je met die extra groeven buitenspel.  Dat Profile zich hiervoor leent is geen reclame voor het merk Profile.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2012 09:16 #1366056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Profile
Dat een merk als Profile dit bevordert was voor mij wel een reden om het hier te noemen.
Als ik naar mijn banden kijk zie ik lamellen die niet over de volle dikte van het profiel lijken te gaan. Dat betekent of dat ze voor de sier (nieuw uiterlijk) zijn of dat ze na slijtage niet meer het effect hebben.
Nu zie ik er weinig in om banden, die me 8 tientjes het stuk gekost hebben, voor een x bedrag te laten opkalefateren. Maar als je praat over dure banden (vrachtauto's, Porsche terrein auto's maar ook tractoren) dan kan ik me indenken dat met het zal doen.
Zal het een keer vragen bij de nieuwe Profile in Veendam.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2012 15:22 #1366077 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meer
Ik heb zo hier en daar eens negatief gegooled op nadelen en Siping, maar ik kwam eigenlijk niet echt iets tegen.
Je ozu het zeker kunnen proberen, zeker op winterbanden met 4 mm die toch al niet meer geschikt zijn voor de winter.
en dit vond ik dus
en.wikipedia.org/wiki/Siping_(rubber)
Siping is a process of cutting thin slits across a rubber surface to improve traction in wet or icy conditions.
The process was not applied to vehicle tires on a large scale until the 1950s, when superior tread compounds were developed that could stand up to the siping process. On roads covered with snow, ice, mud, and water, sipes usually increase traction. A US patent to Goodyear also claimed sipes improve tire traction, and tend to close completely in the tire "footprint" on the road. A 1978 study by the US National Safety Council found siping improved stopping distances by 22 percent, breakaway traction by 65 percent, and rolling traction by 28 percent on glare ice.
Tire tread block shapes, groove configurations, and sipes affect tire noise pattern and traction characteristics. Typically, wide, straight grooves have a low noise level and good water removal. More lateral grooves usually increase traction. Sipes are small grooves that are cut across larger tread elements. Up to a point, more sipes give more traction in snow or mud.
As is often the case, there are compromises. Winter tires, and "mud and snow" tires, may have thousands of sipes and give good traction. But, they may feel "squirmy" on a warm, dry road. Treadless racing "slicks" on dry roads give maximum traction. These have no sipes, no grooves, and no tread blocks. They also have very poor traction however on even slightly wet surfaces. Tire manufacturers use different tread rubber compounds and tread designs for different tires' usages.
Large sipes are usually built into the tread during manufacturing. Sipes may also be cut into the tread at a later date, called "microsiping". Bandag developed a machine for microsiping which places a curved knife blade at a slight angle on a rotating drum. The drum is placed so when it is pressed against the tread the tire is pressed into an exaggerated hollow, as if driving down a rail. The drum is lubricated and rotated and the knife makes a series of diagonal cuts across the tread. For improved traction, the tire may be siped twice, leaving diamond-shaped blocks. A significant problem with field siping is that the tread picks up rocks, glass, and other hard road debris in use, and even with thorough cleaning the knife service life is often poor.
Microsiping can dramatically improve tire traction in rain and snow. However, microsiped tires may also have increased road noise and tire wear when operated on dry surfaces. ConsumerReports.org recommends against adding more than "the sipes that your tires come with" because of longevity and dry performance. [3] Some companies such as Les Schwab claim that microsiped tires reduce tire friction heat and tire wear and extends the life of the tire. [4]
In Massachusetts in the 1970s, it was legal to operate a school bus with bald tires, provided they were double microsiped.
Both Bridgestone and Michelin sell snow tires that are siped at the factory, while Saf-Tee Siping and Grooving sells machines that can sipe most standard vehicle tires. Siping can also be done by hand. Be aware that siping the tires can void the manufacturer's warranty.
Note: Claims that extended life is achieved by siping may only apply to certain environments, operating temperatures and rubber compound builds.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2012 01:11 #1366112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moest
Ik moest even na denken, maar ze doen net of ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden,
Kijk eens naar de gemiddelde zomerband, die heeft ze vanaf de Fabriek er al inzitten,Niet alle type banden van de zelfde fabrikant hebben ze, maar in mijn Energy saver zitten ze toch echt in en die heeft Michelin er zelf in bedacht,
Dus de ene band heeft ze er al in zitten, de andere niet.Maar dan zal de producent van de band ze niet in die band willen hebben met het oog op veiligheid, Want je verminderd het weg kontakt wel, en een winter band heeft al minder weg kontakt door het toegepaste grove profiel, ga je daar die "siping" op toepassen blijft er maar weinig,Als je dan ook nog eens dat uitleg filmpje bekijkt (niet de Demo Smart/BMW) dan lijkt het net of je met een kam over de weg rijdt, die kam is binnen 300 meter helemaal weg.

Dat ze het bij die bussen en vrachtwagens wel doen is omdat die al meer weg kontakt hebben dan de auto band, en dubbel uitgevoerd maar nog mag het niet overal gedaan worden.
Tom.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2012 00:45 #1366196 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Terwijl...
Hoe minder profiel, des te lager de rol-weerstand.
Hoe meer lamellen, des te beter de grip op de natte weg (icm water afvoer kanalen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2012 17:22 #1366271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Siping / Covering
Siping / Covering. Twee verschillende dingen.
Bij de Landmacht viel coveren in der tijd zelfs onder het 1st echelon onderhoud en moest ik het als chauffeur zelf doen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2012 17:49 #1366272 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Op-snijden
Jij bedoeld met elektrisch verwarmd mes het profiel dieper snijden. 
Vlgs mij is coveren het gehele loopvlak vernieuwen.

Moderators: Jerry Stam