vakantieperikelen Volvo 960 II, 1995 estate automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 12:28 #1094000 door V700 register
Hallo daar,
Ik ben net terug van vakantie in de provence en cote d'azur met mijn recentelijk aangeschafte 960 en heb tevreden 3500 km met aanhanger gereden. Ik heb toch wel een aantal rariteiten ontdenkt, die ik niet geheel kan plaatsen, ben benieuwd naar jullie reacties
1. Oliepeilstok: zoals het een goed huisvader betaamt controleer ik het oliepeil regelmatig, en zeker voor een lange rit. Appeltje eitje natuurlijk, ware het niet dat ik de oliepeilstok niet meer teruggeplaatst kreeg. Het ding bleef ergens onder in de geleidebuis steken. Met geen mogelijkheid verder te duwen (links, rechts, voor achter, hard, zacht, beleid, geen beleid - het maakte allemaal niet uit). Net toen ik al bijna een wijnfleskurk wilde modificeren als (tijdelijke) stop schoot bij een laatste poging de peilstok naar binnen. Wat doe ik fout?
2. Airco. In een eerder draadje al gerapporteerd dat ik de aircocompressor en -condensor heb laten vervangen door nieuwe spullen (600 Euro ex.) en ik ging dus met goed functionerende airco op weg - geen overbodige luxe in de 35graden van de Provence. Ik merk echter dat als de motor veel vermogen nodig heeft (bijvoorbeeld bij lange stukken bergop) dan stopt de airo tijdelijk met koude lucht produceren en komt er alleen maar "warme" lucht en dan (schijnbaar?) met name uit de onderste ventilatie-openingen, bij de voeten. Totdat we boven (of vlak) zijn, gas los, dan is alles weer goed. Is dit normaal of is hier iets mis met de schakeling van de magneetkoppeling van de compressor (verkeerd aangesloten wellicht)?
3. Klunk. Als ik de auto start, stand P, dan hoor/voel ik na ong. 15-20 sec. een mechanische "klunk", gepaard gaand met een beweging van de auto, vergelijkbaar met wanneer automaat van P naar D gezet wordt. Dit is met name goed hoor/voelbaar bij een koude start, als de auto een nachtje heeft stilgestaan. Verder geen problemen, alleen die klunk. Ljjkt overigens van achter te komen.
4. Hitte onder rechtervoorstoel. Tijdens de lange ritten wordt de vloer onder de rechtervoorstoel zeer heet, zo heet dat je na verloop van tijd je vinger niet meer lang op de stoel-rail kunt houden (zonder pijn). Nu heb ik veel gelezen over de oplopende temparatuur van de versnellingbak etc... Is dat de oorzaak van die hitteontwikkling onder de stoel? of ontbreekt er ergens een hitte-schild (bijvoorbeeld bij de uitlaat)?
Gr.
Menno.
P.S. ik heb ook de posts over 95E10 gelezen, waarvoor dank. Heb in Frankrijk waar e95 niet beschikbaar was (eigenlijk overal langs de snelweg) voor de zekerheid maar 98 getankt. Blijkt nu dat dat niet nodig was.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 14:46 #1365409 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Mijn gedachten hierover
1. Oliepeilstok wat verdraaien wil wel helpen.
2. Je hebt een vacuumlekje. Als de motor niet te hard hoeft te trekken, trekt die de boel vacuum en blijven de kleppen van het kachelhuis in de gewenste stand staan. Die kleppen werken namelijk met vacuum motortjes. Waarschijnlijk is een van die motortjes (is een soort balg) lek.
Met de radio uit zal je wellicht ook sis geluiden waar kunnen nemen.
Zie ook: <a href="/node/9437"> volvo700vereniging.nl/node/9437
3. Geen idee.
4. De uitlaat loopt onder de rechterzijde door. De katalysator zit op ongeveer die plek. En een katalysator werkt alleen, als deze goed warm is. Boven de katalysator hoort een hitteschildje te zitten. Die kan wel eens gesneuveld zijn.
Onze Volvo's hebben niet zoveel problemen met E10. In Zweden is E85 namelijk overal verkrijgbaar. Een heleboel auto's daar rijden al jaren op E85.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2012 14:59 #1365477 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic vacuum
Punt 2 komt mij bekend voor, volgens mij hebben alle 960's op leeftijd dat...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2012 16:30 #1365481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Steun onder versnellingsbak?
Punt 3 zou misschien de steun, van rubber, onder de automaat kunnen zijn.
Heb zelf wel eens last gehad van gekloink onder de auto. Dacht dat het de uitlaat, lag die wat los?, of een kapotte schokbreker zou kunnen zijn, was echter de steun. Gekloink was afkomstig van het tikken van de as tegen, meen ik, de onderzijde van de wagen. Speling dus. Een nieuw rubber kopen, kost bijna €40,- bij de dealer, en vervolgens eenvoudig losschroeven en vervangen maar. Wel even op een brug doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2012 22:07 #1365690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco
Ligt toch wat anders. als het maximale vermogen wordt aangesproken, gaat de airco uit. wel zo veilig omdat deze aardig wat pk's weg pakt. Is ook het geval bij een 940.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2012 01:08 #1365703 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Airco vermogen te weinig
De airco heeft gewoon te weinig vermogen.......om het gevraagde temperatuurverschil te kunnen bewerkstelligen.
Althans dat is de conclusie van m'n vader die regelmatig in Z-France vertoefd met z'n 960.
De motor trekt het wel lijkt me.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2012 09:16 #1365714 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Airco te weinig vermogen?
Nee, dat is het zeker niet. Zelfs met 37 graden in de file weet mijn airco uit de S90 alles nog koel te houden. En ook in de bergen in Zwitserland had hij er weinig problemen mee.
En dat de airco uit gaat bij het vragen van volledig motorvermogen klopt. Maar dan haal je echt alles uit de kast en dat gebeurd niet zomaar.
Bovendien, als dan de luchtstroom naar de voeten gaat, dan is dat teken dat de kleppen van het kachelhuis om gaan. En dat kan maar een ding betekenen, geen vacuum meer om de kachelkleppen te bedienen. Als dat gebeurd bij normaal accelereren en/of je hoort ook nog eens zacht sissen, dan is er een vacuum lek.

Moderators: Jerry Stam