back-fire ??

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 10:22 #1093833 door Wim de Jong
back-fire ?? is gemaakt door Wim de Jong
Normaal start ik de 965, ( B6254 motor) en amper 1 tikje later loopt de motor op benzine......en schakelt ook vrijwel direct over naar LPG nu in de zomer(een G3 vialle injectie installatie) Eergisteren wilde ik wegrijden en starte de motor.....helaas direct na aanslaan een geweldige klap, schudden en motor stil. Ik had eerst het idee dat de uitlaat eronderuit  vloog, maar na het opnieuw starten schudde de motor, stotterde en had totaal geen vermogen meer. Liep eigenlijk ook niet meer stationair.....Na controle bleek er niets mis te zijn met de uitlaat, maar het hele inlaat manifold lag los in de motorruimte. Alle zes de rubber thules lagen los, zaten alleen vast aan het blok, maar losgeschoten van de inlaatmanifold. Van de twee voorste waren ze weg, lagen ergens beneden, de midelste 2 waren gebroken, en hingen er nog bij, de achterste 2 hingen er nog zielig bij. Van achterne een kier van ruim 1 cm, vooraan ruim 4 cm.
Waarschijnlijk een behoorlijke back-fire......maar ik had het idee dat een back-fire amper mogelijk  is bij een injectie systeem.......of zit ik nu fout?  blijkbaar dus.
Helaas verder geen gereedschap bij me, dus ff thuis gebeld en me laten halen, de volgende dag met m'n andere wagen ernaar toe met gereedschap en nieuwe trekbandjes (slangenklemmen). Gelukkig was het gauw gepiept (een 90 minuten werk) maar moest ff met een hefboom de inlaatmanifold in positie houden, en met de andere (dikke) vingers de trekbandjes weer aandraaien (wat een gepiel, vooral de middelste 2)
Enfin, daarna liep hij weer als een trein, maar een vraag houd mij wel bezig: 
- wat zou de oorzaak kunnen zijn? bougies, hydraulische kleppen, injectie systeem
- zou er nog gevolgschade kunnen zijn?  Het oranje motor managment lampje brandt nu wel (LMM ?)  De motor trekt goed nu, het oude vermogen is weer aanwezig, trilt en schudt ook niet stationair, alles lijkt in orde nu weer.
groet, Wim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 10:27 #1364338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het komt wel voor hoor

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 10:54 #1364339 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic backfire
Tjemig, nooit gedacht dat dat zo vaak voorkwam, even niet aan denken dus. Is dan ook je luchtfilter helemaal verfrommeld?

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 16:01 #1364358 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic lijkt verder alles goed
De wagen staat weer op de oprit, en gelijk alles eens goed bekeken....
Het luchtfilter zelf is aardig zwart aan de inlaat manifold kant......net alsof het wilde gaan branden, maar niet gedaan. Is goed heet geweest. Gaat dus een nieuwe in. De LMM lijkt mij nog goed.......de wagen trekt goed, rijdt weer als vanouds, en trilt ook niet met stationair draaien. Kan ook zijn oude vermogen weer opbrengen. Maar heb de 6 inlaat tules op het inlaatblok maar vastgezet met plastic tiewraps.......mocht het weer gebeuren, is dat de zwakste plek, en breekt dat!
En niet ander duur spul.  Een beetje met de schrik vrijgekomen dus. Maar had eerlijk gezegd ook niet beseft dat het zo vaak voorkomt....
Nog steeds brandt het oranje lampje......hoop dat dit na verloop van tijd weer uitgaat. Bij mijn vorige auto (een 945) ging deze ook af en toe aan, vooral als het gas bijna op weas, maar na een paar dagen na het tanken weer uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 16:12 #1364359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit
gebeurt alleen als er een brandbaar mengsel zich in het inlaat gedeelte heeft verzameld. Daarom gaat het bij de zes cylinders in combinatie met een ringverdamper ook vaak mis. Bij dampgas injectie (Prins) en vloeibare injectie (Vialle) is dit probleem niet of nauwelijks aanwezig.
Wat kan zijn is dat een van je injectoten slecht wordt en af en toe blijft nadruppelen, hierdoor zit er een beetje gas-luchtmengsel in je inlaatsysteem. Mocht  de back-fire zich weer snel voordoen zou dit een optie kunnen zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 16:25 #1364360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar
Maar dan nog steeds in combinatie met iets anders, lijkt me ? Misschien een inlaatklep die niet helemaal goed sluit, niet helemaal lekkere ontsteking ? LPG damp ontsteekt niet zomaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 16:47 #1364361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn
ervaringen met backfires en Volvo zijn meestal (9 van de 10) terug te vinden in een brakke ontsteking.  Hiermee bedoel ik dan kabels, kap, rotor en bougies.
Zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar is in ieder geval de moeite van het controleren waard.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 16:57 #1364362 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic kap? rotor?
Tsja, het is de 6 cylinder B6254, met een vialle injectie G3 systeem.
Volgens mij geen kap en rotor.......bovenop elke bougie zit een aparte bobine, aangestuurd met een 12V spanning via elektronica. Deze 12V laagvoltage bedrading ziet er eigenlijk wel goed uit.
Maar een lekkende inlaatklep hoop ik niet.......dat zou bijna einde oefening zijn voor deze motor met bijna 500.000 km.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2012 17:42 #1364365 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Backfire oorzaken
Algemeen:
Mogelijke redenen (of combinaties ervan) voor backfire: 1 - te arm mengsel (zie ook bij 5) 2 - verkeerde klepspeling • inlaatkleppen te krap 3 - niet goed afdichtende klep • klep lekt • klep al verbrand 4 - verkeerde kleptiming • bv tandriem tandje verkeerd 5 - vacuumlek in inlaattraject • inlaatspruitstuk dicht niet goed af • inlaataanvoerbuis is lek, • ergens doorgeschuurd, o.i.d. 6 - zwakke ontsteking. • zwarte kap om de verdelerkap slaat door • deze afdekkap sowieso niet monteren • krukassensor vervuild, • rotor en verdelerkap aan vervanging toe 7- verkeerde bougie • bougie die al bij een vrij lage werktemperatuur zich zelf schoon brandt, de te hete bougie werkt dan als gloeiplug op het instromende nieuwe mengsel 8- koolstofafzetting in verbrandingskamer • koolstof blijft nagloeien en werkt als gloeiplug en ontsteekt binnenstomend vers mengsel vroegtijdig voordat de inlaatklep dicht is 9- interferentie. • Doorslag kabels e.d. zodat er een vonk ontstaat in • een cilinder waar de inlaatklep open staat zodat het mengsel in de inlaatbuis ontsteekt. • Het volume van het inlaat reservoir is enorm groot dus bij een 960 heb je dan een hele mooie knal. • Denk nog aan de 960 van Willem van Strik •

Moderators: Jerry Stam