vervangen spiraalveren voorste wielen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2012 16:19 #1093742 door V700 register
vervangen spiraalveren voorste wielen is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

Rijdt een volvo 940 diesel td 6cilinder 2.4cc uit 1991, en moet mijn voorste spiraalveren evntueel ook de schokbrekers gaan vervangen. Hij staat, kijkend vanaf voren, licht schuin, bekeken aan de bestuurderskant.
 De achterste spiraalveren en schokbrekers zijn al vernieuwd een paar jaar geleden.
Wie heeft tips, of kan hulp bieden bij de vervanging, en kan aangeven welke ik nodig heb.

Groet,
Ton 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2012 18:18 #1363879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om te beginnen
Er zijn diverse meer-of-minder commerciele leden die je ongewtijfeld kunnen helpen maar misschien zou je jezelf even kunnen voorstellen, waar je ongeveer woont en meer van dat soort dingen. Dat heeft meer effect dan eens per jaar even snel in te loggen om hulp en advies te vragen.
Plezier is antwoorden nemen en antwoorden geven
Succes!

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-07-2012 19:44 #1363885 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Top secret
Bellen alias Ton is lid maar geen schildje en geen gegevens onder de leden button.
Of ben ik nu abuis?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2012 08:56 #1363927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zal wel abuis zijn
want ik kon ook niets vinden. Vandaar mijn reactie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2012 14:30 #1363944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen gegevens
Ik vind het raar dat iemand op de 13e zijn gegevens ( vermoedelijk ) weg haalt en op de 14e een discussie start.
Waarom zo geheimzinnig?
groet John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2012 17:03 #1363954 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat hij geen V heeft
is natuurlijk goed mogelijk. Soms wordt je lid van een club, soms ga je iets anders doen.
Ik snap alleen niet dat iemand hulp vraagt en er niet aan toevoegt waar je ongeveer woont of dat je door het hele land wilt rijden. Dat staat los je lidmaatschap van de vereniging maar lid worden van een forum betekent toch ook de noodzaak dat je dat soort dingen deelt. Stel nou dat het een plaatsgenootvan me is, dan zou ik hem naar Henk sturen. Als hij in de buurt van Hilversum woont lijkt me Wytze wel een optie en Timen heeft natuurlijk de regio Oost prachtig afgedekt. Voor de rest van het land? Ikkenieweenie.
Ik geloof niet dat hij al antwoord heeft gekregen op zijn vragen, en de reden daarvoor lijkt me wel duidelijk.
(on topic: bij een 940 LPT uit -95 heb ik het een keer zien doen. In Vaassen.
Ik weet nog wel dat er twee moeren op een verhoging zitten onder de motorkap (die er op een speciale manier weer in terug moeten, dus een streepje wit!) die losgemaakt moesten worden, dat die spiraalveer samengeknepen werd met een speciaal werktuig en dat het best wel wat tijd en energie heeft gekost. Dus eerst weten, dan doen...
Ton, succes!

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2012 23:04 #1364005 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja
Ik ga binnenkort dit klusje doen op mijn 764, ook een Diesel.
Heb de tools er ook net voor aangeschaft.
Het hele verhaal zal ik dan wel posten.
Zal waarschijnlijk nog wel even duren tot de bouwvak begint...
Groeten,Gerben

• K. Lelievre
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2012 23:33 #1364010 door K. Lelievre
Beantwoord door K. Lelievre in topic Het vervangen van de
Het vervangen van de voorveren is op zich geen moeilijke klus.  Goed kijken hoe de voorpoten gemonteerd zitten, de boel demonteren, en met een goed setje veerspanners de poot uit elkaar halen. Deze zijn echt essentieel als je niet een paar vingers of je hoofd kwijt wil.  Let erop dat je de spanners goed op de spiraal kan vastzetten zodat ze tijdens het aanspannen niet kunnen loskomen.  Je moet namelijk wel wat kracht gebruiken om de spiralen voldoende op te spannen.  Nieuwe spullen erop en terug monteren zoals het zat.  Ik heb op mijn TDIC rondom zowel de spiralen als de dempers en remmen  vervangen vorig jaar.  Al bij al een tweetal uurtjes werk en een wereld van verschil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2012 14:30 #1364041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een echte turbodiesel!
Hoi?
2 uurtjes voor 4 veren, 4 schokdempers en 4 remmen?
Dat is snel!
Als ik dit lees krijg ik een royaal minderwaardigheidscomplex!
Jaap

• K. Lelievre
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2012 15:44 #1364050 door K. Lelievre
Beantwoord door K. Lelievre in topic Ik had er bij moeten zeggen
Ik had er bij moeten zeggen dat we met twee waren natuurlijk.  Iemand vooraan en iemand achteraan.  En we hadden de dag ervoor alles goed ingespoten met WD40.  Ik moet zeggen dat ik er zelf ook van opkeek.  Alles kwam gewoon heel vlot los.  Achteraan is er bijna niks aan.  Als de auto van grond staat is alles heel snel vervangen.  De remmen vragen niet veel tijd de schokdemper zijn slechts twee bouten en de spiraal valt er bijna onderuit als de ophanging los hangt.  Ook vooraan nergens problemen gehad met moeren of andere dingen die niet loskwamen.  Daar is iets meer werk omdat je de hele voorpoot moet demonteren maar toch zeker zelf makkelijk te doen.  Als de boel natuurlijk vol roest en vuil zit zal je er wat meer tijd voor nodig hebben.  Vooraan zijn vooral die veerspanners heel belangrijk.  Zonder kom je nergens.

Moderators: Jerry Stam