S90 rijdt niet meer zo soepel

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 10:49 #1093617 door Jeroen Post
S90 rijdt niet meer zo soepel is gemaakt door Jeroen Post
De laatste paar dagen wil mijn S90 niet meer zo soepel rijden als voorheen.
Dit uit zich door:
Starten 's ochtends (koud) gaat niet lekker. Hij lijkt aan te slaan na de eerste poging, maar slaat na een pruttel vrijwel gelijk weer af. Tweede poging gaat wel goed. Warm starten gaat ook goed.
Bij constante snelheid, bijvoorbeeld 80km/u schakelt hij af en toe zomaar naar een lagere versnelling, dus van 4 naar 3. Daar is geen enkele reden toe, de weg is vlak en er wordt geen extra gas gegeven. Dit gebeurd ook op de cruise control. Na het terugschakelen schakelt hij ook eteen weer op naar zijn 4.
Bij 80 pendelt hij regelmatig tussen lockup en geen lockup, ook met cruise control aan. Dan weer 0,5 tot 1 minuut met lockup, dan weer 10 seconden zonder en dan weer een tijdje met, enz.
Bij het gas loslaten bij 80, of uitschakelen van de cruise control, voel je af en toe een schokje. Voorheen ging dit altijd soepel.
Bij gas los zakt hij niet rustig in toeren, maar eerst terug naar 2000rpm en dan ineens 1500rpm. Soms gaat ie dan ook weer hoger in de toeren en weer terug, zonder dat er gas gegeven wordt.
Af en toe schakelen met een schok, van 1 naar 2, maar ook wel eens van 2 naar 3 en een keer van 3 naar 4. Terugschakelen idem van 4 naar 3 bij gas los bijvoorbeeld. Lijkt me ook te maken te kunnen hebben met wisselend toerental bij gas los.
Inschakelen van airco of automaat naar R of D lijkt meer invloed te hebben op toerental dan voorheen. Eerst kon je de toerenteller amper zien bewegen, nu zakt deze duidelijk even in toeren. Niet al teveel, maar toch. Andersom zie je het ook. In N zetten van de bak en het toerental blijft even hangen net onder de 1000rpm.
Bij gas geven na gas los, aarzelt hij soms iets. Hij begint wel met trekken, maar gaat dan ineens ietsje harder trekken.
Voorheen was het mogelijk om 50km/u in zijn vier te rijden, door weinig gas te geven. Nu schakelt hij soms bij 60km/u al terug (met schok), zonder dat er veel gevraagd wordt (dus echt gas gegeven wordt).

Koelvloeistof blijft op niveau en het olieverbruik ligt op minder dan 1 liter per 10.000km.
Automaatolie is nog geen jaar geleden ververst.
Als de auto warmer wordt, na pak hem beet 30 minuten, nemen de problemen wel iets af. Maar het gaat toch niet zo lekker soepel als voorheen.

Wat moet er gebeuren om de S90 weer heerlijk smooth en comfortabel over de weg te laten zoeven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 11:04 #1363281 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Re: niet meer zo soepel.
Hallo Jeroen,
controleer eerst de temperatuursensor of die wel o.k. is en je lambdasonde. En controleer je gasklephuis op vuil. Daar zou ik eerst mee beginnen en kijken of dat in orde is. Als een van die zaken niet goed is dan schiet je computer in de stress. Met dit soort gevolgen. Zelf heb ik afgelopen winter ook de temp.sensor vervangen omdat onder de 10 graden de auto ook moeilijk gedrag vertoonde. Daarna systematisch verder zoeken. Wellicht dan eerst het brandstofsysteem checken en je luchtmassameter. Dit zijn nare en soms lastig op te lossen storingen. Succes ermee en laat nog even weten als je de oplossing hebt.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 11:20 #1363282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mogelijk
Mogelijk spelen verschillende oorzaken een rol. Als je foutcodes kunt uitlezen is het wellicht handig om dat te (laten) doen. Hoewel je misschien nog geen codes aantreft (ook geen lambda lampje aan). Zou ook de positiesensor (die de stand van krukas/nokkenas meet) controleren, ook de kabel op beschadiging.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 12:10 #1363286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat
zoals de automaat zich gedraagt, krijg ik sterk het vermoeden dat de auto z'n dosering kwijt is tav vermogensaanvoer (soms te weinig in ieder geval). Sisklep? Valse lucht?

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2012 09:46 #1363564 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Garage
Voor aanstaande donderdag heb ik een afspraak gemaakt met de garage (Autotechniek Raalte). Foutcodes uitlezen enzovoort. Wellicht dat ze iets vinden.
Gisteren ging het rijden met de Volvo een stuk beter. Alleen, ik heb er nog niets aan gedaan, op nakijken van stekkers + kabels na. Het is natuurlijk wel wat ander weer dan vorige week.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2012 21:34 #1363712 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Update
Ze hebben de boel uitgelezen, maar er zijn geen foutcodes gevonden. Alle bedrading enstekkers lijken optisch in orde.
Ook het rijden gaat nog steeds ok, al is het terugschakel af en toe nog niet helemaal soepel. Dat had hij vorig jaar overigens ook al en is nooit helemaal weggeweest.
Al met al weinig opgeschoten dus, al is de storing weer nagenoeg weg.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2012 16:48 #1363779 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Cis klep
Ben niet zo thuis in de 960 serie maar als ik je klachten zo lees verdenk ik toch de CIS klep, de stappenmotor die je stationair toerental regelt. Even lekker schoonmaken met bv remmenreiniger (die ik altijd heb staan) en dan neem ik de gasklep ook altijd mee natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2012 14:31 #1364891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cis
met een C inderdaad, excuus

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2012 00:22 #1364925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cissen

RVL schreef : Ben niet zo thuis in de 960 serie maar als ik je klachten zo lees verdenk ik toch de CIS klep, de stappenmotor die je stationair toerental regelt. Even lekker schoonmaken met bv remmenreiniger (die ik altijd heb staan) en dan neem ik de gasklep ook altijd mee natuurlijk.

CIS klep is uitsluitend voor stationairloop, die vout zie ik hier vaak voorbij komen.Schoonmaken kan verder natuurlijk nooit kwaad

Moderators: Jerry Stam