Krukaspoelie en kleppenstellen Volvo 760 GLE B28e motor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 15:35 #1093139
door V700 register
Krukaspoelie en kleppenstellen Volvo 760 GLE B28e motor is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb 2 weken geleden een poging gedaan om de kleppen van mijn pas erbij aangeschafte Volvo 760 GLE uit 1984.
Van vooraf gezien is de rechterkant geheel gelukt maar ik heb vermoeden dat bij het draaien er een verschuiving heeft plaatsgevonden van de krukaspoelie (naar wat ik hier en daar hoor en lees met trilrubber)
Ondanks dat ik zeker weet dat bij zetten van de polie op de juiste merkering en gebruik van de juiste voelermaten ik nu de inlaat kleppen vam cylinder 6 en 6 en uitlaatklep van 4 meer dan gewenst hoor tikken.
Kan ik die krukaspoelie gewoon loshalen en weer monteren of is na het verschuiven monteren van een nieuwe/vervangende noodzakelijk ? Ik wil dit wel eerst in orde hebben voor ik op nieuw ga kleppen ga stellen.
M.vr.gr
John
Ik heb 2 weken geleden een poging gedaan om de kleppen van mijn pas erbij aangeschafte Volvo 760 GLE uit 1984.
Van vooraf gezien is de rechterkant geheel gelukt maar ik heb vermoeden dat bij het draaien er een verschuiving heeft plaatsgevonden van de krukaspoelie (naar wat ik hier en daar hoor en lees met trilrubber)
Ondanks dat ik zeker weet dat bij zetten van de polie op de juiste merkering en gebruik van de juiste voelermaten ik nu de inlaat kleppen vam cylinder 6 en 6 en uitlaatklep van 4 meer dan gewenst hoor tikken.
Kan ik die krukaspoelie gewoon loshalen en weer monteren of is na het verschuiven monteren van een nieuwe/vervangende noodzakelijk ? Ik wil dit wel eerst in orde hebben voor ik op nieuw ga kleppen ga stellen.
M.vr.gr
John
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 18:52 #1360160
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nooit
van gehoord en lijkt mij volkomen onzin.
Kleppen stellen van een V6
Krukas in ontstekingsstand cil. 1 draaien (dopsleutel 36)
Het merkteken 1 op de poelie moet recht vóór het merkteken op de onstekingsafstelplaat liggen. De beide tuinelaars voor cil 1 moeten wat speling hebben.
N.B Er staan twee merktekens op de poelie: 1= B.D.P van cil.1 en2 = B.D.P van cil.6 !!
Klepslelling controleren/afstellen
In de afgestelde stand moeten de volgende kleppen gecontroleerd worden :
Inlaat: cilinder 1 ,2 en 4
Uitlaat: cilinder 1 ,3 ,en 6
Krukas één slag draaien tot de stand tuimelen van cilinder 1
Het merkteken 1 moet recht voor het merkteken 0 staan.
De tuimelaars voor cilinder 1 moeten wippen
Klepspeling controleren/afstellen
In de afgestelde stand moeten de volgende kleppen gecontroleerd worden.
Inlaat : cilinder 3 , 5 ,en 6
Uitlaat : cilinder 2 , 4 ,en 5
klepspeling
Inlaat koude motor 0,10 -0.15 mm Warme motor 0.15 - 0.20 mm
Uitlaat koude motor 0.25 - 0.30 mm Warme motor 0.30 - 0.35 mm
Suc (V) 6 !
Kleppen stellen van een V6
Krukas in ontstekingsstand cil. 1 draaien (dopsleutel 36)
Het merkteken 1 op de poelie moet recht vóór het merkteken op de onstekingsafstelplaat liggen. De beide tuinelaars voor cil 1 moeten wat speling hebben.
N.B Er staan twee merktekens op de poelie: 1= B.D.P van cil.1 en2 = B.D.P van cil.6 !!
Klepslelling controleren/afstellen
In de afgestelde stand moeten de volgende kleppen gecontroleerd worden :
Inlaat: cilinder 1 ,2 en 4
Uitlaat: cilinder 1 ,3 ,en 6
Krukas één slag draaien tot de stand tuimelen van cilinder 1
Het merkteken 1 moet recht voor het merkteken 0 staan.
De tuimelaars voor cilinder 1 moeten wippen
Klepspeling controleren/afstellen
In de afgestelde stand moeten de volgende kleppen gecontroleerd worden.
Inlaat : cilinder 3 , 5 ,en 6
Uitlaat : cilinder 2 , 4 ,en 5
klepspeling
Inlaat koude motor 0,10 -0.15 mm Warme motor 0.15 - 0.20 mm
Uitlaat koude motor 0.25 - 0.30 mm Warme motor 0.30 - 0.35 mm
Suc (V) 6 !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2012 18:53 #1360156
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic John,
Je hebt geen markeerstreep o.i.d nodig op de krukas om de kleppen te stellen. Ik verdraai de krukas net zo lang totdat beide kleppen dicht staan. je kunt dit punt gemakkelijk per klep paar ontdekken. En er zit best wel wat "speling" in verdraaien van de krukas op dit dode punt van de kleppen. Dan afstellen en het volgende paar afstellen.
Succes, even goed kijken hoe de kleppen bewegen en reageren.
Als ik alles gehad heb controleer ik ze nog eens allemaal voor de zekerheid. Soms zit er speling op de klepstoteras of klepstoters... Laat maar zitten. Zo goed mogelijk afstellen dan en met een beetje rammelen aan de klepstoter. Gaat nog vele 100.000-en km's mee. Je krijt al snel gevoel van het geheel om ze af te stellen. Een eenvoudige klus. Je bent langer bezig met verwijderen van de kleppendeksels
Robert
Succes, even goed kijken hoe de kleppen bewegen en reageren.
Als ik alles gehad heb controleer ik ze nog eens allemaal voor de zekerheid. Soms zit er speling op de klepstoteras of klepstoters... Laat maar zitten. Zo goed mogelijk afstellen dan en met een beetje rammelen aan de klepstoter. Gaat nog vele 100.000-en km's mee. Je krijt al snel gevoel van het geheel om ze af te stellen. Een eenvoudige klus. Je bent langer bezig met verwijderen van de kleppendeksels
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 00:19 #1360194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank jullie wel voor de
dank jullie wel voor de antwoorden, ik ga dus zeker opnieuw beginnen, is wel weer een lekkere klus maar zie er niet tegen op. en idd meeste werk zit in de kleppendeksels met aanhangsel en de aircpomp. Maar dat gaat zeker lukken
Moderators: Jerry Stam