Trillen boven de 120km/u van een V90.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2012 19:26 #1093006 door V700 register
Trillen boven de 120km/u van een V90. is gemaakt door V700 register
Vorige week V90 gekocht en kwam erachter dat de voortrein gaat trillen rond de 130 kmu en hoger (max is 120 km/u weet ik). Bij 120 km/u voel je de trilling opkomen en bij 140km/u wordt het veel erger. Na balanceren van de 4 wielen is het nog erger geworden en wordt het trillen bij 130/140 km/u bijna onhoudbaar.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Is het wel de voortrein? Zijn het wel de wielen? Rubbers? Ophanging? Banden?

Bedankt alvast.

Gr

Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2012 20:06 #1359306 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic trilt het stuur
Trilt het stuur zelf ook? voel je de trillingen ook in het stuur? of is het meer het chassis / carroserie die trilt?
Misschien heb je hoogteslag in een van de banden? of een slecht tussenaslager?
Heleboel opties.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2012 20:30 #1359308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je geeft aan dat het erger
Je geeft aan dat het erger geworden is NA balanceren, dus de voor de hand liggende verdachte zit bij de wielen. Mogelijke oorzaken:
Wielen zijn slecht gebalanceerd, dus betekend opnieuw laten balanceren. Vraag dan om ze te laten fijn balanceren, dit gebeurd niet standaard om lood te besparen en kan helpen.
Wielen zijn niet goed gecentreerd, heb je mischien aftermarket velgen? Daar horen centreerringen in te zitten die horen bij het merk en type auto en velg en zorgen voor een juiste centrering op de naaf.
Heb je mischien wieldoppen? zo ja haal ze er eens af en kijk of het over is, je zal de eerste niet zijn die wieldoppen er niet recht op heeft.
Controleer je banden en velgen op beschadiging en bijvoorbeeld een schroef in je band, kan als een gek trillen.
Als dit allemaal faalt en je blijft het houden, kijk ook eens naar remschijven, rubbers en kogels van stuurophanging.
Probeer geen! balanceerpoeder in je banden, dit kan voor enorme trillingen zorgen. Als dit nu in je banden zit zou je het wellicht kunnen merken na een tijd stilstand, dan gaat het poeder onderin zitten.
Als laatste redmiddel kan je overwegen om de wielen uit te balanceren aan de wagen.
Dit kunnen nog maar weinig bandencentrales, en heeft zeker niet mijn eerste voorkeur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2012 21:05 #1359312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic startpunt

mark stalman schreef : Als laatste redmiddel kan je overwegen om de wielen uit te balanceren aan de wagen.

daar zou ik gewoon met beginnen met deze auto's; als er een vogelpoepje opzit, gaan ze al trillen. Uiteraard moeten de banden en wielen rond en zonder slag zijn.
Remschijven checken hielp bij mij ook wel eens maar vooral alle rubbers etc.

Mocht het 'broemen' zijn, verdenk dan de aandrijfas.
En verder: wees gezegend dat het pas op hogere snelheden gebeurt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2012 10:41 #1359347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn V90 heeft exakt hetzelfde probleem.
Bij 140 km/h trilde het stuur zo erg dat je bijna van de weg af trilde!
Het tussenaslager is al vernieuw => geen effect
Alle rubbers, de reactiestangen en beide stuurstangen zijn vervangen (hier zat enorm veel speling op) Dit had een redelijk effect. Nieuwe banden had ook positieve invloed.De stuurstangen komen van de Volvo dealert, die hebben ze niet bij Brezan of andere after market leverancier. Rubbers e.d. komen wel van Brezan.
Het eind resultaat is dat de auto veel minder trilt in het stuur, nu voel je alleen nog de carrosserie trillen.
Nu moeten de rubbers van de multillink achteras en het rubber stootblok van de baksteun nog vervangen worden. Hoelijk rijd het dan weer als vanouds.
Mijn V90 is van 1997 en heeft inmiddels 330.000 gelopen. Bij vervanging van de rubbers bleek hoe versleten de rubbers waren en hoeveel speling ze hadden.

Moderators: Jerry Stam