Vacuüm probleem 940 in ventilatie/kachel regeling
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2012 09:42 #1092955
door Mathy van Nisselroy
Vacuüm probleem 940 in ventilatie/kachel regeling is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Ik heb een 940 uit '98 met een handmatige airco. Als ik wat meer gas geef gedurende een wat langere tijd (bergje op in de Eifel bijvoorbeeld) dan blaast de ventilator alleen nog maar onderin (terwijl hij op midden staat);duidelijk een vacuüm lek in het vacuüm circuitje van de ventilator/kachel .Ik vond een gebroken vacuüm slangetje dat de kraan bedient in de waterleiding van de verwarming.Na reparatie daarvan is mijn probleem nog niet opgelost, er moet nog meer lek zijn. Maar voor ik verder ga zoeken heb ik een paar vragen. Over de werking van die vacuüm kraan: <ul type="disc">[*]Wat is de functie van de kraan?[*]Wanneer zou de kraan door het vacuüm geactiveerd (ingedrukt) moeten worden?[*]Is de kraan zonder vacuüm open of dicht?[/list] Ik heb verhoogde turbodruk met een MBC (0,6/ 0,65?) <ul type="disc">[*]Dat mag toch geen invloed hebben op de vacuüm regeling als alles goed werkt??[/list]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-05-2012 22:51 #1359245
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Normaal gedrag
Is normaal gedrag, met de motor onder last (bergje op) bouw je Turbodruk op en valt het motorvacuum dus WEG.
De kachel is afhankelijk van motor vacuum...dat er nu niet meer is, er is immers nu positieve turbodruk.
De kachel krijgt dus geen vacuum meer en de balgen verliezen hun vacuum...de standen blijven dus niet behouden, totdat het motorvacuum weer terug is.
Met de kachelkraan INGEDRUKT, dus vacuum erop, komt er GEEN water doorheen, dus de koude stand.
Groeten,Gerben
De kachel is afhankelijk van motor vacuum...dat er nu niet meer is, er is immers nu positieve turbodruk.
De kachel krijgt dus geen vacuum meer en de balgen verliezen hun vacuum...de standen blijven dus niet behouden, totdat het motorvacuum weer terug is.
Met de kachelkraan INGEDRUKT, dus vacuum erop, komt er GEEN water doorheen, dus de koude stand.
Groeten,Gerben
- M.O.D. Bauer (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2012 08:28 #1359394
door M.O.D. Bauer (GAST)
Beantwoord door M.O.D. Bauer (GAST) in topic kachelkraan
Ik heb de kachelkraan nog nooit ingedrukt gezien (nu ik er op let dan).Zou hij met de temperatuur op koud en de airco aan ingedrukt moeten zijn?
- M.O.D. Bauer (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2012 16:05 #1359403
door M.O.D. Bauer (GAST)
Beantwoord door M.O.D. Bauer (GAST) in topic Opgelost
Het slangetje naar de (vacuum) kachelkraan was op nog een plek gescheurd, dus lekte het nog steeds.Vanochtend hoorde ik achter het bedien paneeltje sissen als ik net de motor uit zette, daardoor dacht ik eerst dat hij daar ergens lek was.
Nadat ik het vacuum slangetje van de kachelkraan vervangen heb, is het vacuum weer in orde en sist er ook niets meer achter het bedienpaneeltje.
Nog wat van mijn ontdekkingen:
Nadat ik het vacuum slangetje van de kachelkraan vervangen heb, is het vacuum weer in orde en sist er ook niets meer achter het bedienpaneeltje.
Nog wat van mijn ontdekkingen:
- als de temp op koud staat moet de kachelkraan sluiten, AC aan of niet.(Bedankt Gerben)
- Als ik nu de motor uitzet heb ik na 20 minuten nog steeds vacuum
- Met de motor uit kan ik zeker 20 keer achter elkaar de kachelkraan bedienen.
- Als ik nu gas geef, ook als ik echt gas geef blijft hij weer gewoon uit de middenstand blazen.
- Ik heb heel veel gehad aan <a href="/node/9437" target="_blank">dit draadje</a>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2019 22:11 #1452223
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat een rijkdom, deze
Wat een rijkdom, deze informatie! Ik constateer exact dezelfde klachten bij mijn 960, omdat ik binnenkort wat dashboardlampjes wil vervangen ga ik gelijk maar eens op zoek naar de oorzaak van het gesis.
Overigens, ik merkte dat er in de lichtconsole in het dak een gaatje zit. Als je de verlichtingsmodule uit het dak haalt zit daar ook een slangetje aan. Tijdens een constante snelheid wordt hier heftig lucht aangezogen. Heeft dit ook te maken met het verlies aan vacuüm achter het dashboard?
Overigens, ik merkte dat er in de lichtconsole in het dak een gaatje zit. Als je de verlichtingsmodule uit het dak haalt zit daar ook een slangetje aan. Tijdens een constante snelheid wordt hier heftig lucht aangezogen. Heeft dit ook te maken met het verlies aan vacuüm achter het dashboard?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2019 08:32 #1452231
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat hoort zo, dat slangetje
Dat hoort zo, dat slangetje zuigt lucht langs de binnentemperatuursensor.
Ook hiervoor geldt: kom maar weer eens langs in Voorschoten, kijken we even.
Piet
Ook hiervoor geldt: kom maar weer eens langs in Voorschoten, kijken we even.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2019 20:35 #1452429
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachel
Inderdaad interessant, in mijn 940 1997 heb ik bij optrekken/ bergje op vrijwel alleen warme lucht, pas bij constante snelheid pas weer koudere lucht. Overigens werken de instellingen ( raam, voeten, automatic etc) helemaal niet, altijd komt er overal wat lucht uit. Dit zal wel een defect zijn?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2019 10:55 #1452442
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De verschillende standen van
De verschillende standen van de luchtregelkleppen worden met vacuum bediend, dus als er te weinig vacuum is (door ene lek ergens) is het niet onwaarschijnlijk dat alle kleppen een beetje open staan. Dan krijg je inderdaad het beeld dat je voor je 940 beschrijft.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2019 00:31 #1452462
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Dit probleem zou normaal niet
Dit probleem zou normaal niet mogen gebeuren.
Dat het als normaal wordt gezien moet men zelf weten maar je hebt toch ergens een lek.
De oorzaak die 90% van de gevallen de oorzaak Is staat zelfs hier op de site ergens beschreven (zie zoekfunctie).
Ik kan zolang als ik wil bergop rijden zonder dat ventilatie veranderd.
Dit was niet zo toen ik mijn auto kocht.
Een vacuüm door die door ecc bedient wordt gaat doorgaans kapot.
Haal maar een de afdekplaat onder het stuur weg, dan zie je rechts de dozen zitten.
Ik meen zo Ff uit mn hooft de gele vacuumslang afdoppen.
Deze vacuumdoos heeft een dubbele functie.
Geen vacuüm Is voorraam en voeten, (ik meen me te herinneren maar ik kijk het morgen na) geel Is voor alleen voeten en de andere kleur Is andere kant op vacuüm in deze doos om alleen lucht op voorraam te krijgen.
In deze doos gaat doorgaan het voetgedeelte kapot.
Wanneer je deze slang losneemt en af dopt dan heb je geen vacuumverlies meer.
Maar wanneer je ventilatie op alleen voeten zet dan heeft deze exact de zelfde functie als wanneer ie op mix voorraam en voeten staat.
Overigens wil de vacuumslang ook wel een bij vacuüm geregelde kachelkraan onder de motorkap kapot zijn, dan kriig je hetzelfde probleem.
Bij geen vacuüm op kraan staat deze kraan open en werkt verwarming ook.
Wanneer er onderdruk op komt dan sluit deze zodat warmtewisselaar minder of helemaal geen toevoer van warm koelvloeistof krijgt.
Grtz Daniel
Dat het als normaal wordt gezien moet men zelf weten maar je hebt toch ergens een lek.
De oorzaak die 90% van de gevallen de oorzaak Is staat zelfs hier op de site ergens beschreven (zie zoekfunctie).
Ik kan zolang als ik wil bergop rijden zonder dat ventilatie veranderd.
Dit was niet zo toen ik mijn auto kocht.
Een vacuüm door die door ecc bedient wordt gaat doorgaans kapot.
Haal maar een de afdekplaat onder het stuur weg, dan zie je rechts de dozen zitten.
Ik meen zo Ff uit mn hooft de gele vacuumslang afdoppen.
Deze vacuumdoos heeft een dubbele functie.
Geen vacuüm Is voorraam en voeten, (ik meen me te herinneren maar ik kijk het morgen na) geel Is voor alleen voeten en de andere kleur Is andere kant op vacuüm in deze doos om alleen lucht op voorraam te krijgen.
In deze doos gaat doorgaan het voetgedeelte kapot.
Wanneer je deze slang losneemt en af dopt dan heb je geen vacuumverlies meer.
Maar wanneer je ventilatie op alleen voeten zet dan heeft deze exact de zelfde functie als wanneer ie op mix voorraam en voeten staat.
Overigens wil de vacuumslang ook wel een bij vacuüm geregelde kachelkraan onder de motorkap kapot zijn, dan kriig je hetzelfde probleem.
Bij geen vacuüm op kraan staat deze kraan open en werkt verwarming ook.
Wanneer er onderdruk op komt dan sluit deze zodat warmtewisselaar minder of helemaal geen toevoer van warm koelvloeistof krijgt.
Grtz Daniel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2019 22:07 #1452515
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Piet 22
Piet 22, ik woon in Oegstgeest. Kan ik ook eens kangs komen om wat “kachelzaken” na te katen kijken ?
Moderators: Jerry Stam