Verdorie, kokende koelvloeistof. Opgelost: massaprobleem

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 07:48 #1092792 door Peter van Luijk
Gisteren op weg naar huis, amsterdam - leiden.
Bij de mac-drive voor een milkshake, schakelde de aircomotor of de ven al regelmatig aan en uit. Het toerental viel hierbij terug tot bijna 200 toeren. Een erg zware belasting erbij ineens dus. Na de airco uitgezet te hebben kwam het niet meer voor. Waarschijnlijk dus de aircomotor, maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen.
Vervolgens op weg naar huis geen problemen tot de file van de afrit bij leiden. Koeltemperatuur ineens de lucht in. Niet in het rood overigens. Snel aan de kant gezet en kokende vloeistof. Geen harde slangen en bij gas geven geen directe bubbles te zien. Na gas loslaten, forse turbulentie in het koelvaatje, geen luchtbellen mijns inziens.
Vervolgens de ventilator op maximaal gezet, kap open en wachten. Na een tijdje dop eraf gedraaid en bijgevuld. Met kachel voor open en ventilatie op standje vijf over de voormalige busbaan met knippertjes naar huis gereden om niet weer stil te hoeven staan.
Bij het wachten om af te koelen wel nog een keer stationair laten lopen, maar de ventilator lijkt niet aan te slaan. Dit moet bij stilstand (en net gekookt koelvloeistof) toch vrij vlot gebeuren lijkt me. Aanduwen van de stekker op het aansturingsrelais bij de accu hielp niets. Ook de 30A zekeringen in de relaisbak waren nog intact. Doorgemeten met de multimeter.
Is mijn ven overleden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 08:21 #1358090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Zou prima kunnen. Beetje mee oppassen, dit kan soms brand veroorzaken. Wat voor fan gaat, wat voor airco heb je ?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 09:19 #1358096 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Vervelend
Vervelend Peter, je bent aardig met je 940 bezig de laatste tijd. Ik heb in Voorschoten nog wel een ander relais liggen en ook kunnen we de ventilator wel even testen desnoods.
Piet

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 10:21 #1358111 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Elektrische AircoFan
Dankjewel Piet. Heb toevallig om andere reden al een 940 met airco staan. Volgens mij zit daar een zelfde elektrische fan in en een zelfde relais. Van het weekend maar eens even kijken.
Eerst even met een dikke draad de fan direct aansturen. Kijken wat die doet. Het was bas al eens opgevallen dat als de fan start de motorloop daarop reageert. Kon ik zelf ook bevestigen daarna, dat hoort niet geloof ik? Kan dit een teken zijn geweest van zwaar lopen en mogelijk beginnend overlijden?
Toch fijn dat ik onlangs besloten heb vier dagen per week de trein te pakken. Ben nu minder afhankelijk en kan dus even klussen zonder avondprogramma's te moeten cancelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 10:27 #1358112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De fan direct aansturen, dat doe je dan via de het relais neem ik aan ? Of ga je direct op de motor (met een ampere of 30) aansturen ?Als de fan aanslaat mag de motor best eventjes in toeren zakken maar dat moet wel bijgeregeld worden. Is een zware belasting en het blok heeft bij dat toerental (stationair) weinig koppel. 

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 21:22 #1358169 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Magneetkoppeling
Peter, ik verdenk de magneetkoppeling! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 21:30 #1358171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er
Er zit toch geen magneetkoppeling op de E-fan ?Als (met nadruk op als) je originele ECC hebt, heb je één grote elektrisch aangedreven fan. Dus geen verbinding tussen koelwaterpomp-poelie en fan. Die E-fan wordt geschakeld door de ECU obv koelvloeistof temperatuur of door de drukschakelaars op de condensor van het airco-systeem. Voor zover ik weet zijn bij de E-fan motor en vinnen één geheel. Heb je geen Volvo ECC maar geen airco, of aftermarket zoals Deltamill, dan zit het anders.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2012 23:03 #1358183 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Opgelost
Ik heb de airco zelf overgezet vanuit een andere 940. Weet echter niet of hij daarin origineel was.
Vanavond even aan het klussen gegaan en met aansturen van de schakeldraden gebeurde er niets. In de donorauto werkte dit trucje wel. Dus inderdaad een probleem bij mijn auto.
Na wisselen van de fan nog steeds zelfde probleem. Toen besloten massa te verplaatsen. Nu werkte het geheel wel en de oude fan kon ik ook aansturen.
Wel verwisseld uiteindelijk, maar het was dus een massaprobleem.
Ik heb nu een massapunt gecreeerd naast de accu in een van de lege draadhulzen.
Werkt weer als een zonnetje.

Moderators: Jerry Stam