Multilink ipv starre as

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 16:50 #1092413 door V700 register
Multilink ipv starre as is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

Ik zat mij zo eens af te vragen of je een Multi link van een 760II(dus eertse type multilink ) onder een 760 van de eerste serie zou kunnen plaatsen zonder de flex in de auto te zetten, ik heb al wat zitten rond neusen maar echte duidelijk informatie heb ik nog niet gevonden en in welke overbrengingen zijn die geleverd dus zou het ook een extra voordeel op leveren qua verlaging van toerental.
Het is nog niet gezegd dat ik het zal doen maar even ter inspiratie/orientatie.
Het Dashboard wisselen is niet door gegaan omdat ik graag wat ruimte heb voor extra meters en die kun je niet echt kwijt in type 2 dash en raamstyle dingen en opzet dingen vind ik afschuwelijk dat is meer iets voor een Honda ofzo in mijn ogen hahaha.

Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 17:22 #1355626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan altijd
Het schijnt te kunnen, maar er komt wel wat bij kijken. Het is <a href="/node/31608" target="_blank">hier</a> al eens besproken.
Voor de overbrengingsverhouding hoef je het niet te doen, want Multilink I is wat dat betreft in minder smaken geleverd dan de starre as. Zie ook <a href="/node/29969" target="_blank">hier</a>.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 17:59 #1355629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic info
Leuke info:
En het vergt wel redelijk veel ombouw werk en de verhoudingen van overbrenging zijn ook niet schrikbarend laag wat ik eigenlijk stiekem toch wel hoopte, ik denk dat ik dan beter gewoon de starre achteras kan houden en dan gaan zoeken naar een 3,15 of 3,54 alleen zie ze maar eens te vinden voor een redelijk normale prijs.
Het hoofd idee is niet in te leveren op comfort en het toerental van de Diesel omlaag te brengen zodat je met de zelfde snelheid zuiniger kan rijden, een sprint auto hoef ik niet hebben want ik rij over het algemeen toch als een ouwe heer.
maar het is wel leuke stof om over na te denken.
Tom.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 18:54 #1355639 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic alles kan....
Tja Tom,
als je wil kan alles, maar zonder flex wordt het niks :-(
Het kan uiteraard wel maar het is echt een puist werk! Ik heb ook een 760 II interieur+techniek, maar zal het niemand aanraden omdat het echt heel veel werk is en niet iedereen dezelfde capaciteiten heeft. Ik zou het vandaag de dag niet meer kunnen als ik er nog aan moest beginnen.. Inmiddels is de ombouw(najaar 2008) al weer bijna 4 jaar achter de rug. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Toendertijd zei iemand tegen mij; "Dat je die multilink niet overschroeft, dat past allemaal" .........Nou niet dus maar omdat ik die toevoeging niet echt waardevol vond heb ik me er niet in verdiept. De achteras(LSD) en de carosserie is nog het enige van '83, de rest van '88 en motorisch van '96. EEn functionele upgrade mag best wat tijd kosten :-)
Waarom zou je multilink willen? Het zou comfortabeler zijn en dan heb je ook het enige voordeel gehad. Een starre as is veel goedkoper in onderhoud/onderdelen en idd meer overbrengingsmogelijkheden en ABS is ook geen verschil in werking.
Bezint eer ge begint ;-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 21:15 #1355672 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Overbrengingsverhouding
Hallo Leon
Kun je kroonwiel en pignon niet overzetten van starre as naar multilink?  (Ik heb het even over de technische mogelijkheid.  Dat dat niet iedereen kan, is punt twee.)
groetjes
Mathy

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 22:21 #1355689 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Re: Overbrengingsverhouding
Hoi Mathy,
technisch gesproken; Nee. Er zit verschil in dikte vd steek-assen. Ik heb overigens wel de diff deksel van een multilnk diff omdat ik anders niet weg kwam met mn lsd(is dikker) en abs/snelheidssensor.
Note; Ik bedoelde in mn vorige post met 'capaciteiten' dat wat voor de een een behapbaar klusje is dat voor de ander een onmogelijke klus kan zijn.Niet dat iedereen denkt dat ik alles kan want er zijn genoeg dingen die ik niet kan(een motor uit elkaar plukken bijvoorbeeld) Maar gelukkig ben ik niet echt onhandig(ondanks dat ik linkshandig ben :-)
EDIT: Ik zie nu dat je niet het diff wilde wisselen bedoelde uhm...tis al laat.... Kroonwiel dacht ik wel.....pignonwiel, geen idee. Weet wèl dat er bij een 240 diff er verschillende maten zijn bij pignon(maar daar heb je niks aan)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 23:03 #1355700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het
Het is ook puur een gedachte spinsel geweest maar nu ik (ook met eigen ogen) gezien heb hoe dat spul er onder hangt word het een hele klus om dat netjes en volgens voorschriften goed en veilig vast te krijgen, daarom ga ik er ook maar vanaf zien en gewoon lekker speuren naar een lagere overbrengings ratio en hoop die voor een leuke prijs te kunnen bemachtigen want het moet wel leuk blijven, want 250 euro voor een 3,54 achteras waar alle lagers van vervangen moeten worden en pakkingen dan word het niet leuk om het te doen, noodzakelijk zou het een ander verhaal worden maar de as die er nu onderhangt(3,73) is nog goed ik moet alleen de ingaande lager+keerring vervangen want die zweet iets.
Qua doorzetting en vermogen om het doen heb ik wel alleen lokatie en tijd die het gaat kosten niet want het is ons enigste vervoer momenteel.
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2012 14:32 #1355862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3:31

TGTF schreef :  gaan zoeken naar een 3,15 of 3,54 alleen zie ze maar eens te vinden voor een redelijk normale prijs.

<a href=" link.marktplaats.nl/550468909 " target="_blank">Hier staat een 3:31 te koop. Prijs weet ik niet, verkoper ken ik niet, maar je zou eens kunnen vragen. Hij zegt wel 'Zeer Zeldzaam', dat betekent vaak niet veel goeds voor de prijs.

Moderators: Jerry Stam