Volvo 960 koelventilator werkt niet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu wil ik kijken of het relais werkt. Kan iemand mij vertellen waar het relais precies zit.
En door welke signalen het relais wordt bekrachtigd. UIt de documentatie maak ik op dat het relais wordt aangestuurd door een drukschakelaar van de airco en een drukschakelaar van de motor. Is dit juist? en waar zitten die drukschakelaars.
bedankt alvast voor jullie reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De ventilatorrelais'worden aangestuurd door de motorunit (laagtoeren en hoogtoeren) en parallel door de drukschakelaars van de airco. Die 2 vind je aan de voorzijde van de condensor maar dan moet je even je grill verwijderen en diep naar beneden kijken, bijrijderskant.
Ju kunt de ventilator testen door de auirco aan te zetten, temperatuur naar 15 graden en niet te gaan rijden. Als het goed is gaat dan de koelventilator draaien binnen een minuut in lage snelheid. Zoniet dan denk ik aan die zekering achter de accu.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Waarom denk je overigens dat de ventilator niet aanslaat bij te hoge temperatuur? Dat gebeurt pas bij ca 103 C. Ik heb er toevallig gisteren <a href="/node/43811">hier</a> wat over geschreven.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb met het diagnosekastje gecontroleerd of de ventilator werkt.
Er is een optie om een aantal apparaten achter elkaar even te laten werken. Die serie begint met het laten loppen van de ventilator. Alle apparaten doen het behalve de ventilator! Vandaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
je zou ook nog de stekker van de tempsensor op je radiator loshalen, en pootjes op de stekker kortsluiten mbv een pincet of punttangetje oid, met stilstaande motor, maar wel op contact.......hoor je het relais niet klikken, is er iets mis met het relais. Zo kan je al heel wat te weten komen.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Op de ventilator zit geen connector, draden zijn aangegoten, de eerste connector is die bij het relais.wim de jong schreef : of je nu wel of niet weet waar het relais zit, kun je makkelijk ff gauw de connector los trekken van de ventilator
Op de radiator zit geen tempsensor, de tempsensor voor de ECU zit bij een 960II uit 95 achter op het motorblok. Niet eenvoudig om bij te komen.wim de jong schreef : je zou ook nog de stekker van de tempsensor op je radiator loshalen,
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het probleem is opgelost.
Ik heb eerst de zekeringen gecontroleerd op de plaats die in een van de bovenstaande antwoorden staat beschreven. Deze waren goed.
Daarna heb ik de computer van de gasinstallatie, de alam-hoorn en de acuu moeten verwijderen om bij het relais te komen. Daar aangekomen zag ik dat de zwarte aarde-draad van de ventilator niet goed vast zat >> even vastsraaien en het euvel was opgelost !!
Allen bedankt !!