hoe los moeten remblokjes?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 13:59 #1092222 door V700 register
hoe los moeten remblokjes? is gemaakt door V700 register
Op mijn auto zitten bendix remklauwen voor. Laatst heb ik de blokjes vervangen. Op de remzadels kan je een soort geleideplaatjes zetten zodat de remblokjes beter glijden. Ik rijd al 9 jaar zonder maar dit leek me wel een verbetering. Ik had alleen met mijn domme hoofd 4 plaatjes gekocht en geen 8. Dus ik heb ze eerst alleen links en later ook rechts gemonteerd.
Zonder de plaatjes is het remblok te klein of het gat in het zadel te groot. Je kan het blokje in de 'rijrichting' bewegen en als je dat heen en weer doet kan je het laten rammelen. Met de geleide plaatjes zijn de blokken net iets te groot dus ik heb ze een beetje afgevijld zodat ze er zonder kracht te zetten tussen passen maar niet kunnen rammelen.
Als ik aan het wiel met de losse remblokjes zwiep dan draait deze nog een paar slagen rond. Als ik aan het wiel met de geleiders waar de blokken precies passen zwiep is na 1 rondje op. Moet ik er nog wat afvijlen of is dit goed zo? Hoe los moeten de blokken in het remzadel zitten?
Bedankt Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 19:19 #1354376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob,
Rob,
Naar ik meen bedoel je die plaatjes aan de boven en onderzijde van weerszijden van de klauw. Toch? Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze niet aanwezig waren. Enfin. Ik koop wel eens remblokken bij de automaterialenzaak in het dorp. Meestal passen ze prima. Heel soms niet, en moet ik met de haakse slijper van de boven,- en onderkant van de blokken wat af slijpen! Maar dit is zelden noodzakelijk.
De blokken mogen in de vertikale positie best een beetje klemmen maar je schuift ze met een klein beetje druk tussen de klauw. Als je de klauw nog maar in de horizontale beweging met de hand gemakkelijk kan bewegen want dat laatste is belangrijk. Dat ze rammelen in vertikale positie is niet nodig.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 19:42 #1354381 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Robert :-)
Die plaatjes bedoel ik (Vadis 1387638 en 1387639) 1 boven en 1 onder aan beide zijden van de klauw. Twee per blok, 4 per klauw, 8 voor de hele auto. Ik heb ze bij Volvo gekocht en toen ook maar de blokken erbij. Ik kreeg ze er met plaatjes en zonder vijlen niet tussen.  Horizontaal schuift het goed. De pennen zitten goed in het vet. Ik laat het zo. Dankjewel :-)
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 20:39 #1354385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaatjes
Klopt, zet ze erop. Ik had deze bij aanschaf van de auto niet. Toen ze erop zaten had ik een stuk minder lawaai.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 23:16 #1354404 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Pasmaken
Het is beter als die plaatjes er tussen zitten.
Desnoods even pas maken met vijl, schuurband of haagse slijpmachine.
Schuivend pas, flinke klodder hitte bestendig vet erachter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2012 08:51 #1354416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "schuivend pas"
Mooie omschrijving dat zal ik voortaan aanhouden :-)
De haakse slijper dat durfde ik niet niet.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2012 19:49 #1354460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ...

Rob Hiemstra schreef : De haakse slijper dat durfde ik niet niet.

Ga er mee aan de slag. Een klein formaat ligt goed in de hand en je hoeft nergens bang voor te zijn als je geen rare dingenen er mee doet en werkhandschoenen draagt. Een haakse slijper is heel handig.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2012 03:22 #1354497 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Werkhandschoenen
Een "snuitje" op, lijkt me een beter advies, rem-stof is niet zo goed voor je longen..............
Vaak kun je met een goede Vijl de remblokken goed & netjes "schuivend pas" maken.
Als je weinig ervaring hebt met een slijpmachine/keuze slijpschijven, eerst even oefenen op de auto van de buurman............

Moderators: Jerry Stam