Enkele vragen over 940: electrische deuren en -spiegels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2012 16:30 #1092055 door V700 register
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort trots eigenaar van een Volvo 940 Polar uit 1995, geimporteerd uit zwitserland. Ik heb hier een aantal vragen over, ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen:

- de centrale deurvergrendeling op het linkerportier bedient alle deuren, maar op het rechterportier schakelen niet alle deuren mee. Dit is vaak lastig met het in- en uitpakken van kleine kinderen omdat ik dan alsnog een keer moet omlopen om de auto op slot te doen. Hoort dit zo te werken, en zoja, is een aanpassing van het electrische systeem mogelijk (en eenvoudig) om alle deuren mee te laten schakelen bij het op slot doen van de rechterdeur ? Eventueel een optie om een afstandsbediening in te bouwen als alternatief ?

- De rechterbuitenspiegel is met de hand van binnenuit verstelbaar, maar ik zou dit graag electrisch willen doen omdat het handeltje vanuit de bestuurdersstoel vrijwel onbereikbaar is. Hoe lastig is dit ?

Groet,

Michel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2012 21:51 #1353010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom
Er zit alleen standaard alleen in de bestuurdersdeur een schakelaar voor de centrale deurvergrendeling, dus ja, het hoort zo.
Wanneer je ook aan de bijrijderskant de CDV wilt kunnen bedienen, moet je in de bijrijdersdeur het motortje vervangen door een schakelaar/motor en in de bestuurdersdeur de schakelaar vervangen door een schakelaar/motor.
Minder werk is gewoon een afstandbediening inbouwen. Er zijn er al veel hier die dat gedaan hebben, meestal aftermarket (set van €30,-, zie b.v. <a href="/node/42087" target="_blank">hier</a>), maar soms ook origineel Volvo (zie b.v. <a href="/node/32745" target="_blank">hier</a>). Dat is (veel) duurder, maar plug &amp; play, ik verwacht tenminste dat ook dat een '95-er daar al voor is voorbedraad.
De spiegels kun je vervangen door electrisch verstelbare. Die moeten op de sloop wel te vinden zijn. Ik geloof dat je dan ook de onderste sierlijst van de ruit moet vervangen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er is hier wel over geschreven.
Zoekfunctie al geprobeerd? M.n. over de centrale deurvergrendeling is heel wat te vinden.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2012 21:54 #1353011 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja
Ja, dat de boel niet opslot gaat met de bijrijders deur is normaal, dat hoort zo, Nee dat valt niet aan te passen in het electrische systeem omdat er zich simpelweg geen schakelaar bevindt in deze deur maar alleen een 'actuator'.
Ja het valt om te bouwen, actuator en schakelaar in een zien te vinden en die in te bouwen, extra bekabeling te trekken naar de relaisbak en aansluiten (veel werk...)
Ja, met een AB systeem valt het op te lossen, nadeel: in de bestuurdersdeur bevindt zich alleen maar een schakelaar en Geen actuator...hier moet je dus ook een actuator en schakelaar in 1 zien te vinden of een actuator erbij moeten zien te bouwen...bekabeling en aansluiten (ook erg veel werk)
Afentoe word er nog wel eens groupbuy gehouden hier op het forum voor aftermarker AB setjes.
__
JA: het is redelijk simpel en eenvoudig om een electrische bediende spiegel te plaatsen..maar je moet ook de schakelaar-bedieningspaneel erbij zien te vinden...ook hier weer, veel bekabeling trekken door de deur naar de andere kant van de auto toe.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam