Wat doet het ontstoringsrelais allemaal precies?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 16:18 #1091999 door V700 register
Wat doet het ontstoringsrelais allemaal precies? is gemaakt door V700 register
Na een tip van Gerben in een ander draadje (<a href="/node/43466">KLIK</a>) mijn 'ontstoringsrelais' eens nagekeken. Slechts 1 dikke koperdraad glom mij tegemoet, het volledige relais was verdwenen. Het ding snel vervangen door een verse en de eerste resultaten lijken ongekend...
- voller geluid op de radio (?!)
- stillere motorloop
- Minder twijfelachtig stationair toerental
Ik heb er nu pas 30km mee gereden, meer testen is nodig om vast te stellen of de b234 nu echt soepeler is. Zet dit soepele rijden en lopen echter door dan wil ik dit relais graag als meest miraculeuze onderdeel van de Volvo 740 (760) nomineren.
Omdat ik zaken toch liever begrijp dan aanneem: wat doet dit 'ontstoringsrelais' echt?
Bij Scandcar konden ze mij slechts mededelen dat het voor radio-ontstoring en een elektrische fan in de boeken staat. Haynes heeft het ook enkel over een 'electric fan relais'. Op de site is genoemd dat de injectoren hier ook mee ontstoort worden? Is dat niet een hele bult taken voor een eenvoudig aan de elementen bloodgesteld relais?

Na het brandstofrelais in ieder geval een goed onderdeel om altijd even te controleren op de meer oude bakstenen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2012 16:21 #1352543 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja ik ben je held
Ja, het onstoringsrelais doet meerdere dingen, o.a radio onstoren van de pulsen van je injectoren.
Zonder dit relais doen de injectoren trouwens ook helemaal niets (volgens mij gaat de pomp ook niet eens lopen)
Is een simpel relais..maar doet veel.
Groeten,Gerben(Je held...hahaha)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 18:12 #1352553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Het feit dat hetzelfde relais wordt gebruikt voor de electrische fan geeft mij te denken. Als ik het schema bekijk, is het gewoon een relais om 12V op de injectoren te zetten (via de ballastweerstanden) en op de bobine. Wordt aangestuurd vanuit het beruchte brandstofrelais. Ik zie er weinig radio-ontstoring in, behalve dan dat het relais er voor zorgt dat de injectoren en bobine uit een andere groep worden gevoed. Ik zou er verder geen magische onstoringskrachten aan toe willen dichten...
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 18:31 #1352554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

Rversteeg schreef : Het feit dat hetzelfde relais wordt gebruikt voor de electrische fan geeft mij te denken. Als ik het schema bekijk, is het gewoon een relais om 12V op de injectoren te zetten (via de ballastweerstanden) en op de bobine. Wordt aangestuurd vanuit het beruchte brandstofrelais. Ik zie er weinig radio-ontstoring in, behalve dan dat het relais er voor zorgt dat de injectoren en bobine uit een andere groep worden gevoed. Ik zou er verder geen magische onstoringskrachten aan toe willen dichten...
Rob

inderdaad. Dat relais zit er om de 'vuile' stroompulsen van de injectoren buiten de zekeringenkast te houden. Het relais zelf is niets bijzonders.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 18:49 #1352557 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede isolator ;-)

JW schreef :

Rversteeg schreef : Het feit dat hetzelfde relais wordt gebruikt voor de electrische fan geeft mij te denken. Als ik het schema bekijk, is het gewoon een relais om 12V op de injectoren te zetten (via de ballastweerstanden) en op de bobine. Wordt aangestuurd vanuit het beruchte brandstofrelais. Ik zie er weinig radio-ontstoring in, behalve dan dat het relais er voor zorgt dat de injectoren en bobine uit een andere groep worden gevoed. Ik zou er verder geen magische onstoringskrachten aan toe willen dichten...
Rob

inderdaad. Dat relais zit er om de 'vuile' stroompulsen van de injectoren buiten de zekeringenkast te houden. Het relais zelf is niets bijzonders.

Maar dat kan dus best verregaande gevolgen hebben voor de elektra in de auto? Ik had tot nu toe steeds het idee dat 'iets' slecht was geaard. Dit ivm op willekeurige momenten onregelmatig lopen, vaak moeizaam stationair oppakken en starten.
Nu met het verse relais heb ik ook voor het eerst een hele rit lang een niet-dansende brandstofmeter gehad? Dit dus puur door het isoleren van wat grote stroomgevers?

Relais-technisch gesproken is het verschil in mijn geval ook zo groot als kan waarschijnlijk. 2 van de 4 stekkers waren zoals in het andere topic te zien gewoon rechtstreeks verbonden. Het volledige relais is ooit door iemand uit de behuizing getrokken.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 22:06 #1352586 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Relais?
Bedoel je een Condensator?
En relais lijkt me niet te kunnen ontstoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 22:15 #1352591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontstoringsrelais scheidt?
Volgens mij 'ontstoort' dit relais door bepaalde grote stroomgebruikers fysiek te scheiden van andere elektra? Strikt genomen dus een scheidingsrelais?
(engelse term is trouwens "noise suppression relais")

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 22:48 #1352593 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Scheiden
Als er een flinke rimpel in je boordnet zit, krijg je dat niet weg door de boel op te delen in groepen...........

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2012 22:49 #1352594 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Pulse width modulation.
Werkt het relais niet op basis van PWM?
Zomaar even een greep uit de lucht hoor.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2012 07:43 #1352614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, PWM lijkt me niet. Dan zou er een microcontroller, voeding voor de microcontroller en een soort eindtrap in moeten zitten.Ik denk dat er een filter tussen zit, met inderdaad oa een condensator. Heb hier ergens een Bosch Redbook liggen waar het volgens mij wel in staat. Kom er alleen niet op korte termijn aan toe dat op te zoeken omdat we net verhuisd zijn, belastingaangifte etc.

Moderators: Jerry Stam