koplampen verstellen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2012 21:02 #1091882
door V700 register
koplampen verstellen is gemaakt door V700 register
Ik kocht mijn '96-er 940 met een (aftermarket) Xenon-installatie. Aanvankelijk was ik er op tegen, maar ik ben gewend geraakt aan de enorme hoeveelheid licht, en ben het zelfs gaan waarderen. Inmiddels is één ballast overleden (beide vervangen) en heb ik beide Xenon lampen vervangen door nieuwe. Helaas is het lichtbeeld niet optimaal. De koplamp aan de passagierskant schijnt teveel naar binnen (naar links). Helaas lukt het niet om deze middels de draaiknoppen op de koplampunit bij te stellen. De binnenste draaiknoppen (voor de hoogteverstelling van de mistlampen) werken, de middelste (vertikale verstelling koplampen) ook, maar de buitenste (naar ik aanneem voor horizontaal verstellen) dus niet. Hoe kom ik er achter waar het mis gaat? Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2012 21:18 #1351544
door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Correctie
Wouter,
Onlangs heb ik een setje koplampwissers gemonteerd. Hierbij moesten de koplampen worden verwijderd.
Als je de gril verwijderd hebt, zitten er twee bouten in de behuizing van de koplamp geschroefd. Als je deze wat losdraait, zul je merken dat je de koplampen kunt verdraaien. Aangezien de buitenzijde vast zit aan het spatbord, is dat het draaipunt.
Ik heb de koplampen uiteindelijk "uitgelijnd" op basis van de stand t.o.v. de motorkap en controle op een muur (lichtbeeld)
Onlangs heb ik een setje koplampwissers gemonteerd. Hierbij moesten de koplampen worden verwijderd.
Als je de gril verwijderd hebt, zitten er twee bouten in de behuizing van de koplamp geschroefd. Als je deze wat losdraait, zul je merken dat je de koplampen kunt verdraaien. Aangezien de buitenzijde vast zit aan het spatbord, is dat het draaipunt.
Ik heb de koplampen uiteindelijk "uitgelijnd" op basis van de stand t.o.v. de motorkap en controle op een muur (lichtbeeld)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2012 21:34 #1351547
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Merci
Daar kan ik wel wat mee!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2012 08:56 #1351730
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en dan...?
Ok, boutje gevonden, koplampen zo goed mogelijk verdraaid. Echter, dit levert niet het gewenste resultaat. Wat blijkt? Bij de koplamp aan de passagierszijde is het inwendige gedeelte iets verdraaid, naar binnen. Is de enige manier om dit goed te krijgen het lampglas te verwijderen? Clipjes los en hopen dat het rubber heel blijft?...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2012 09:13 #1351732
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Elektriek?
Zijn ze elektriek verstelbaar?
Er zit, schuin achter de kap waar je grootlicht en mistlamp achter verstopt zitten, aan de achterkant, een plug.Deze hoort gewoon vast te zitten.Als ie elekriek bediend is, zit daar een motortje.
Beide kunnen bijvoorbeeld los raken.
Wat je kan testen, is met draaiende motor op je hurken voor de koplamp gaan zitten, desnoods effe met zonnebril op, maar net aan de rand van de bundel, zeg maar.Als je dan de rechterkant, de bundel ziet trillen en links niet, zit de reflector los. (het mooiste is hiervoor, een slecht lopend blok, dan schud ie het hardst....
)
Ik heb ze los gehad, beide om er een elektrisch bedienbare lamp van te maken, heb ze daarna met een op internet gevonden handleiding afgesteld, volgens APK 100% spot on.
Glas kan er inderdaad makkelijk af.Haal daarvoor de onderste strip even los, onder de lamp. (deze zit geklikt op 4 plaatsen, meen ik, allen bereikbaar en zichtbaar, als je onder de bumper liggend, naar boven kijkt)Als deze weg is, kun je alle clips losnemen en het glas met beleid verwijderen.Bij 4 van de 4 bleef bij mij het rubber heel. (overigens, los te bestellen, dus dat scheelt)Mochten ze heel blijven, maar gelijk de bak van binnen een keer goed schoon en veeg een keer met wat zuurvrije vaseline over het rubber voor je het terugzet.
De hele unit eruit, kan natuurlijk ook.
Oh, en wat de clips betreft: Pak een platte schroevendraaier, die in het gaatje in de clip past.Zet deze er haaks op, aan de kant waar de clip om het plastic zit en wip hem er zo af.Als je met een schroevendraaier tussen lamp en clip gaat prutsen, loop je natuurlijk wel meer risico op barst.
Er zit, schuin achter de kap waar je grootlicht en mistlamp achter verstopt zitten, aan de achterkant, een plug.Deze hoort gewoon vast te zitten.Als ie elekriek bediend is, zit daar een motortje.
Beide kunnen bijvoorbeeld los raken.
Wat je kan testen, is met draaiende motor op je hurken voor de koplamp gaan zitten, desnoods effe met zonnebril op, maar net aan de rand van de bundel, zeg maar.Als je dan de rechterkant, de bundel ziet trillen en links niet, zit de reflector los. (het mooiste is hiervoor, een slecht lopend blok, dan schud ie het hardst....
Ik heb ze los gehad, beide om er een elektrisch bedienbare lamp van te maken, heb ze daarna met een op internet gevonden handleiding afgesteld, volgens APK 100% spot on.
Glas kan er inderdaad makkelijk af.Haal daarvoor de onderste strip even los, onder de lamp. (deze zit geklikt op 4 plaatsen, meen ik, allen bereikbaar en zichtbaar, als je onder de bumper liggend, naar boven kijkt)Als deze weg is, kun je alle clips losnemen en het glas met beleid verwijderen.Bij 4 van de 4 bleef bij mij het rubber heel. (overigens, los te bestellen, dus dat scheelt)Mochten ze heel blijven, maar gelijk de bak van binnen een keer goed schoon en veeg een keer met wat zuurvrije vaseline over het rubber voor je het terugzet.
De hele unit eruit, kan natuurlijk ook.
Oh, en wat de clips betreft: Pak een platte schroevendraaier, die in het gaatje in de clip past.Zet deze er haaks op, aan de kant waar de clip om het plastic zit en wip hem er zo af.Als je met een schroevendraaier tussen lamp en clip gaat prutsen, loop je natuurlijk wel meer risico op barst.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2012 11:54 #1351748
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Done
Wat beek? de spiegel was losgesschoten van de schroefdraad dat met de buitenste stelknop (voor horizontaal afstellen) bediend wordt. Lampglas verwijderd, spiegel teruggeduwd, stelknop flink verdraaid, et voila. Uit de losse hand even afgesteld op een muur. Vanavond iets nauwkeuriger afstellen.
Moderators: Jerry Stam