Wieldraagarm voor '86er gezocht, roetmeting automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2012 17:46 #1091427 door V700 register
Mijn 86er turbodiesel is vandaag afgekeurd op een rotte wieldraagarm, linksachter.
Dit is de arm waar ook de veerschotel in verwerkt zit. Ik heb begrepen dat de draagarm van een 940 ook past en dat deze het voordeel hebben dat ze zijn verzinkt.Heeft iemand deze wellicht liggen en te koop?

Tweede vraag, heb ik een verenspanner nodig om de draagarm veilig te de-en monteren?

Derde vraag, de roetmeting in combinatie met een automaat.... Vorig jaar hebben ze het rustig aan gedaan met de toeren maar dit jaar vond de keurmeester (een andere) het nodig om de officiele roetmeting te doen. Ik had uitdraaien van het forum over dit topic overlegd maar helaas, het moest echt. Manmanman, de tranen springen in je ogen en het begon ook nog een beetrje te stinken, waarschijnlijk afkomstig uit de automaatbak. Omdat de auto toch al was afgekeurd vanwege de draagarm heb ik besloten te stoppen met die roetmeting want dat is pure mishandeling. Nu ben ik van plan om bij de rdw ontheffing aan te vragen voor de roetmeting. Namelijk, in Belgie schijnen ze diesels met automaat ontheven te hebben. Ik vond ook een serviceblad van BMW op het forum waarin staat dat de bak slechts 1.2sec bij stilstand belast mag worden met 5500tpm.
Heeft iemadn al eens een poging ondernomen om zo'n ontheffing te krijgen?
De aandrijfas losmaken is natuurlijk ook een optie maar hier in de buurt is geen enkele keurder die hier oren naar heeft. Ook niet als ik de as zelf los en vast maak....
Ben benieuwd naar jullie visie en ervaringen.

Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2012 18:48 #1348158 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic ontheffing...
Er staat me ook nog wel iets bij over een gedeeltelijke ontheffing voor een automaat. Althans, mijn vroegere 240 D gle aut. en de daarna de 940 D aut., behoefden geen roetmeting met het voorgeschreven hoog en langdurig toerental te doorstaan. Daar werd toen, welliswaar op mijn verzoek, wel rekening mee gehouden. Maar nu heb ik het wel over eind `80, begin `90 er jaren. Het kan weer "strenger" geworden zijn... Ik vond het ook vreselijk. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2012 18:58 #1348162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanning
Je hebt geen veer spanner nodig voor die veer, auto de lucht in doen en de achter-as ondersteunen dan kun je de boel los halen.
Werk hierbij wel veilig en zorg dat de auto overal voldoende ondersteunt is.
Tom.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2012 19:03 #1348164 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ontheffin
Over het Niet-roetmeten met een automaatbak mag een garage niet moeilijk doen..
Hier ook een 940 TDIC met ZF bak, roetming wil ik absoluut niet hebben met dat ding!
Is gekeurd bij 2 verschillende garage's, allebei zonder roetmeting en GOEDKEUR.
In N of P is er geen oliecirculatie in de bak! (de pomp draait alleen mee in D of R.)Dit gaat je je bak kosten!
Enige manier om dan een roetmeting te doen is op de remmenbank met de wagen in D.
Groeten,Gerben

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2012 23:09 #1348214 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Helaas
is ook een diesel met automaat van na 1980 niet vrijgesteld van de roetmeting. Ook mijn dieseltje uit 1982 wordt ieder jaar mishandeld.
Het gaat mij door merg en been als mijn dieseltje naar zijn maximale toerental gejaagd wordt. Maar als de automaat in de N stand staat, gebeurt er echt niets mee. Al sinds dat ik hem heb (sinds 2006), wordt dit perfide ritueel elk jaar uitgevoerd zonder tot op heden nadelige gevolgen.
Roken doet ie toch wel als een Luikse staalfabriek bij flink accelereren. Met een lange neus naar de roetmeting derhalve. Voor die momentopname hebben we zo onze foefjes met tijdelijk resultaat.
Maar leuk is anders, dat ben ik met iedereen eens.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2012 23:40 #1348219 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb nog wel draagarmen ;)
heb nog wel draagarmen ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2012 18:03 #1348257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewoon
de eindstop (roetstop) drastisch inschroeven.
Je maximum toerental daalt (je gaspedaal kan dan minder diep)
Volkomen legaal.
Mijn 240 d24 vindt een lager toerental bij de vol-gas meeting wel pretig.
Het meetstation meet ook binnen de waarde..
Na de keuring weer terug schroeven, anders kan hij,in mijn geval, niet harder dan 80.
Alles binnen de gestelde norm.
Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2012 18:49 #1348296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zf automaat
Als je een ZF 4 HP-22 automaat hebt is een roetmeting funest voor de bak. Dat komt omdat de "A" koppeling in de bak wordt bekrachtigd zodra je hem in een willekeurige versnelling zet (R,D,3,2,1) Deze koppeling blijft dan bekrachtigd zolang de motor draait, ook al zet je hem in N of P. Als je dan gas gaat geven verbrand deze koppeling gewoon. Je kan het een beetje vergelijken met een normale koppeling in een handbak, als je die laat slippen met een hoog toerental verbrand hij uiteindelijk ook... Het beste wat je kan doen voor de roetmeting is de motor even uit zetten zodat de druk op de "A" koppeling wegzakt en daarna de roetmeting doen in P of N.
Mvgr,
Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2012 22:18 #1348340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Keuring
Er zijn genoeg keuringsstations waar geen roetmeting wordt uitgevoerd. Even je huiswerk goed doen en geen gezeur meer bij de APK.

Succes

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2012 23:28 #1348353 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Roet beulen!
Zo hebben ze m'n motortje van m'n MB 307 1982 Camper naar de kl*te geholpen.
Ik kwam elk jaar keuren samen met een soortgelijke MB Camper.
Op een gegeven moment heb ik er een motor van een Sprinter in gehangen. (als je het netjes doet zien ze het niet)
Het roetmeten was nu een makkie.
Toevallig stond m'n collega camper er ook roet te meten, werd afgekeurd.
De eigenaar stond een beetje beteutert te kijken.
De keurmeester kwam met de uitdraai van mijn Camper aanlopen, wees naar buiten.
Kijk meneer, die Camper die buiten staat, net zo oud, veel meer kilometers, probleemloos!
Het kan dus wel, zei hij.........

Moderators: Jerry Stam