schade na botsing

• Kurt Bastmeijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 09:41 #1091161 door Kurt Bastmeijer (GAST)
schade na botsing is gemaakt door Kurt Bastmeijer (GAST)
Beste clubleden,
Ben een a-technische 740-liefhebber. Nadat 8 jaar geleden dochterlief mijn blauwe sedan GLE-Overdrive over de hele lengte langs een shovel had gehaald (einde Volvo), was het gisteren de beurt aan schoondochterlief. Bij het achteruitrijden in een eenrichtsverkeerstraat heeft ze met mijn witte 740 sedan GL twee auto's geramd. Het moet een flinke klap geweest zijn.
De achterbumper is linksachter verwrongen en zit half onder het chassis. Achterlichtunit is kapot en het koetswerk is links naast de kofferdeksel tot aan het tankklepje fors beschadigd.
Mijn vragen zijn:
past een achterbumper van een estate (heeft een kameraad nog liggen) op een sedan?
hoe komt het dat de auto bij het rijden opeens schudt? Heeft het wiel een opdonder gehad? Zo voor het oog staat het recht en ook aan de onderkant lijkt er niets aan de ophanging beschadigd?
na de klap loopt de motor onregelmatig. Toeval of...?
Voor ik de auto naar de garage breng is het wel plezierig op voorhand wat info van technische clubleden te ontvangen. Mij kunnen ze namelijk van alles wijsmaken.
Met groet,
Kurt Bastmeijer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-01-2012 12:56 #1345944 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ja
achter bumper van een 740 sedan en estate zijn gelijk

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2012 13:08 #1345946 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Mogelijk
Door de klap heeft de hele aandrijflijn natuurlijk ook een opdonder gehad, van "Snelheid" ineens naar "nul".
Dat hebben de achteras, aandrijfas, versnellingsbak en het blok zelf natuurlijk ook niet leuk gevonden.
Mogelijk dat bij de klap veel energie door het tussenaslager is gegaan en dat daardoor nu het tussenaslager gescheurd is of los zit o.i.d
Het tussenaslager is vaak verantwoordelijk voor trillingen.
Mogelijk dat de achteras ook wat scheef onder de wagen is gaan staan.
De brandstoftank zit natuurlijk ook achterin, mogelijk dat leidingen wat bekneld zijn en/of brandstof pompen en/of electrische bekabeling daar ook een flinke opdonder hebben gehad.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam