Lage brom bij 80-100 km per uur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2012 18:07 #1091054 door V700 register
Lage brom bij 80-100 km per uur. is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik zit nog maar sinds kort op dit forum. Sinds een week of 4 heb ik een 940 uit 1997. Heerlijke auto!
Ik heb wel 1 probleem met mijn 940: Van 80 tot 100 km per uur heb ik last van een lage indringende brom. Het komt niet van de motor (ook met motor uit hoor ik hetzelfde geluid). Het geluid is ook toerenonafhankelijk, in elke versnelling hoor ik hetzelfde. De banden zijn in prima staat en het klinkt niet als een kapotte wiellager. Bochtenwerk geeft ook geen ander geluid.
Met mijn (niet zo technisch onderlegde) boerenlogica denk ik dat de oorzaak ergens in de aandrijflijn moet zitten. Om die reden heb ik vorige week de tussenaslager vervangen. Het rubber daarvan was helemaal vergaan, Helaas hoor ik nu nog (precies) hetzelfde geluid.
Nu heb ik 2 weken geleden voor onderdelen nog een 940 gekocht. Deze heeft dit probleem niet. De aandrijfas is hetzelfde. Ik denk eraan om ze deze week even te wisselen om na te gaan of het probleem daar wel zit. Is dat een goed idee?
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kant zijn.
Alvast bedankt en groeten,

Jaap Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2012 19:20 #1344945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rij nog even door
Hoi Jaap Willem,

Het klinkt niet als levensbedreigend, als het erger wordt is het beter te localiseren. Ik heb ook mij halve auto verbouwd voor, naar later bleek, een kapot wiellager.

Groet

Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2012 20:26 #1344955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdenk
Ik verdenk ook je wiel lagers, zeker aan de hand van je verhaal.
Maar even voor alle duidelijkheid, je hebt het tussen-as lager wel goed gemonteerd?

Tom.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2012 22:57 #1344984 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Trilling
De as zit ook wel weer correct in elkaar?

Als je hem loshaalt zonder te markeren en daarna weer de as leuk in elkaar steekt gaat het ook niet goed, het geheel is namelijk gebalanceerd en mag maar op 1 manier in elkaar, doe je het anders, gaat de boel trillen en veroorzaakt een mogelijke vervelende brom, de rest van de lagers (versn.bak, tussenas en die van het diff) zullen dit ook niet leuk vinden!

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2012 10:37 #1348715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat voor rubber heb je
Wat voor rubber heb je gemonteerd? Welk merk?. Latere aandrijfassen zijn maar op een manier te monteren. Als dat zo lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de balans het probleem is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 08:47 #1357331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Jaap Willem, Ik
Hallo Jaap Willem,

Ik lees in het forum dat je (net als ik) last hebt van een resonantie in je koets, (donkere brom tussen 80 en 110 kmh)
Heb jij dit al opgelost? Bij mij hetzelfde probleem. Ik heb nu alles wat mogelijk is al vervangen, motorrubbers, versnellingsbakrubber, tussenlager, Hardyschijf, nieuwe kruislagers en het geheel laten balanceren bij Terberg in IJsselstein. Helaas zonder resultaat. Ook heb ik het tussenaslager 16 mm om hoog geplaatst en stapsgewijs laten zakken tot 10 mm lager dan origineel, maar helaas ook zonder resultaat.
Ben wel benieuwd hoe je dit hebt opgelost. Een laatste mogelijkheid ga ik nog proberen om de bevestigingsplaat van het steunlager in rubber op te hangen. Kijken hoe het dan klinkt.

Groet,
HJ

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 09:19 #1357335 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brom
Ik heb hetzelfde bij ongeveer 80 km'u , gekomen na vervanging van het tussenlager. Het is minder geworden door 6mm ringen onder de bevestigingplaat van het tussenlager te doen. De stand van de as veranderd daardoor.
In een servicebulletin van Volvo over  de aandrijfas staat dat je de as nooit moet losmaken bij de hardyschijf, want dat dat een brom kan veroorzaken.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2012 18:12 #1357367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klinkt
Het klinkt gek maar ik had het bij den Diesel ook toen ik de M90 er onder hing en dus ook een andere aandrijf-as,Maar ook die brom bij de 85 tot 100, toen heb ik het lager er weer afgehaald en er andersom op gezet en toen was het een heel stuk minder.
Ik ga hem nu weer vervangen omdat ik mis geslagen heb en daardoor de kunstofring heb beschadigd.
Tom.

Moderators: Jerry Stam