carterontluchting 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 18:31 #1090989 door V700 register
carterontluchting 960 is gemaakt door V700 register
Mijn dochter klaagde dat haar 960 estate met 3 ltr motor olie lekte. Ik heb gekeken waar dat vandaan komt en het blijkt uit de peilstokbuis te komen, bovendien als je de peilstok eruit trekt dan zit er maionaise aan. Wanneer je ook de olievuldop eraf draait dan blaast de motor behoorlijk. Nu heb ik begrepen dat de carterontluchting onder het inlaatspruitstuk zit. Ik wil dit als eerste toch eens nazien en kijken of de boel niet verstopt zit, maar hoe pak ik dat aan? Als dit niet het geval is vrees ik voor de koppakking of een gescheurde cylinderkop. Het gekke is dat het koelwaterpeil normaal is en ook blijft. Als je de carterontluchting wilt nazien moet er dan het inlaatspruitstuk af of is er een andere manier?
Dank voor de reactie(s)
Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2012 19:05 #1344386 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Versleten zuigerveren
Misschien versleten zuigerveren?

Gdoeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 21:47 #1344411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met geduld is het te doen
Het is mij gelukt eea te vervangen zonder het demonteren van het inlaatspruitstuk. Makkelijk is anders, zeker zonder brug. Heb voor betere toegang dynamo en pomp stuurbekrachtiging gedemonteerd. Zie ook:

www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineSea...meTrapinB6300Engines
Eerste check: de zgn flame trap

Gr.

Derk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 22:04 #1344416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic flametrap
OK Derk, gaan we morgen eens bekijken, bedankt voor je reactie.
Henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 23:52 #1344442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vocht+vorst
Is de klacht al langer of iets van de afgelopen 2 dagen.  In je carterontluchting zit voornamelijk water, zeker als je veel korte ritjes maakt met de auto. Door de vorst van afgelopen dagen KAN het zijn dat dit water bevriest en je carteronluchting dicht gaat zitten waardoor de motor zijn overdruk door de peilstuk naar buiten wil duwen.
Reinigen en  een keer nieuwe olie heeft bij mij goed geholpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2012 21:20 #1345118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carterventilatie
Gisteren tijd gehad om eea. te bekijken. Ik heb toch maar de stoute schoenen aan getrokken en het inlaatspruitstuk verwijderd om bij de olietrap te geraken. Na die te hebben losgenomen bleek dat er weinig olie in zat en gewoon open, wel zaten de slangen behoorlijk verstopt, ik heb die met een sterke ontvetter en met luchtdruk toch goed open gekregen, ook heb ik een nieuwe vlamdover gemonteerd, en daarna de boel weer opgebouwd. Het klinkt alsof het een kwartiertje werk is maar voor een onervaren sleutelaar als ik was het toch wel ruim een halve dag werk. Toen de boel weer in elkaar stond de motor gestart en wat was het resultaat? Geen opbouw van te hoge druk in het carter, zodat de olie prima in het carter blijft, wel zie ik nog, wanneer de motor goed warm is en ik bij draaiende motor de oliepeilstok uittrek een klein beetje rook uit de peilstokbuis komen, dit mag hoop ik geen naam hebben en ik hoop dat we voorlopig geen problemen en te hoog olieverbruik meer hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2012 23:46 #1345140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic das
Normaal hoor, zeker als de olie lekker warm is, normaal ziet men dit niet en schrikt iedereen, maar elke motor die een carterpan heeft waar olie in zit rookt/dampt olie zodra het een weg naar buiten kan vinden.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2012 08:49 #1345294 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
die vlamdover er maar helemaal tussenuit halen, is een officiele Volvo modificatie. Dit zowel bij de 4,5 en 6 cilinder motoren.

Moderators: Jerry Stam