Koppeling komt onmiddelijk op, help!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2012 21:12 #1090788 door V700 register
Koppeling komt onmiddelijk op, help! is gemaakt door V700 register
Beste volvo liefhebbers,

Ik ben nieuw hier op het forum. Een schat aan informatie tref ik hier! Nu is het tijd om zelf een vraag te stellen, wellicht dat een van u kunt helpen.
De koppeling van de m90 bak komt ook veel te vroeg op. In z'n 1 en acheruit schakelen gaat erg moeizaam. Reeds een volledig nieuwe koppeling en 2 massa vliegwiel laten monteren, hoofd cilinder is ook al vervangen. Ik begrijp dat de koppeling niet is af te stellen. Heeft iemand een idee wat een oplossing kan zijn. Ontluchten ook regelmatig gedaan.. Ik lees e.a over een kunststof prop? Is dit een origineel onderdeel, en heeft iemand een tekening waarop dit onderdeel afgebeeld staat?
Alle hulp is meer dan welkom, ik wordt erg moe van dat stroeve schakelen. De koppeling komt echt meteen op bij het loslaten van het pedaal.

Hartelijk dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2012 13:49 #1342749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchten
Gezien je omschrijving lijkt het op een niet goed ontlucht systeem.
Kan je uitleggen hoe de garage het systeem ontlucht heeft ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2012 14:40 #1342752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchten
Beste Johan,

Dank voor de reactie!
Ik heb zelf het systeem ontlucht op de brug. Dit uitgevoerd met behulp van een oil extractor. Volgens de garage de beste methode?
Ik moet bekennen dat er nog een behoorlijke vrije slag in het pedaal zit alvorens deze aangrijpt / zwaar aanvoelt.
Ontluchten is bij de hulp cilinder gedaan.

Groet,

Daan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2012 17:34 #1342763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic (ont)lucht

Volvoplas schreef : Ik heb zelf het systeem ontlucht op de brug. Dit uitgevoerd met behulp van een oil extractor.

Niet per ongeluk het reservoir leeggetrokken? Mocht dat n.l. wel het geval zijn en je hebt 't weer gevuld en zonder daarna de leiding opnieuw te ontluchten heb je dus lucht in de leiding zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2012 20:46 #1342813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontluchten
Ben afgelopen maand ook bezig geweest met ontluchten van de koppeling en bij mij duurde het lang voordat ik de lucht eruit had.
Je kan een aantal manieren proberen :
1- op de ouderwetse manier : met de voet, pedaal op druk trappen, vasthouden en iemand anders de ontluchtingsnippel los laten draaien totdat je pedaal op de bodem ligt en dan de nippel weer vast. Deze cyclus herhalen totdat de druk beter wordt. Zorg voor voldoende olie in je reservoir.
2- De door jou gebruikte extracter, je zuigt middels vacuum olie van het reservoir naar de werkcilinder. Zorg voor voldoende olie in je reservoir.
3- een truc die ik leerde als je geen speciale gereedschappen hebt. Je zet een slangetje op de ontluchtingsnippel van je l.v. remklauw !! en zorgt middels pedaaldruk en ontluchtingsnippel open dat de lucht uit deze slang gaat, als dat het geval is zet je het andere uiteinde op de ontluchtingsnippel van de koppelingswerkcilinder.(zorg dat je de slang op beide nippels even vast zet met een trekbandje omdat hij door de druk los kan springen) Daarna beide nippels open en rustig tenminste 20 keer het rempedaal intrappen. daarna beide nippels dicht en je koppeling proberen, zonodig herhalen. olieniveau zal niet zakken omdat het een gesloten systeem is.
4- als laatste de door mij gebruikte manier : ik heb het ontluchtings/verversingsapparaat bij een klant van me gebruikt (een VW dealer) Hiermee zet je 1.5 bar druk op je remvloeistofreservoir en daarna open je de nippel op de werkcilinder en wacht totdat er ong. een halve lieter remvloeistof is door gelopen, nippel weer dicht en klaar is kees.
De laatste is de makkelijkste en in mijn geval de effectiefste gebleken.
Wellicht heb je er iets aan, succes.

Moderators: Jerry Stam