koppeling valt weg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2011 19:35 #1090539
door V700 register
koppeling valt weg is gemaakt door V700 register
Hallo ik heb een vraag bij mijn volvo 960 estate 1995 valt soms ineens het koppelingspedaal naar beneden en ontkoppeld dan ook niet meer. Komt gelukkig niet zo vaak voor 2 of 3 keer per jaar maar fijn is het niet vooral niet als je voor een stoplicht staat te wachten. Ik laat dan de motor lopen en zet de auto in zijn vrij en til een paar keer het pedaal naar boven en dan doet ie het tot nu toe steeds weer. Wat zou dat kunnen zijn ? Ik dacht eerst dat er een kabel kapot was maar volgens mij werkt het allemaal hydraulisch of zo. Wie weet hier wat meer over of heeft het zelf ook meegemaakt ?
Groeten Boy
Groeten Boy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2011 19:40 #1340955
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb het één keer gehad. Later spoorloos verdwenen. Waarschijnlijk is de olie in het hydraulische systeem verouderd en heeft dit vocht aangetrokken. Bij intrappen verdampt dat, en die damp is samendrukbaar waardoor de cilinder de koppeling niet uitkoppelt. Remedie is om die olie af te tappen bij de mastercilinder (die bij het pedaal). Het beste zou zijn om de olie voor de koppeling en de remolie ook meteen te verversen. Het systeem voor koppeling en remmen delen hetzelfde expansievaatje en dezelfde olie. Onderin het vaatje zit een tussenschot (bij de 940 in ieder geval) om te voorkomen dat alle olie uit het systeem loopt als één van de delen lek is (zodat je nog wel kunt remmen bij een lekkage op de koppeling, of omgekeerd). Als de olie van de koppeling al (te) oud is, zal de remolie dat ook wel zijn. Officieel hoort die om de 2 jaar vervangen/ververst te worden.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-12-2011 19:41 #1340957
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lijkt een beetje
Lijkt net een beetje alsof het pedaal los is gekomen van de hefboom, hier zit normaal een bout met een zo'n clipje doorheen dat het bijmekaar houdt.
Kan me voorstellen als dat er tussenuit ligt dat je koppelingspedaal wegvalt..
Groeten,Gerben
Kan me voorstellen als dat er tussenuit ligt dat je koppelingspedaal wegvalt..
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2011 19:45 #1340959
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Dan zou je toch niet verwachten dat het op miraculeuze wijze later opeens verdwenen is (zoals ik ook op maak uit de TS) ?Katrinus van Bosscha gaf hetgeen ik eerder schreef ook aan als mogelijke oorzaak.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-12-2011 21:08 #1340972
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kan.
Omdat ie het pedaal weer met de voet omhoog trekt, zou het kunnen zijn dat het pedaal er precies weer tegenin/tussenin valt en het voorlopig weer goed is, totdat ie de volgende keer weer perongeluk losschiet.
Groeten,Gerben
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2011 21:15 #1340973
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook gehad met mijn
Heb ik ook gehad met mijn 940. De dealer heeft hem toen volgens eigen zeggen ontlucht. Wat ze precies gedaan hebben weet ik niet, maar ik weet wel dat er geen onderdelen vervangen zijn oid, dat het tientjes werk was en dat het daarna nooit meer gebeurd is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2011 21:42 #1340980
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remvloeistof
Als je niet weet wanneer de remvloeistof de laatste keer vervangen is zou ik dat zeker (laten) doen in elk geval, en dan dus ook de koppeling. Beneden bij de slave-cilinder zit een aftapnippeltje.
Kan best zijn dat de remvloeistof wel ververst is, maar dat ze de koppeling overgeslagen hebben. Ik heb een keer op een sleuteldag bij een Volvodealer remvloeistof ververst en toen heeft de monteur me er ook niet op gewezen. Ik kwam er zelf pas later achter en heb toen alsnog alleen de koppeling gedaan met zo'n Eezibleed setje.henk 940LPT schreef : Als de olie van de koppeling al (te) oud is, zal de remolie dat ook wel zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2011 23:09 #1341126
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Dank iedereen voor de reacties heeft denk ik met het vervangen van de remolie te maken want dat is al heel lang niet gebeurt en van de koppeling denk ik nog langer niet. Ga dat van de week eerst doen en kijk dan het pedaal ook meteen even na. Groeten boy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2011 00:14 #1341135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppeling af en toe even weg
Ik heb dat ook gehad, lijkt net of het pedaal even blijft hangen en na nog een keer intrappen doet hij het normaal.
Op een gegeven moment ging ook het remolie lampje branden, niet goed. Wat bleek er kwam olie uit de onderste cylinder (die de koppeling bedient). Ik heb deze vervangen en het ging een half jaar goed.
Weer hetzelfde probleem. Bij nader onderzoek bleek de lekkage te komen doordat de zuiger er te ver uitkwam, Hij kantelde en dat veroorzaakte ook het hangen van het koppelings pedaal. Wat ik ook zag was dat het plastieke dopje op het stangetje versleten was, de koppelingshefboom ging een stuk op. Nadat ik hier een nieuwe in heb gezet was het over. Maar het werkleijke probleem was een versleten koppling, als de voering dunner wordt, dan gaat de zuiger telkens verder uit de cylinder.
Maar dat was bij mij het euvel
Op een gegeven moment ging ook het remolie lampje branden, niet goed. Wat bleek er kwam olie uit de onderste cylinder (die de koppeling bedient). Ik heb deze vervangen en het ging een half jaar goed.
Weer hetzelfde probleem. Bij nader onderzoek bleek de lekkage te komen doordat de zuiger er te ver uitkwam, Hij kantelde en dat veroorzaakte ook het hangen van het koppelings pedaal. Wat ik ook zag was dat het plastieke dopje op het stangetje versleten was, de koppelingshefboom ging een stuk op. Nadat ik hier een nieuwe in heb gezet was het over. Maar het werkleijke probleem was een versleten koppling, als de voering dunner wordt, dan gaat de zuiger telkens verder uit de cylinder.
Maar dat was bij mij het euvel
Moderators: Jerry Stam