vermoeide turbo

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2011 21:23 #1090207 door Hank Houtman
vermoeide turbo is gemaakt door Hank Houtman
Goedenavond allen,

Ik overweeg om een 945 te kopen met turbo en ic.( (945 ic 2,3 1997)

Nu lees ik bij de aankooptips:
Gebruikte 940's:[*]Eigenlijk alleen letten op vermoeide turboladers op de Light Preassure Turbomotoren en de High Pressure Turbo's.. Verder eigenlijk vooralsnog geen echt grote problemen bekend.[/list]Maar hoe stel je vast dat een turbo vermoeid is. Kun je dat horen, zien, voelen????

Ben benieuwd.

Groet,

Hank
Nu nog een 745 van 88 met 525000 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2011 21:29 #1338697 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic speling op de as vd turbo
speling op de as vd turbo kan je voelen, lekke turbo kan je (indien ernstig) bij de uitlaat wel voelen (olie)

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2011 21:37 #1338699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoort
De turbine hoort toch een beetje axiale speling te hebben bij stilstaande motor omdat het een glijlager is ? Radiale speling hoort niet. Ik zou zeggen dat je vanaf 2000-2300 een extra versnelling moet merken. Dat het versnellen echt wat sneller gaat dan daarvoor terwijl je het gaspedaal niet tegelijkertijd dieper intrapt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2011 21:57 #1338704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnelling
Wat Henk zegt klopt denk ik in grote lijnen. Wat het lastig maakt, is dat het redelijk subjectief is, zeker als je nooit eerder met een turbo hebt gereden. Men spreekt vaak over de 'duw in de rug', die de turbo je laat voelen. Nou is die duw bij een LPT een tamelijk groot woord. Bij een HPT is de duw wat meer op zijn plaats. Omdat het relatief kleine turbo's zijn moeten ze inderdaad zo rond de 2000 toeren al echt merkbaar mee gaan doen, let wel: bij vol (of in elk geval flink) gas geven. Je moet dan vlot en zonder inhouden/stoten flink gaan versnellen. Dit alles moet nagenoeg zonder mechanische of andere bijgeluiden plaatsvinden. Een hele lichte fluit is denk ik onschuldig, maar elk ander schurend, schavend, of anderszins mechanisch geluid is per definitie verdacht. Dat geldt dan weer niet op het moment van overschakelen. Een luchtfilterhuis met extra opening(en) naar de zijkanten kan er voor zorgen dat je de turbo op dat moment druk hoort afblazen. De effectiviteit van de turbo wordt bij zeer hoge toeren (zeg >5000) wel merkbaar minder , dat heeft niets met 'turbovermoeidheid' te maken.
De buis naar de intercooler zit met een verloopstuk van siloconen op de turbo gemonteerd. Die kan je vrij eenvoudig even losnemen om te bekijken of er niet al teveel olie in de buis aanwezig is.

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2011 22:07 #1338707 door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic turbodruk
Dag Wouter en Henk,
Dank voor jullie reactie.
De een schrijft 0,6 bar de ander 0,35 bar. Wat betekent dat. Is dat dus de lpt (waarschijnlijk low pressure turbo) of hpt (high pressure t). Of kun je dat instellen.
Ik heb een tijd met een opel astra turbodiesel gereden, dus ik weet hoe het ongeveer voelt. Echter nog nooit in een volvo. Als hij het niet doet is er dan een probleem of is het enige dat er minder pk's zijn?
groet,

Hank

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2011 07:07 #1338729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt, de LPT heeft een druk van 0.35 bar en 135pk, de HPT (de 940 "turbo") heeft 0.65 bar druk en 165 pk. Je kunt de druk zelf verhogen via een MBC (manual boost controller) in de slang tussen spruitstuk en turbo. Is niet standaard, maar wel veilig tot 0.6-0.7 bar. Een slechte turbo geeft inderdaad minder vermogen en wellicht olielekkage aan de uitlaatzijde. Daarmee kan er olie in de katalysator komen. Als dat in de kat begint te branden wordt die heet en smelt dicht. Je mag dan ook op zoek naar een nieuwe kat. Een kapotte turbo is dus wel iets wat je zou moeten repareren/vervangen.

Moderators: Jerry Stam