Koppeling 740 GL inbouwen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2011 23:07 #1090097 door V700 register
Koppeling 740 GL inbouwen is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Van mijn 740 GL uit 1991 (230F/M47) was mijn hulpkoppeling cilinder gaan lekken, dus geen druk meer. Vervangen door een nieuw exemplaar. Maar nu blijkt dat de koppeling te ver heen is om nog druk te kunnen geven. Ben zelf niet zo technisch. Auto rijdt dus nu niet meer en staat voor de deur. Wie weet iemand met ruimte en kennis om deze koppeling te vervangen voor een nieuw exemplaar (wordt door mij geleverd). Het liefst in de omgeving Hoofddorp.
Alvast bedankt voor jullie reakties. Groet, Toon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2011 12:42 #1337884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, geen druk meer op je pedaal,
maar slipt de koppeling dan? Als de hulpkoppeling lekt, kun je geen druk opbouwen als je wilt ontkoppelen, dat wil niet zeggen dat de koppeling versleten is.
Wat veel gebeurd bij deze koppelingen, is dat de pen die in je (nieuwe) drukcilinder zit, door de gaffel heen slijt. Dan is de slag niet voldoende meer om te kunnen ontkoppelen. Dit kun je eenvoudig met een speciaal daarvoor gemaakte nylon prop oplossen die je op het uiteinde van de pen kunt schuiven. Made in Vaassen.
Ik heb ook al opgelaste plaatjes staal of een M10 bout en moer met een in de zeskantkop gedraaid holletje die in het ontstane gat in de gaffel geschroefd zat gezien.  De nylon prop vind ik zelf een chique oplossing. Je kunt natuurlijk ook een nieuwe gaffel bestellen (zijn volgens mij zo'n 80 euro:-( Die kun je met een trucje onder de auto verwisselen en daar hoeft de bak niet voor gedemonteerd te worden. Scheelt toch een halve dag werk...

Het moet dan wel <a href="/files/Koppelingsgaffelklein.JPG">deze</a> gaffel zijn, met dat andere type kan dat niet. Je ziet aan de rechterkant het gat wat er niet in hoort en aan de linker kant een gat die ook hetzelfde resultaat heeft, niet meer kunnen koppelen.
Dus best de moeite waard om even te kijken of je geen gaffelprobleempje hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam