Mijn Volvo 940 Estate is in de sloot gegleden... is hij nog te redden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2011 17:19 #1089997 door V700 register
Beste mensen,
Mijn Volvo 940 Estate uit 1998 (automaat, donker groen, leren bekleding, 325.000 km, 2e eigenaar) is helaas te water geraakt. In had hem niet in de versnelling staan... Ik ben geen techneut en ik gebruik hem als familiewagen, dus het is tijd om afscheid te nemen. Om hem/haar toch een waardig levenseinde te bereiden, hoop ik de wagen intact aan een liefhebber te kunnen verkopen. Maar als dat niet lukt, moet het maar in stukjes. Hij heeft Auriga-velgen (5x) en redelijk nieuwe Goodyear banden (uit mijn hoofd 5.000 km oud) en remmen.
Mijn garagist krijgt de motor niet aan de praat: de boordcomputer heeft de geest gegeven. Maar misschien is er meer aan de hand. De wagen heeft tot zijn taille (ter hoogte van de deurgrepen ongeveer) een uur lang (precies recht) in het water gelegen. Toen het gebeurde was de motor uit.
Ik heb van de vorige (1e) eigenaar alle boekjes en bonnen gekregen en ook mijn eigen onderhoudsfacturen van de laatste 7 jaar bewaard.
De wagen staat voor mijn deur in de gemeente Kampen, bij Zwolle.
Met vriendelijke groet, Auke Faber
FYI: Ik had me jaren geleden al eens bij het Volvo-register aangemeld toen ik nog een 240 GL uit 1979 had (met hoge gril). Ik ben ooit begonnen met een 340. Ik overweeg nu een S80.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2011 18:56 #1337145 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Pomp
Ik zou niet opgeven!
Motor moet je wel weer draaiende kunnen krijgen hoor! helemaal omdat de motor zelf niet eens volledig onder water heeft gelegen!
Draai de bougies eruit, vervang die, haal de verdeelkap eraf, maak die schoon.
Regel een verangende LMM (luchtmassameter)Haal de EZK en ECU eruit, schrijf hun nummers op en zoek naar vervangende EZK en ECU(EZK = onstekingscomputer en ECU is brandstofinspuit computer)
Binnen deze vereniging moet dat zeker wel te regelen zijn!
Draait de brandstofpomp wel? zit er geen water in de tank? is het witte brandsstofrelais niet defect gegaan?
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2011 22:06 #1337181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat wil je er anders voor
wat wil je er anders voor hebben in deze staat?
Het kan nl. een mooi projectje zijn voor bij mij op school (zwolle)
groet ruben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 06:21 #1337198 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opknappen
zal helaas weinig zin hebben :( Ik heb jaren geleden eens een Mercedes gekocht die net zo in het water had gelegen en dat voor max een drie kwartier.
De motor had ik zo weer aan het lopen, maar de electrische storingen die ik allemaal daarna heb gehad werd je niet vrolijk van.  Hetzelfde ook gehad met een Audi 200 die alleen met de neus in het water had gelegen.....
Ik koop ze in ieder geval niet meer met waterschade en blijf er fris van.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2011 13:54 #1337335 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips en
Bedankt voor de tips en bemoediging, Gerben! Om de schade echter niet groter te maken, laat ik die klus maar beter over aan iemand met 2 rechter handen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2011 15:32 #1337341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou als ik jou was de
Ik zou als ik jou was de auto ergens in een droge garage laten uitdampen. Een week of 3.
Als alle electronica droog is (die drie weken heeft het wel nodig) weer eens proberen. Zeker in een maand als deze.
Eigenlijk moet je niet proberen de auto aan de praat te krijgen voordat alles weer droog is.
Electronica kan vaak prima tegen (zoet) water zolang er maar geen stroom loopt.
Heb wel eens een PC of TV toestel bij de straat vandaan gehaald terwijl het stroomde van de regen. Liet het ding enkele dagen bij de kachel staan en deed het daarna prima.
Dus alle connectors los van de ECU en laten drogen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2011 19:16 #1337364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic of een spuiterij vragen wat een nachtje 40 graden kost
Ik ken iemand die de auto na zo'n mislukte zwemles een nacht in een spuitcabine heeft gesteld welke op stoken was gezet.
De volgende dag was het bijna allemaal weer droog.
Wel zoveel mogelijk dikke natte lagen van elkaar scheiden zoals vloer- en dempingsmatten.
Elektronica inspuiten met vochtverdrijvend middel zoals WD40 o.i.d.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2011 21:01 #1337379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het wel aandurven!Een
Ik zou het wel aandurven!Een auto die een uur of een dag, of 10 minuten (kletsnat in ieder geval) is zeker nog wel te redden. Wel ervoor zorgen dat alles zeer goed droog wordt. nachtje droogcabine is een goede optie.
Ik heb eens als tip van een onderhoudsmonteutr gekregen om de afzuigkap gewoon op straat met de hogedruk reiniger  en ontvetter schoon te maken. Paar dagen goed laten drogen en hij doet het weer als nieuw.
Eventueel kan je alle stekkerverbindingen loshalen, laten drogen, vochtverdrijver erin.
succes met je beslissing
en anders, zie mijn eerdere post, wat wil je ervoor hebben, mooi project voor de leerlingen op school nl.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2011 00:46 #1337533 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Krassen
Hallo Ruben

ruspek schreef : ... de afzuigkap gewoon op straat met de hogedruk reiniger ....

Maar dan moet je wel zorgen, dat die afzuigkap niet gaat schuiven vanwege die hoge druk, want dan zitten er krassen op.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam