Tip aanpassen garagekrik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2011 12:16 #1089925 door V700 register
Tip aanpassen garagekrik is gemaakt door V700 register
Ik heb een goede garagekrik van een Duitse prijsvechter ;-) Alleen de schotel van de krik, het ronde plaatje metaal wat het contact maakt met de onderkant van de auto, die schotel is eigenlijk te klein. Als je hem onder een krikpunt zet dan raakt ie net niet beide zijden van dat krikpunt. Heb ik opgelost door een blok hardhout te nemen (stuk van een meranti kozijn) en daar met de gatenzaag een gat van ongeveer 1,5 cm diep in het midden te zagen. Dat gat uitgestoken met een beiteltje (schroevendraaier wil ook wel) en nu valt het blok over die krikschotel heen. Kan dus niet van die krik afglijden en je hebt een breder oppervlak dus je hoeft niet zo te pielen om die krik er exact goed onder te hebben. Bijkomend voordeel is dat de krik nu een hoger bereik heeft. Want in de laagste stand past het blok hout net onder de steun van de auto. Dus na een paar slagen gaat de auto al omhoog en komt uiteindelijk ook hoger als dat nodig is. Neem dus niet een te dik blokje hout  want dan past je krik er niet meer onder... :-) Ik heb er niet zo snel een foto van, maar als daar behoefte aan is dan wil ik die nog wel maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2011 16:49 #1336668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goeie tip
Ik heb ook zo'n prijsvechter-krik en ik had inderdaad deze tekort(of tesmal)koming ook ontdekt.
Een stukje hout heb ik ook nog wel ergens in de schuur, dus bedankt voor de tip!

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2011 17:21 #1336673 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Beter is...
Een blokje maken uit een aantal lagen multiplex 18 mm.
Dit kan nl niet splijten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2011 18:01 #1336681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Hoi André, ja dat klopt hardhout zou kunnen splijten. Maar als het blokje wat groter is (zeg maar 15x15x10 cm) dan zal dat niet snel gebeuren. Maar multiplex is ook mooi. Nog mooier, bedenk ik nu, is een stuk uit een multiplex werkblad bv keukenblad. Dat is standaard al iets van 5 cm dik. Gaat nooit meer af. Kun je bij elke keukenboer zo meekrijgen, want ze zagen doorgaans de spoelbak uitsparing in  het werkblad en dat stuk kun je verder niets meer mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2011 19:27 #1336690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook bedankt voor deze tip :)

struis schreef : Een blokje maken uit een aantal lagen multiplex 18 mm.

Heb ik ook nog wel liggen in de schuur  . Nog makkelijker ook: 1 x 18 mm (of 2 x 12 mm) zonder gat en dan 1 x 12 mm met gat in de juiste maat op elkaar lijmen. Scheelt weer hakken.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2011 21:03 #1336705 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Groepby
Heeft er niemand een boom in de tuin staan met de juiste stam-diameter?
Afhankelijk van het aantal deelnemers zagen we er een stuk tussenuit, lijmen we met bruislijm weer op mekaar.
NB geen kap vergunning nodig!!

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2011 07:55 #1336752 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Toch maar een fototje
Kan me niet echt een voorstelling maken van zo'n blokje erop. Met mijn Omega heb ik dat probleem volgens mij niet want de schotel is bekleed met dik rubber en 11cm in doorsnee en ik zet altijd de Omega assteunen erbij als ik eronder moet zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 13:54 #1336927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omega
Ries, met zo'n mooie krik heb je ook geen blokje nodig. De hier beschreven oplossing is voor de armoedzaaiers onder ons (including me  )

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 16:50 #1336932 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Ik zeg: Omega
Als je een keer met een Omega krik gewerkt hebt, is een "prijsvechters" krikje niet meer dan verstelbaar assteuntje. En ik kan het weten want ik heb ze allebei.
Zoals Ries al zegt, een Omega krik heeft een schotel die zeer ruim onder de kriksteun past. Daarnaast gaat de krik ook heel veel hoger dan het bekende "rode" krikje.

Voor de wat seriezere klussers onder ons: het is een zeer goede investering en alleen het plezier is de prijs al waard. De Omegakrik staat ook heel veel stabieler op z'n wieltjes en dat is alleen maar goed voor de veiligheid: dat maakt z'n prijs zeer redelijk.
(Wat voor de Omegakrik geldt, is ook valide voor de overige serieuze garagekrikken alleen zijn die meestal (heel) veel duurder)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2011 22:09 #1336951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik geloof je helemaal
Hein ik geloof je helemaal. En ook helemaal eens dat goed gereedschap veel lekkerder werkt. Alleen zolang ik nog niet het alfa en omega aan gereedschappen heb, put ik ook arbeidsvreugde uit dit soort simpele oplossingen... ;-)

Moderators: Jerry Stam