Bokken; test of er brokken kathaysator nog in de uitlaat zitten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2011 23:15 #1089468 door V700 register
1996 volvo 940 2L Turbo op G3
hallo Volvisten,
Bokkie is terug, eigenlijk nooit weggeweest. Ik zal jullie niet vervelen met wat er allemaal al is gepoogd om het stoten/bokken weg te nemen.
Edoch; wat nog zou kunnen is dat de kathalysator stukken de eindpijp heeft ingeblazen die af en toe dwars liggen. Een gehinderde uitstroom van uitlaatgas zou een dergelijk stoterig/bokkerig gedrag kunnen opleveren. We hebben nl bij het vervangen van de kathalysator hele brokstukken uit de eindpijp geschud....
Het bokken stoten gebeurt op volstrekt willekeurige momenten. De motor loopt als een zonnetje stationair, bij gas geven - de ene keer vaker dan de andere keer - gaat ie zich slecht gedragen.
Enfin; VRAAG: hoe kan ik er zeker van zijn dat er geen brokstukken meer in de pijp zitten?? Moet ik dan wellicht een andere pijp kopen (huren of lenen) en die monteren en kijken of dat wat oplevert of zijn er slimmere oplossingen.
Indien het Pijp kopen / lenen wordt; heeft iemand die 2 laatste stukken liggen?
alvast bedankt voor jullie wijsheden
grt v Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 00:30 #1333415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Heb bij een 7 serie turbo n keer de massa punten van alle computers vernieuwd en toen was het bokken op wille keurige momenten over, het kan ook een massa kabeltje zijn van een rem lichtje of knipper licht, of je stads licht daar willen ze ook lekker van gaan bokken en stoten.

Tom.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
15-10-2011 11:52 #1333432 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic Lucht massa meter

pparqui schreef :  Moet ik dan wellicht een andere pijp kopen (huren of lenen) en die monteren en kijken of dat wat oplevert of zijn er slimmere oplossingen.
Indien het Pijp kopen / lenen wordt; heeft iemand die 2 laatste stukken liggen?

Ligt ook een beetje hoe oud en de staat van de pijp is.
Tiemen of Wytze kunnen de ongetwijfeld een pijp leveren. 
maar weet je zeker dat het niet ergens anders aanligt.
(de oorzaak van het vernietigen van je oude Kat)
kan natuurlijk ook een slechte LMM zijn
ik heb met de Z3 (gelukkig onder garantie) ook een defecte kat gehad waardoor ik vol gas niet harder dan 80-85 kon rijden.
deze is toen vervangen en kreeg de auto terug met nieuwe kat en iutlaat (is org BMW een geheel)
na een rondje rijden liep de auto nog niet lekker maar nieuwe pijp veranderd altijd wel het gedrag iets.
2 weken later liep die op 3 en niet veel later op 2 cilinders (leek net een koude tractor)
opgehaald door de garage en bleek in het bobineblok 2 van de 4 bobines kapot te zijn gegaan.
dus ik kreeg de Z3 weer mee, eindelijk liep hij weer perfect of een maand later.
een grote witte walm achter de Z3, dat was een koppakking.
dus weer terug en daar kwam de aap uit de bekende mouw.
ieder keer dat ze iets aan de auto gedaan hadden hebben ze koelwater bij gevult
en omdat er steeds een paar onderdeeltjes vervangen zijn is de auto daar iedere 2-3 weken daar geweest.
dus de lekkende koppakkking heeft ervoor gezorgd dat de bobines uiteindelijk opgeblazen zijn.
en de slechte verbranding zorgde voor dat de vettige koelvloeistof de kat verstopte
en het onverbrande benzine mengsel kan verbranden in de kat door de hitte van een kat.
waardoor hij beschadigde. zo zie je maar dat iets een hele andere oorzaak kan hebben.
dus ik zou eerst een verder zoeken waarom je kat kapot gegaan is.
kan heel goed een ontstekings kwestie zijn

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 12:13 #1333433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te
Te rijk lopen, waardoor onverbrande brandstof in de kat komt. Als dat op een gegeven moment wel in de kat verbrandt wordt de kat te heet, smelt en vormt brokken. Als hij bokt loopt hij niet toevallig op 2 brandstoffen tegelijk ?? Komt het bokken alleen op LPG of benzine voor, of op beide brandstoffen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 15:02 #1333445 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brokken?
Als je katalysator werkelijk brokken in de achterliggende pijp heeft geblazen die af en toe dwars liggen moet je dat kunnen horen hoor. Als je de auto opkrikt en van onderaf met je vuist op de kat slaat of op de uitlaatdelen erna moet je het horen rammelen. Vaak hoor je die rammel dan ook bij starten en stationair laten lopen.
Overigens heb ik mijn twijfels of dit bij jou wel echt aan de hand is. Als er werkelijk brokstukken dwars liggen zal ie eerder smoren. Echt stoten of bokken zal -volgens mij- niet zo gauw gebeuren.
Wel inderdaad onderzoeken waarom je kat is gesmolten, kan zijn dat ie te rijk loopt of dat ie slecht ontsteekt.

Moderators: Jerry Stam