lawaai/rammel uit versnellingsbak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2011 12:42 #1089160 door V700 register
lawaai/rammel uit versnellingsbak is gemaakt door V700 register
Vanochtend moest ik ergens even stil staan, toen hoorde ik bij stationair draaien opeens een ratel die ik nooit eerder gehoord heb. Wanneer ik de koppeling intrap is het geluid weg, ook tijdens het rijden lijkt de ratel verdwenen te zijn. Wanneer ik in vrije stand een beetje gas geeft lijkt de ratel ook mee te gaan op toeren van de motor.
Iemand enig idee wat ik om zeep geholpen heb?
P.S. ik rij altijd rustig, nooit gekke hoge toeren (zeker niet boven de 4500RPM!) voordat de olie warm is kom ik geen eens boven de 2500 RPM. Deze week staat een afspraak bij de garage om de bakolie te verversen, geen idee of dit nog zin heeft :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2011 13:14 #1331448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo
te horen ligt je druklager eruit.  Is niet zo ernstig en hoef je niet ala minuut te vervangen.
Als je de koppeling moet wisselen, meteen de drukgroep en het lagertje meepakken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2011 18:41 #1331472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb al vaak meegemaakt bij
heb al vaak meegemaakt bij volvo's dat de tandwielen in de bak gaan rammelen bij warme motor en bij stationair toerental.
Het kan zijn dat de tandwielen die in elkaar grijpen gaan ratelen doordat ieder tandwiel heel snel versneld en weer vertraagd wordt bij iedere rondgang van de motor. Dit komt ook omdat ieder tandwiel een speling heeft t.o.v. de ander.
Kan geen kwaad, je kunt het oliepeil vd bak controleren, misschien is die te laag. Olie heeft ook een dempende werking.
Als het het druklager zou zijn zou juist het geluid moeten optreden bij ingetrapte koppeling lijkt mij.
Daarom valt het geluid ook weg bij ingetrapte koppeling. De tandwielen in de bak staan dan stil.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2011 18:59 #1331473 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Top

Dirk342 schreef : te horen ligt je druklager eruit.  Is niet zo ernstig en hoef je niet ala minuut te vervangen.
Als je de koppeling moet wisselen, meteen de drukgroep en het lagertje meepakken.

Je bedoelde natuurlijk het toplager.

• W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2011 20:24 #1331486 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic rammel
hoi leandres.
Het is ook misschien de koppelingsvork ,deze moet ook goed en spelingvrij in het
huis zitten. Als het een druklager mocht zijn dan ook aandacht besteden aan de
overige delen. Altijd wat molykoot vet op de prise-as waar de koppelingsplaat schuift
Ook op de mof van de druklager. Altijd wat olie op de bouten doen tijdens de montage
dan blijft de schroefdraad in tact.
Gr;W.Slijkerman volvo 740 b230k 1986 305000km altijd nog dezelfde olie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2011 05:58 #1331532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hoor

wp001 schreef :

Dirk342 schreef : te horen ligt je druklager eruit.  Is niet zo ernstig en hoef je niet ala minuut te vervangen.

Je bedoelde natuurlijk het toplager.

Nee, bedoelde echt het druklager en niet het toplager wat in het vliegwiel zit.

Moderators: Jerry Stam