Hoe lang blijft er druk op het koelsysteem staan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe lang mag er druk op het koelsysteem staan nadat de motor is uitgezet? Valt mij op dat er wat rest druk op het systeem blijft staan nadat de auto zeg 8 uur heeft stil gestaan. Slangen zijn niet hard maar ook niet helemaal zacht. Als ik de dop eraf gehaald heb komt er nog een redelijke sisser waarna de laatste druk ontsnapt.
Hoop dat er iemand antwoord op kan geven.
Alvast bedankt,
Roelf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij heel veel FK/FT motoren gaat de koppakking rond de 250dkm.
Groet Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij zoveel mensen wordt er een verkeerde diagnose gesteld door altijd van hetzelfde uit te gaan zonder te kijken..........
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Helemaal mee eens Chris,scaniar164 schreef : En ik ook!!
Bij zoveel mensen wordt er een verkeerde diagnose gesteld door altijd van hetzelfde uit te gaan zonder te kijken..........
Luchtbellen of beter gezegd dampbellen zijn ongevaarlijk maar pas met gas (CO) bellen wordt het gevaarlijk.
Wanneer de motor op temperatuur is en de druk door het verwijderen van de dop wegvalt zal in veel gevallen de koelvloeistof gaan koken en zie je onvermijdelijk luchtbellen. Dit ligt ook weer aan de bedrijfstemperatuur van de motor de ene motor heeft een veel hoge koelvloeistof temperatuur dan de andere.
De turbo is vooral het heetst, de luchtbellen zul je dan ook hier vandaan zien komen. Knijp je de koelslang tussen het vaatje naar de turbo dicht dan zul je zien dat de luchtbelvorming over is. Knijp de slang niet te lang dicht want er is natuurlijk geen circulatie bij dicht geknepen slang.
Dus luchtbellen in het expansievaatje bij lopende motor en de motor op bedrijfstemperatuur zul je bijna altijd zien!!!!
CO bellen, ja dan is het een ander verhaal.
Dus niet op luchtbellen afgaan maar even de CO meter in het tankje hangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De reden van de vraag is dat ik wat achterdochtig ben naar lekke koppakkingen.
De genoemde kenmerken vertoont hij niet, geen bubbels, geen verlies van koelvloeistof, koelvloeistof ziet er goed uit. Oliepeil staat netjes, ruik niets. Eigenlijk alle vragen met nee te beantwoorden.
Wat mogelijke andere kenmerken zijn,
Terwijl Timen de distributieriem verving 2 weken geleden heb ik op zijn aanwijzingen de radiateur vervangen in Vaassen, deze was open gesprongen waardoor hij koelvloeistof verloor. De bovenste radiateurslang heb ik van de week vervangen omdat hij wat lekte. De druk opbouw was nadien en nog steeds keurig tijdens het rijden. Netter dan voor de lekkende radiateurslang.
De auto starte op een gegeven moment niet lekker, liep op een cylinder minder en hield in op de snelweg de eerste km, 4e bougie was ook nat. Na de bougies vervangen te hebben was het probleem over. Merk dat het nu weer opnieuw begint, zou natuurlijk de bougiekabel ook kunnen zijn.
Gr. Roelf
- V700 register
- Nieuw lid
-