Hoe lang blijft er druk op het koelsysteem staan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 20:13 #1089113 door V700 register
Dag mede Volvo liefhebbers.

Hoe lang mag er druk op het koelsysteem staan nadat de motor is uitgezet? Valt mij op dat er wat rest druk op het systeem blijft staan nadat de auto zeg 8 uur heeft stil gestaan. Slangen zijn niet hard maar ook niet helemaal zacht. Als ik de dop eraf gehaald heb komt er nog een redelijke sisser waarna de laatste druk ontsnapt.

Hoop dat er iemand antwoord op kan geven.

Alvast bedankt,

Roelf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 20:22 #1331118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk
Na 8 uur zou de druk er wel af moeten zijn.Hoe ziet de vloeistof in de container er uit, drijft er een soort olieachtige film op?Hoe ruikt het, zie je luchtbellen? Moet je steeds bijvullen?Als bovenstaand met ja beantwoord moet worden mag je vrezen voor een lekke koppakking. Advies... onmiddelijk vervangen want door de hoge druk kun je diverse kostbare bijverschijnselen krijgen zoals:Scheurende radiateur, lekke kachelkraan en/of kachelradiateur, opblazen van slangen lekkage etc. etc.Om maar niet te spreken van slecht lopen, slecht starten enz. enz.Tja... een beetje een deprimerend antwoord

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 20:58 #1331127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd haal de kop er maar af.
idd haal de kop er maar af. Het kleine lek werkt als een membraam, compressiedruk kan wel in het koelsysteem maar water niet in de cilinders (gelukkig)
Bij heel veel FK/FT motoren gaat de koppakking rond de 250dkm.
Groet Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 21:06 #1331131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijken naar luchtbelletjes
Als je de dop van het expansievaatje haalt (wel voorzichtig als er druk opstaat en ie warm is) en dan bij stationair lopen aandachtig in het vaatje kijken. Komt er af en toe een luchtbelletje omhoog, dan is inderdaad de koppakking lek. Was bij mij ook zo, verder geen problemen maar wel af en toe een belletje. inderdaad bij 260 dkm.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 21:54 #1331136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bang
Niet gelijk bang maken jongens!!
Eerst diagnose stellen................dus indicatie is ok maar dit is weer echt zo'n voorbeeld van bangmakerij van haal die kop er maar af.
Kans is zeker aanwezig maar zoials gezegd eerst echt zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 22:09 #1331137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan dit uit ervaring met
Kan dit uit ervaring met grote zekerheid zeggen........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 22:28 #1331140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ook
En ik ook!!
Bij zoveel mensen wordt er een verkeerde diagnose gesteld door altijd van hetzelfde uit te gaan zonder te kijken..........

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 23:57 #1331155 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Druk

scaniar164 schreef : En ik ook!!
Bij zoveel mensen wordt er een verkeerde diagnose gesteld door altijd van hetzelfde uit te gaan zonder te kijken..........

Helemaal mee eens Chris,
Luchtbellen of beter gezegd dampbellen zijn ongevaarlijk maar pas met gas (CO) bellen wordt het gevaarlijk.
Wanneer de motor op temperatuur is en de druk door  het verwijderen van de dop wegvalt zal in veel gevallen de koelvloeistof gaan koken en zie je onvermijdelijk luchtbellen. Dit ligt ook weer aan de bedrijfstemperatuur van de motor de ene motor heeft een veel hoge koelvloeistof temperatuur dan de andere.
 De turbo is vooral het heetst, de luchtbellen zul je dan ook hier vandaan zien komen. Knijp je de koelslang tussen het vaatje naar de turbo dicht dan zul je zien dat de luchtbelvorming over is. Knijp de slang niet te lang dicht want er is natuurlijk geen circulatie bij dicht geknepen slang.
Dus luchtbellen in het expansievaatje bij lopende motor en de motor op bedrijfstemperatuur zul je bijna altijd zien!!!!
CO bellen, ja dan is het een ander verhaal.
Dus niet op luchtbellen afgaan maar even de CO meter in het tankje hangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2011 05:03 #1331164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allereerst bedankt voor de
Allereerst bedankt voor de snelle reacties!
De reden van de vraag is dat ik wat achterdochtig ben naar lekke koppakkingen.
De genoemde kenmerken vertoont hij niet, geen bubbels, geen verlies van koelvloeistof, koelvloeistof ziet er goed uit. Oliepeil staat netjes, ruik niets. Eigenlijk alle vragen met nee te beantwoorden.
Wat mogelijke andere kenmerken zijn,
Terwijl Timen de distributieriem verving 2 weken geleden heb ik op zijn aanwijzingen de radiateur vervangen in Vaassen, deze was open gesprongen waardoor hij koelvloeistof verloor. De bovenste radiateurslang heb ik van de week vervangen omdat hij wat lekte. De druk opbouw was nadien en nog steeds keurig tijdens het rijden. Netter dan voor de lekkende radiateurslang.
De auto starte op een gegeven moment niet lekker, liep op een cylinder minder en hield in op de snelweg de eerste km, 4e bougie was ook nat. Na de bougies vervangen te hebben was het probleem over. Merk dat het nu weer opnieuw begint, zou natuurlijk de bougiekabel ook kunnen zijn.
Gr. Roelf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2011 18:01 #1331214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan er bij koude motor druk
Kan er bij koude motor druk op het systeem blijven staan door lekkage van een andere slang?

Moderators: Jerry Stam