Druklager, tweede keer :-s

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2011 22:52 #1089068 door Chris Boessenkool
Druklager, tweede keer :-s is gemaakt door Chris Boessenkool
Ongeveer 50.000 km terug is van mijn rode 945 (B230FK) de koppeling en drukgroep vervangen samen met het druklager. Was een Sachs setje. Na zo'n 30.000km begon dit druklager te zingen en daar heb ik me giga aan geërgerd tijdens de kilometers die ik daarna afgelegd heb. Ongeveer 5.000km terug is mijn M90 bak stuk gegaan en heb ik bij de bakwissel uiteraard meteen een nieuw druklagertje van SKF gemonteerd. Eindelijk weer stilte in de auto!
Tot afgelopen week, begint dat ding weer te zingen! Is dat gewoon domme pech of kan er iets anders aan de hand zijn? Ik ben benieuwd hoe lang ik het volhoud om dit zingende geluid te negeren. (kan moeilijk de hele tijd met een iets ingetrapte koppeling rondrijden...)
groeten, Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 08:50 #1330741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geluid
Is het niet meer een geluid zoals in dit draadje wordt beschreven? Dan heb je ook de oplossing namelijk...
<a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/33292 "> www.volvo700vereniging.nl/node/33292

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 08:57 #1330742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik meen gelezen te hebben dat de M90 geen toplager heeft. Maar dat Timen soms wel een toplager monteert omdat het wel past en extra "steun" geeft. Of sla ik nu de plank finaal mis ? De TS uit de andere discussie had een B230FB of FD, die zal een M46/47 hebben gehad, die wel een toplager hadden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 10:26 #1330754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
m90 heeft idd geen toplager en heeft m.i. ook geen zin om er toch eentje te plaatsen

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 11:22 #1330764 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Druklager
Als je het druklager hoort tijdens het ontkoppeld zijn dan moet het lager contact maken met de drukvingers. Het lager kan anders niet meedraaien en dus geen geluid maken. De koppelingshefboom komt die wel goed terug? Zit er soms een te lange drukstang gemonteerd.
De drukbus bij de M90 vind ik het een beetje vreemde constructie, De lagering van de priseas heeft blijkbaar toch wat steun nodig. De bus die als een soort  toplager moet fungeren wil ook wel eens raar doen. Ik heb daar al eens vaker passingroest aangetroffen. Op die plaats past ook een gewoom toplager.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 12:39 #1330778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toplager?
Ik hoop dan niet dat je een m46/m47 toplager plaatst want die is te klein om over de prise as heen te kunnen.
Uit m'n hoofd 0,2 mm te klein, scheelt niet veel maar passen doet het niet.

En daarbij steekt een prise as van een M90 niet ver genoeg uit om nut te hebben van een toplager.
Anders had volvo er geen stalen ring in geplaatst.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 13:40 #1330785 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic niet vrijlopen
de vraag over het al dan niet vrijlopen vind ik een goede! Als het lagertje niet tegen de vingers van de drukgroep aanzit, dan hoeft deze ook niet mee te draaien en dus niet te zingen.
Behoort het druklager dan normaal gesproken vrij te lopen? Is er een manier waarop ik kan controleren of de juiste lengte hevel erin zit? Ik zal in ieder geval binnenkort even controleren of de hevel goed terugkomt. Is de hevel te verwijderen en te monteren zonder dat de bak eraf gaat?
Klinkt als een leuk uitzoekwerkje
groeten, Chris

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 17:58 #1330806 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Monteur

Jelmar86 schreef : Ik hoop dan niet dat je een m46/m47 toplager plaatst want die is te klein om over de prise as heen te kunnen. Uit m'n hoofd 0,2 mm te klein, scheelt niet veel maar passen doet het niet. En daarbij steekt een prise as van een M90 niet ver genoeg uit om nut te hebben van een toplager. Anders had volvo er geen stalen ring in geplaatst.

Volvo heeft die stalen bus daar geconstrueerd om de monteur het gemakkelijk te maken. Hij kan nu bij montage de koppelingsplaat centreren!  De priseas heeft in de bak twee grote lagers zodat er geen toplager nodig is. Bij de 850 bakken e.d. is dat ook zo. Trouwens de diameter van het astapje is 15,12 mm om precies te zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2011 19:47 #1330821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zeg ik.
Dat zeg ik; als volvo een toplager noodzakelijk vond had daar een toplager gezeten en geen stalen ring.

Moderators: Jerry Stam