hete katalysator

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 08:57 #1088969 door V700 register
hete katalysator is gemaakt door V700 register
Bij het kijken waar zich het lek in de uitlaat bevond. Bleek weggerot stuk flens en bouten te zijn bij aansluiting kat en downpipe.
Viel het mij op dat terwijl de hele uitlaat afgekoeld was de kat nog te heet was om beet te pakken. (had 5km gereden voordat de auto de brug opging).
Is dit normaal?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 10:22 #1329954 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
een kat moet warm worden om schoon te blijven. warm is gezond, roodgloeiend is foute boel

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 10:46 #1329959 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Flens rot
Maarten,
Vooruitlopend op een mogelijke reparatie: wist je dat er speciale <a href=" www.vomd.nl/index.php?main_page=product_...amp;products_id=1742 ">3 delige flenzen bestaan voor dit probleem.  Als je naar de dealer gaat stellen ze waarschijnlijk een nieuwe kat en een nieuwe downpipe voor

Let wel op de juiste maat voor turbo of non-turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 11:02 #1329963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kan er ook
een stukje pijp overheen schuiven en vastzetten met twee u-klemmen.

Als je een andere (goede) voorpijp met kat wilt heb ik er nog een liggen in Gouda.
Deze zat onder een 940 met 2.3 turbomotor uit '95

Succes, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 11:57 #1329971 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slechte tip.

rolfroderick schreef : een stukje pijp overheen schuiven en vastzetten met twee u-klemmen.

Nee, niet doen!
Die verbinding zijn twee conische flenzen met een stalen ring ertussen.
Als dat niet nodig was geweest, had Volvo het wel anders gemaakt.
De pest is namelijk, dat je blok, met downpipe nogal wat meer beweegt, dat de rest van de buis dat ook doet.Dus als je dat met een stuk pijp en klemmen gaat vast zetten, beweegt heel je buis veel meer en wellicht zelfs wel zoveel dat het ten koste gaat van de ophangrubbers en andere verbindingen.
Als je een contact hebt in Zweden, verkopen ze die 3-delige sets bij Biltema, ik meen voor een euro of 7.Ik vermoed dat dat de link is, die Hein postte.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 12:27 #1329978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een oplossing..
ik weet dat er in Vaassen originele ringen liggen, die worden doorgezaagd en onder de auto weer gelast. Voordeel:
originele bevestiging, originele ring er tussen, geen demontage van de pijp met alle risico's van afbrekende bouten etc.
De eerder genoemde 3-delige ringen vind ik ook heel erg mooi....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 15:58 #1330008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic totdat er een stuk uit je pijp is weggebrand..
Ji uitlaat is stijf aan het motorblok opgehangen. Van voor tot achter. Om niet af te breken is hij achter opgehangen in de rubbers. (De motor hangt ook in de rubbers)

Hoe je verbinding tussen de voorpijp en kat is (flens of pijpfitting is afhankelijk van het ontwerp. Stijf zijn ze allebei.

Indien er een gat bij de versleten flensverbinding is gebrand, kom je er niet met nieuwe flensverbindingsstukken.

Je moet of; dichtlassen, vervangen van voorpijp en/of kat. of de flenzen eraf zagen en een pijpfitting maken.

In mijn ogen, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 16:07 #1330010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic flenzen
Bij de flens van de voorpijp en de flens van de kat zijn allebei 1 zijde (degene aan de bovenkant) samen met 2 bouten volledig weggeroest. De onderste bout is nog in goede staat en zit goed aangetrokken dus de uitlaat is als het ware opengeklapt aan de bovenkant. Nu is de oplossing met de driedelige flens een mooie maar daar heb ik er dan 2 van nodig plus verzendkosten. En aangezien ik er eigenlijk toch een rvs 3" uitlaat onder wil zetten met de tijd twijfel ik of ik dat niet gelijk moet doen. Maar helaas kost een nieuw huis bouwen ook veel tijd en geld. dus ik zit een beetje in dubio.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 16:38 #1330013 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic lassen of flens maken
De suggestie van Rolf is in mijn optiek de goedkoopste en dan kan je even sparen voor wat je echt wil. Ik zou de flenzen eraf zagen en een pijpfitting maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2011 18:28 #1330034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan kan je ook nog
waar de kapotte draadeinden zijn doorboren en vervangen door andere M-8 bouten.
Wel lastigom onder de auto bij te komen..

Succes, Rolf

Moderators: Jerry Stam