differentieel reductie aanpassen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2011 22:39 #1088966
door V700 register
differentieel reductie aanpassen is gemaakt door V700 register
Hoi,
Onder mijn 740 sedan ongeblazen diesel zit een achteras met een reductie van 3,73:1.
Nadat de veer door een van de draagarmen sloeg heb ik een complete andere achteras met draagarmen kunnen scoren, eveneens met een reductie van 3.73:1
Ik heb het gevoel dat mijn motor gemakkelijk een wat kortere reductie aankan: dan kom je uit op 3,54:1
Achterassen met die reductie schijnen niet zo gemakkelijk te vinden te zijn.
Bovendien hebben beide assen die ik nu heb betrekkelijk weinig kilometers gelopen.
Ik ben nu aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de reductie in mijn vervangende as te veranderen. Die ligt nu los op een pallet en daar kan ik gemakkelijk rondom bij.
Mijn Olyslager raadt nadrukkelijk af om werkzaamheden aan het differentieel uit te voeren, maar uit sommige discussies maak ik op dat het niet zo moeilijk moet zijn.
Ik vindt echter geen specifieke informatie over dit onderwerp.
Heeft iemand hier ervaring mee of informatie over?
Jaap
Onder mijn 740 sedan ongeblazen diesel zit een achteras met een reductie van 3,73:1.
Nadat de veer door een van de draagarmen sloeg heb ik een complete andere achteras met draagarmen kunnen scoren, eveneens met een reductie van 3.73:1
Ik heb het gevoel dat mijn motor gemakkelijk een wat kortere reductie aankan: dan kom je uit op 3,54:1
Achterassen met die reductie schijnen niet zo gemakkelijk te vinden te zijn.
Bovendien hebben beide assen die ik nu heb betrekkelijk weinig kilometers gelopen.
Ik ben nu aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de reductie in mijn vervangende as te veranderen. Die ligt nu los op een pallet en daar kan ik gemakkelijk rondom bij.
Mijn Olyslager raadt nadrukkelijk af om werkzaamheden aan het differentieel uit te voeren, maar uit sommige discussies maak ik op dat het niet zo moeilijk moet zijn.
Ik vindt echter geen specifieke informatie over dit onderwerp.
Heeft iemand hier ervaring mee of informatie over?
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2011 23:33 #1329895
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bezint ...
Hallo Jaap
Als je de reductie in de achteras gaat aanpassen, moet je kroonwiel en pinion vervangen. En dus naderhand opnieuw instellen. Dat is een klus waar zelfs ervaren monteurs nog wel eens voor terugschrikken.
groetjes
Mathy
Als je de reductie in de achteras gaat aanpassen, moet je kroonwiel en pinion vervangen. En dus naderhand opnieuw instellen. Dat is een klus waar zelfs ervaren monteurs nog wel eens voor terugschrikken.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 00:55 #1329913
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Tandbeeld
Als je in staat bent het juiste tandbeeld van een afwikkel vertanding in te stellen, moet het lukken.
- alle lagers nieuw!
- Kroon en pignon horen bij elkaar, meestal staat hier een nummer in gegraveerd, wat bij beide gelijk moet zijn.
- de afwijking van de nominale maat staat ook in de tandwielen gegraveerd.
- ook in het huis staan de afwijkingen van de nominale maat.
- door deze maten met elkaar te vergelijken, kom je tot een dikte van de shims.
- monteren, pignon met Pruisisch blauw insmeren.
- het tandbeeld met de juiste tand-speling bepalen dan of het goed is of niet.
Het kan makkelijk zijn dat je nog een beetje moet rommelen met de dikte van de shims om het helemaal goed te krijgen.
Hier komt de ervaring dus om de hoek kijken.
Maar ja, als je er nooit aan begint, krijg je nooit ervaring ook, zak maar zeggen...........
- alle lagers nieuw!
- Kroon en pignon horen bij elkaar, meestal staat hier een nummer in gegraveerd, wat bij beide gelijk moet zijn.
- de afwijking van de nominale maat staat ook in de tandwielen gegraveerd.
- ook in het huis staan de afwijkingen van de nominale maat.
- door deze maten met elkaar te vergelijken, kom je tot een dikte van de shims.
- monteren, pignon met Pruisisch blauw insmeren.
- het tandbeeld met de juiste tand-speling bepalen dan of het goed is of niet.
Het kan makkelijk zijn dat je nog een beetje moet rommelen met de dikte van de shims om het helemaal goed te krijgen.
Hier komt de ervaring dus om de hoek kijken.
Maar ja, als je er nooit aan begint, krijg je nooit ervaring ook, zak maar zeggen...........
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 01:05 #1329916
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ervaring
Hallo Andre
Misschien kan Jaap iemand zoeken met ervaring die een oogje in het zeil houdt. Dan kan Jaap en ervaring opdoen en een positief resultaat bereiken, zonder dat dat te veel tijd, geld of grijze haren kost.
groetjes
Mathy
Misschien kan Jaap iemand zoeken met ervaring die een oogje in het zeil houdt. Dan kan Jaap en ervaring opdoen en een positief resultaat bereiken, zonder dat dat te veel tijd, geld of grijze haren kost.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 13:33 #1329988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Conclusie getrokken!
Andre, Mathy bedankt voor jullie inbreng
Grijze haren heb ik al veel te veel
Tijd en geld veel te kort
Dus ik heb mijn conclusie getrokken en ga mijn vervangende as met draagarmen en al er eerst maar eens onder zetten
Kan ik altijd nog een keer gaan experimenteren met de as die er onder vandaan komt. Als ik ooit nog een keer de tijd heb.
Maar ik blijf gewoon op zoek naar een 3.54:1 as
Jaap
Grijze haren heb ik al veel te veel
Tijd en geld veel te kort
Dus ik heb mijn conclusie getrokken en ga mijn vervangende as met draagarmen en al er eerst maar eens onder zetten
Kan ik altijd nog een keer gaan experimenteren met de as die er onder vandaan komt. Als ik ooit nog een keer de tijd heb.
Maar ik blijf gewoon op zoek naar een 3.54:1 as
Jaap
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 13:36 #1329989
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic volvo240diesel
volvo240diesel (gebruikersnaam) hier op het forum had dacht ik een LandRover differentieel onder zijn TD Volvo geplaatst met een lekkere reductie.
Zwerven ook nog ergens fototjes van op dit forum rondt.
Groeten,Gerben
Zwerven ook nog ergens fototjes van op dit forum rondt.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 13:57 #1329992
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zuiniger?
Zou je auto daar zuiniger van worden?
Rob
Rob
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 14:03 #1329993
door Gerben Mol
Zowiezo heb je minder herrie om je heen, helemaal met die Diesels.
Je kan lekker cruisen met 120, terwijl je niet met 3000 RPM loopt te bleren met die Diesel voor je neus, nu zit ie misschien op 2200 toeren.
Voor de redblocks weet ik het niet, Weet niet of die voldoende "power" kunnen generen in de lagere toeren op hoge snelheden.
Groeten,Gerben</div>
Beantwoord door Gerben Mol in topic Simpel: Ja
<div class="content">Op het vlakke wegdek van Nederland, Ja, met een ongeblazen (en misschien ook wel geblazen) Dieseltje, bijna zeker, want hij draait minder toeren en de Dieseltjes hebben koppel zat laag onderin.Rob Hiemstra schreef : Zou je auto daar zuiniger van worden?
Rob
Zowiezo heb je minder herrie om je heen, helemaal met die Diesels.
Je kan lekker cruisen met 120, terwijl je niet met 3000 RPM loopt te bleren met die Diesel voor je neus, nu zit ie misschien op 2200 toeren.
Voor de redblocks weet ik het niet, Weet niet of die voldoende "power" kunnen generen in de lagere toeren op hoge snelheden.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 14:39 #1329999
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant
Dankjewel.
Het apparaat komt heel makkelijk van zijn plek uit stilstand. Ik heb een hekel aan auto's waar je gas moet geven om op gang te komen. Ik heb het ook eens gedaan met een volgeladen verhuiskar erachter en dan komt ie ook op gang met alleen de koppeling. Ik denk dat er wel een andere as onder kan. Zuiniger geeft ook een groter bereik is de kans groter dat je de goedkope pomp haalt
Rob
Het apparaat komt heel makkelijk van zijn plek uit stilstand. Ik heb een hekel aan auto's waar je gas moet geven om op gang te komen. Ik heb het ook eens gedaan met een volgeladen verhuiskar erachter en dan komt ie ook op gang met alleen de koppeling. Ik denk dat er wel een andere as onder kan. Zuiniger geeft ook een groter bereik is de kans groter dat je de goedkope pomp haalt
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-09-2011 14:50 #1330001
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me gaaf zo'n lange
Lijkt me gaaf zo'n lange reductie, ga je 200km/h in Duitsland bergaf en windje mee.
Dat zul je dan helaas niet zien op de teller maar toch leuk.
Heb ooit iets meer dan 180 km/h op de teller gehad op die manier, de temperatuurmeter kroop toen wel tegen het rode vlak aan. Op Tom Tom kwam stond 168km/h. Niet slecht voor zo'n trage bak.
In welke modellen zat die lange reductie?
Dat zul je dan helaas niet zien op de teller maar toch leuk.
Heb ooit iets meer dan 180 km/h op de teller gehad op die manier, de temperatuurmeter kroop toen wel tegen het rode vlak aan. Op Tom Tom kwam stond 168km/h. Niet slecht voor zo'n trage bak.
In welke modellen zat die lange reductie?
Moderators: Jerry Stam