Bandenmaat Winterbanden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geregeld steekt hier de discussie over de maat winterbanden de kop op. Afgelopen zaterdag ben ik hier bij een goed bekend staande bandenhandel geweest voor een advies over de aan te schaffen winterbanden. Het goede nieuws was dat de velgen die ik van de <a href="/node/37337" target="_blank">Alkmaarse Brandweersloper</a> heb gehaald keurig recht en in balans zijn. Welke banden er dan op?
205 is de standaard breedte, maar ik weet dat hier een aantal mensen met 195 rondrijdt, omdat dat meer druk en dus een betere grip op de gladde weg geeft. De man die ik sprak (tegen de 50, overduidelijk jarenlange ervaring in het bandenvak) raadde dat resoluut af. Als je dat doet op deze velg staan de wangen van de bandniet recht en komen er krachten op de band waar de band niet voor bedoeld is. Hij liet door een band bij de velgrand wat in te knijpen of juist uit te trekken zien wat hij bedoelde en ik kon zijn argumenten goed volgen.
Wat is jullie mening? 195 of 205 op de Uranussen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik heb zelf 195'er Winterbanden op mijn 740 en 185'ers op de 940.
Maarja..ik heb geen 960..waarschijnlijk heeft jou 960 een andere ET waarde..dus ik kan er niet echt over mee-praten en oordelen.
Groeten,Gerben
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
beide bandenmaten zijn geen probleem. Ik heb jarenlang ( v.a. 2002) onder mijn eerste S90 met 195 ( Michelin Alpin 2) rondgereden zonder enig probleem. Vanaf 2009 rijd ik met Mimas-velgen en 205 winterbanden die ik over had toen ik mijn S80 verkocht en ook deze banden ( Vredestein Snowtrack) doen het fantastisch onder zowel herfst- als winterse omstandigheden. Voordeel van de bredere banden is dat je wat meer grip en een neutraler karakter in de bochten hebt, op smaller rubber wil de 960 wat meer rechtdoor. Ik zou in ieder geval gewoon voor de 205 variant gaan. Die bevalt mij beter dan de 195. En de laatste 2 jaar heb ik toch regelmatig door de sneeuw lopen ploegen.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Mits het draagvermogen van de band toereikend is, lijkt mij dit de beste keuze.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ach dat valt wel mee. 195 past prima op een 6,5j.henk 940LPT schreef : Ik zou niet smaller nemen, de band moet wel stevig in de velg zitten. Geen zijdelingse speling zeg maar. Eventjes gekeken: Bij bijv. een Aries velg(voor de 940), 6J breed, wordt 185/195 opgegeven als aanbevolen bandenmaat. Bij de Uranus is de breedte 6.5J, met aanbevolen maat 205. Mij lijkt een 195 dan te smal, op een iets bredere velg. ET heeft er overigens niets mee te maken volgens mij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
groeten, Jan.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Had zijn leverancier gezegd immers........
Sure. Maak je maar lekker duk.
Had er binnen 2 minuten honderden op het beeldscherm. A merken 195-65-15 voor 60 a 65 euro per stuk.
Proceed!